سال تحصیلی امسال هم غیرحضوری است

پس از مهیا شدن زیرساخت‌های بهداشتی ضروری، درباره دایر شدن حضوری کلاس‌های درس تصمیم‌گیری می‌شود

رئیس‌جمهوری در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به نزدیک شدن فصل بازگشایی مدارس و پیشنهاد اعضا، گفت که مقرر شده ابتدا تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری، نظیر تأمین استانداردهای مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاس‌های درس، تهویه کلاس‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان و در صورت تأمین واکسن، واکسینه کردن آن دسته از دانش‌آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، انجام شده و سپس درباره دایر شدن حضوری کلاس‌های درس تصمیم‌گیری شود.

دانش‌آموزان امسال تجربه متفاوتی را به دست آوردند که در هیچ دوره‌ای مانند آن وجود نداشت. آموزش غیرحضوری آن چیزی بود که دانش‌آموزان آن را در سال گذشته تجربه کردند.

اما این آموزش غیرحضوری نگرانی‌هایی را نیز با خود به دنبال داشت، زیرا به گفته بسیاری از کارشناسان آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان آن‌طور که باید امسال یادگیری درستی نداشتند و این باعث شد که برای سال تحصیلی جدید برنامه‌ریزی‌ها برای حضور دانش‌آموزان صورت گیرد و تصمیم‌هایی که گرفته شد مبنی بر این بود که دانش‌آموزان حتی برای یک روز هم که شده به مدرسه بروند و برای تحقق این هدف واکسیناسیون معلمان و رانندگان سرویس‌ها در دستور کار قرار گرفت. بسیاری از مدارس نیز در زمان ثبت‌نام اعلام کردند که کلاس‌های درس بی‌بروبرگرد حضوری برگزار می‌شود و هیچ شکی در برگزاری این کلاس‌ها وجود ندارد.

طی هفته‌های اخیر نیز زمزمه بازگشایی مدارس به صورت حضوری از سوی مسئولان ذی‌ربط تکرار می‌شد؛ تا جایی که واکسیناسیون فرهنگیان که از مرداد ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد، به عنوان یکی از پیش‌شرط‌ها و الزامات بازگشایی حضوری ذکر شد و در دستور کار قرار گرفت.

به گفته بسیاری از کارشناسان آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان آن‌طور که باید امسال یادگیری درستی نداشتند و این باعث شد که برای سال تحصیلی جدید برنامه‌ریزی‌ها برای حضور دانش‌آموزان صورت گیرد و تصمیم‌هایی که گرفته شد مبنی بر این بود که دانش‌آموزان حتی برای یک روز هم که شده به مدرسه بروند و برای تحقق این هدف واکسیناسیون معلمان و رانندگان سرویس‌ها در دستور کار قرار گرفت

تأکید وزیر حاجی میرزایی به بازگشایی حضوری مدارس

همین چند وقت پیش نیز وزیر فعلی آموزش‌وپرورش اعلام کرده بود که اگر در مهر ۱۴۰۰ ما با وضعیتی روبه‌رو شدیم که ایمنی جمعی ایجاد شده باشد، حضور دانش‌آموزان مخاطره نداشته باشد و مسئولان بهداشت تأیید کنند، آموزش را حضوری برگزار می‌کنیم و در اینباره معاونانش نیز در سخنان خود به این امر تأکید می‌کردند و بدین ترتیب والدین و دانش‌آموزان خود را برای آموزش حضوری آماده می‌کردند، به طوری که معاون پارلمانی وزارت آموزش‌وپرورش نیز بازگشایی مدارس به صورت حضوری را اولویت اصلی وزارتخانه متبوعش عنوان و شرط آن را واکسینه‌شدن فرهنگیان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرده بود.

با وجود آنکه در بسیاری از موارد بازگشایی مدارس با قطعیت عنوان می‌شد، اما در کنار آن بسیاری بازگشایی مدارس را منوط به وضعیت کنترل بیماری در هفته‌های آتی و تصمیم دولت سیزدهم می‌دانستند. اما تمام این برنامه‌ریزی‌ها با اعلام ستاد ملی کرونا برهم زده شد و رئیس‌جمهوری در آخرین اظهارات خود در اینباره از غیرحضوری بودن آموزش‌های دانش‌آموزان خبر داد.

بازگشایی مدارس تا تکمیل زیرساخت‌های بهداشتی به تعویق افتاد

روز گذشته رئیس‌جمهوری بر این رویکرد صحه گذاشت و در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به نزدیک شدن فصل بازگشایی مدارس و پیشنهاد اعضا، گفت که مقرر شده ابتدا تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری، نظیر تأمین استانداردهای مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاس‌های درس، تهویه کلاس‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان و در صورت تأمین واکسن، واکسینه‌کردن آن دسته از دانش‌آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، انجام شده و سپس درباره دایر شدن حضوری کلاس‌های درس تصمیم‌گیری شود. بر این اساس سال تحصیلی جدید از ابتدای مهر آغاز خواهد شد، اما آموزش حضوری تا فراهم شدن شرایط بهداشتی مقرر به تعویق خواهد افتاد و مصوبات این جلسه برای بررسی و تصویب در جلسه بعدی ستاد ملی مقابله با کرونا انجام خواهد شد.

اهمیت آموزش در کنار سلامت

بحث اهمیت آموزش حضوری بر هیچ کسی پوشیده نیست و این ماجرا که دانش‌آموزان در این سال تحصیلی آن‌طور که باید و شاید آموزش‌های مناسب دریافت نکردند، موضوعی است که کارشناسان بارها و بارها به آن اشاره کرده‌اند و بر این باورند که رشد آموزشی، اجتماعی و روانشناختی دانش‌آموزان به ویژه در سال‌های اولیه تحصیل با مشکل روبه‌رو شده است.

اما  به نظر می‌رسد با توجه به شرایط غیرقابل پیش‌بینی شیوع بیماری، صدور حکم قطعی برای بازگشایی حضوری مدارس امکان‌پذیر نیست، همان‌طور که بروز پیک پنجم کرونا نیز حساب‌وکتاب وزارت آموزش‌وپرورش را برای این تصمیم به هم ریخت و هرگونه اقدام برای بازگشایی حضوری مدارس از سوی دولت سیزدهم به تعویق افتاد.

از این موضوع نیز نمی‌توان غافل شد که همچنان شماری از مدارس با مشکلات زیرساختی نظیر نبود فضای مناسب کلاسی، سرویس‌های بهداشتی استاندارد، تهویه مناسب و تراکم جمعیت دانش‌آموزی روبه‌رو هستند که برنامه‌ریزی را برای تحصیل حضوری با چالش مواجه می‌کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.