کاهش خسارات سیل با عملیات آبخیزداری و آبخوانداری

تاسیس مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در ایران

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر ضرورت تاسیس مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز گفت: انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری باعث شده در سالهای اخیر شاهد خسارت کمتر سیل باشیم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور، کاظم خاوازی در آیین امضای موافقتنامه تاسیس مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز، با اشاره به اینکه تاسیس مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در ایران اتفاقی خوشایند و مبارک است، گفت: اندیشمندان و کارشناسان مجربی در پژوهشکده آبخیزداری و بخش اجرا حضور دارند که با تلفیق فناوری‌های جدید و دانش‌های بومی که در زمینه قنات‌ها و آبخیزداری در بین روستاییان وجود دارد می‌توانند کمک شایان توجهی برای این مرکز بین المللی باشند.

کاظم خاوازی گفت:  با توجه به پتانسل‌های علمی خوبی که در کشور وجود دارد،  با تشکیل شورای حکام و تبادل اطلاعات بین ایران و سایر همسایگان می‌تواند اتفاقات خوبی را در زمینه مدیریت آب و توسعه پایدار کشاورزی رقم بزند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: سازمان جنگل‌ها در طول سال‌های اخیر اقدامات چشمگیری در بخش آبخیزداری و آبخوانداری انجام داده است که باعث شده در بسیاری از استان‌هایی که بارندگی آن پرسرعت و کوتاه مدت بوده شاهد تخریب و خسارت کمتر سیل باشیم.

دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از حمایت و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی از سازمان جنگل‌ها در راه اندازی مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز خبر داد و یادآور شد: مصمم هستیم در دور نخست این همکاری که مدت آن ۶ سال است به فعالیت‌های آموزشی، ظرفیت‌سازی و تبادل اطلاعات غنا بخشیده و شاهد ارتقای این مرکز از نوع دوم به نوع اول باشیم.

حجت اله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم، تاسیس مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در ایران را یک رویداد مهم در این حوزه تلقی کرد و مردم ایران را مردمی با تمدن دانست که با آب رفتار منطقی و مدنی دارند.

ایوبی همچنین گفت: در فرهنگ کهن ایران، آب به عنوان یک منبع ارزشمند حیاتی جایگاه بالایی دارد و مردم ایران قدر آن را بخوبی می‌دانند.

وی گفت: اینکه می‌گویند و پیش بینی می‌کنند که جنگ آیندگان، جنگ آب خواهد بود اینگونه نیست،  بلکه آب می‌تواند محور صلح، گفت و گو و ارتباطات بین‌ ملل و دولت‌ها باشد و از طرفی دیدگاه و فرهنگ غنی اسلامی در زمینه آب را به جهانیان معرفی کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.