پت و مت ۴۵ساله شدند

انیمیشن «پت و مت» تولید جمهوری چک که اولین اپیزود آن در آگوست 1976 پخش شد، امسال ۴۵ساله شد. این انیمیشن به روش استاپ‌موشن تهیه شده و بی‌کلام بودن و رفتار خنده‌دار و دست و پا چلفتی بودن شخصیت‌ها باعث محبوبیت جهانی آنها شده است.

پت و مت دو کارگر فنی هستند که استفاده احمقانه آنها از ابزار فنی برای ساخت یا تعمیر وسایل معمولا نتایج فاجعه‌بار ولی خنده‌دار به بار می‌آورد. گاهی نیز برای مشکلات ساده به دنبال راه‌حل‌های مشکل و پیچیده و یا اختراع وسایل دور از ذهن می‌گردند که به خنده‌دار و احمقانه‌بودن شرایط دامن می‌زند.
این انیمیشن در بیشتر مناطق اروپا، ژاپن، کره جنوبی، برزیل، آفریقای جنوبی و بخش‌هایی از خاورمیانه بسیار محبوب است.
مردم چک به مهارت فنی خود بسیار می‌بالند و حتی عبارت معروفی دارند با عنوان «دستان طلایی چک‌ها» که به همین مهارت در تعمیرات اشاره دارد و شخصیت پت و مت نیز از همین فرهنگ مردمی الهام گرفته شده است. نکته جالب اینکه این دو شخصیت تا سال 1989 و شروع سری سوم این انیمیشن نامی نداشتند. نام «پت» و «مت» از دو کلمه در زبان چک به معنای «دست و پا چلفتی» و «ناشی» نشأت گرفته است. این شخصیت‌ها گاهی در کشورهای مختلف با نام‌های دیگر شناخته می‌شوند؛ مثلا در آلمان با عنوان «پیتر و پُل» و در کشورهای عربی با عنوان «زینگو و رینگو» معرفی می‌‌شوند.
تا کنون از این انیمیشن ۱۲۹اپیزود در ۱۰سری تولید شده است.

مترجم: مهرناز الماسی
منبع: expats cz

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.