عبدالرضا کاهانی فیلم توقیفی‌اش را منتشر خواهد کرد

چگونه می‌توان فیلم توقیفی «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» را تماشا کرد؟!

شهروندآنلاین: عبدالرضا کاهانی از انتشار فیلم توقیف‌شده‌اش «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» خبر داد. انتشار این خبر که اول بار از طریق پیج شخصی کاهانی در اینستاگرام به انجام رسیده، موجی از واکنش‌های گوناگون را باعث شده است.

انتشار فیلم توقیفی

ساعاتی پیش عبدالرضا کاهانی، کارگردان فیلم‌هایی مانند «آدم»، «بیست»، «هیچ» و «بی‌خود و بی‌جهت» با انتشار پستی اینستاگرامی از پخش احتمالی این فیلم در فضای مجازی خبر داد.

کاهانی که عملا به‌ جز فیلم «بیست» بقیه فیلم‌هایش از «آدم» و «آن‌جا» تا «اسب حیوان نجیبی است» و «بی‌خود و بی‌جهت» و البته «خانم یایا» با مشکلات و مسائل زیادی در زمینه ممیزی و سانسور مواجه بوده‌اند (و اجازه نمایش نگرفته‌اند)، در پنجمین سال توقیف فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» نوشت: فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» را پخش می‌کنم. به زودی…

ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا

فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» زمستان ۹۴ با بازی مهناز افشار، طناز طباطبایی، آیدا ماهیانی، مهران غفوریان، امیررضا رنجبران و سحر دولتشاهی به تهیه‌کنندگی سعید خانی با پروانه ساخت مقابل دوربین رفت؛ در تمام سال‌های پس از تولید تاکنون درگیر توقیف بوده است. این فیلم حتی در چند باری هم که مدیران و مسئولان سازمان سینمایی خواهان تعیین تکلیف فیلم‌های بلاتکلیف و توقیفی تجمیع‌شده در طول سالیان دراز برخورد با فیلم‌های متفاوت ازجمله «خانه پدری»، «خانه دختر» و «زادبوم» شده‌اند، نتوانسته در فهرست فیلم‌هایی قرار بگیرد که مجوز انتشار محدود را به دست آورده‌اند -و به گفته مسئولان وقت وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در آینده نیز این فیلم به هیچ عنوان امکان نمایش را به دست نخواهد آورد.

تهدیدهای چندباره

تهدید عبدالرضا کاهانی به انتشار بدون مجوز فیلم توقیفی‌اش اولین تهدید از این نوع نیست و این فیلمساز که در چهار، پنج سال اخیر خارج از ایران مشغول فیلمسازی بوده، پیش‌تر نیز چند باری اعلام کرده بود فیلمش را در اینترنت منتشر خواهد کرد. دوستداران و دنبال‌کنندگان سینمای اجتماعی حتی فراموش نکرده‌اند که بخش‌هایی از فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» که زندگی سه دختر با خاستگاه‌های فکری متفاوت را روایت می‌کند که با حضور در میهمانی‌ها و دورهمی‌های مختلف از مردان اخاذی می‌کنند، پیش‌تر به شکل سکانس به سکانس در کانال تلگرامی عبدالرضا کاهانی منتشر شده است.

کارخانه کارگردان‌سازی

تهدید کاهانی به انتشار اینترنتی فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» واکنش‌های پرشمار و پررنگی در فضای مجازی به وجود آورده است. در واقع در شرایطی که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از انتشار این فیلم -و هر فیلم دیگری- به این دلیل که پایه‌های سانسور و ممیزی را سست می‌کند، استقبال کرده‌اند، بسیاری دیگر هم هستند که این ماجرا را بهانه‌ای کرده‌اند برای موضع‌گیری درباره مسائلی دیگر.

کاربرانی به این بهانه به جایگاه سینمایی عبدالرضا کاهانی طعنه زده‌اند که «یک فیلمساز متوسط است که تنها و تنها به کمک ممیزی و سانسور خودش را کوبریک مظلوم سینمای اجتماعی جا زده که سیستم جلوی بروز استعدادها و خلاقیتش را گرفته است».

برخی دیگر نیز به نهادهای دولتی سانسور طعنه زده‌اند که «از ماجراهای این سال‌ها درس نمی‌گیرد» و «یک سری فیلمساز متوسط را که در صورت نمایش، آثارشان تماشاگری نمی‌یافت، تبدیل به فیلمسازان مظلوم تحت فشار کرده -که باید از هر فرصتی برای تماشای آثارشان بهره جست».

عده‌ای دیگر نیز به ماجراهای روزهای اخیر طعنه زده و گفته‌اند که وزیر پیشنهادی ارشاد احتمالا بعد از تماشای این فیلم به نظرات جنجالی اخیرش در مورد سینمای ایران رسیده است!

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.