حمایت ایران از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در افغانستان

خطیب‌زاده: گروه‌های افغانستانی از فرصت خروج نیروهای فرامنطقه‌ای استفاده کنند

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: ضمن دعوت طرفین به حفظ ثبات، امیدوار هستیم گروه‌ها از فرصت خروج نیروهای فرامنطقه‌ای از ایجاد دولتی فراگیر و دارای روابط نیک با همسایگان نهایت استفاده را بکنند.

شهروند آنلاین: «سعید خطیب‌زاده» در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: «ایران آخرین تحولات افغانستان را رصد کرده و ما با گروه‌های مختلف در ارتباط هستیم.»

او اضافه کرد: «ضمن دعوت طرفین به حفظ ثبات، امیدوار هستیم گروه‌ها از فرصت خروج نیروهای فرامنطقه‌ای از ایجاد دولتی فراگیر و دارای روابط نیک با همسایگان نهایت استفاده را بکنند.»

نکات مهم سخنان او چنین است:

تاریخ افغانستان نشان می‌دهد راهکار نظامی برای حل و فصل مسأله این کشور وجود ندارد و ایران در این زمینه آماده همکاری و تسهیل گفت‌وگوهاست.

ایران امیدوار است شورای هماهنگی تشکیل‌شده بتواند صلح را در این کشور حاکم کند.

ایران در ۴۰سال گذشته میزبان پناهجویان افغانستان بوده است. الان انتظار ما از تمامی طرف‌های افغانستانی این است که جان و مال و ناموس مردم را رعایت کنند.

آمریکا به‌عنوان یک متجاوز به افغانستان آمد و ورودش به افغانستان مصیبت و خروجش هم با افتضاح همراه بود. این یک درس تاریخی برای همه است که آمریکا هر کجا رفته، به جای اینکه صلح و امنیت بیاورد، ویرانی به همراه آورده است.

تصاویری که از افغانستان بیرون آمد، دل هر کسی را به درد می‌آورد و یک شرم تاریخی برای آنهایی است که مدعی حقوق بشر هستند که در این مقاطع لب از لب باز نمی‌کنند، مگر اینکه تجاوزات خود را توجیه ‌کنند. توصیه ما به واشینگتن این است که به حقوق ملت‌ها و حقوق بین‌الملل احترام بگذارد.

همه طرف‌ها را به خویشتنداری، گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی دعوت می‌کنیم. هر آنچه در افغانستان اتفاق بیفتد و بخواهد به دولت با ثبات بینجامد، باید بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باشد و این از طریق راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوهای اصیل حاصل می‌شود.

موضع جمهوری اسلامی ایران درباره افغانستان، موضع ثابتی بوده که این گفت‌وگو را تسهیل کنیم. از این مسیر به‌عنوان برادر تلاش کردیم اختلافات را کاهش دهیم و به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم که به افغانستان امن برسد.

وزیر خارجه پاکستان پنجشنبه به تهران می‌آید

سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران به درخواست وزیر امور خارجه پاکستان در روز پنجشنبه انجام می‌شود و موضوع اصلی سفر مسائل دوجانبه و مسائل افغانستان خواهد بود.

ایران به‌عنوان کشوری که تلاش خود را در راستای ایجاد صلح در افغانستان انجام داده، رایزنی خود را دارد و ان‌شاءالله این سفر در راستای تداوم روابط دوستانه انجام خواهد شد.

ما نمی‌توانیم رنج مردم لبنان را ببینیم

تجارت عادی در حوزه مشروع مثل انرژی تصمیم حاکمیتی و مرسوم است که براساس تصمیم خودمان و اعلام نیاز دوستان‌مان نفت می‌فروشیم. قطعا ما نمی‌توانیم رنج مردم لبنان را که با طراحی پشت پرده دچار مشکل شده‌اند را ببینیم.

ما به‌عنوان کشوری که سال‌ها تحت تحریم قرار داشتیم، می‌دانیم برخی کشورها دچار اعتیاد به تحریم هستند. اعلام آمادگی می‌کنیم که اگر دولت لبنان هم تمایل داشته باشد، علاوه بر این سوخت که توسط تجار شیعه لبنان خریداری شده، سوخت به دولت این کشور بفروشیم.

پیشتر اعلام کردیم که در تغییر و تحولاتی که در قوه مجریه ایران در حال وقوع است، ممکن است برخی تغییرات صورت بگیرد. البته مواضع ما تغییر نکرده است و رفع موثر تمامی تحریم‌های آمریکا و پایبندی طرف‌های دیگر برجام به‌عنوان اصول مقوم هرگونه توافقی در وین است.

او خاطرنشان کرد: «تاریخ پس از اطمینان از تغییر و تحولات و طرف‌های ما در ۱+۴ اعلام خواهد شد.»

بیانیه‌ها نه‌تنها سیاسی بلکه غیرحقوقی هستند

آنچه ایران انجام داده، در پایبندی به NPT و پادمان بوده و همه زیرنظر آژانس انجام شده و فعالیت‌ها و از جمله مسأله اخیر با اهداف صلح‌آمیز انجام شده است. این بیانیه سه کشور اروپایی رافع مسئولیت سه کشور اروپایی در نقض برجام نیست. این بیانیه‌ها نه‌تنها سیاسی بلکه غیرحقوقی هستند.

این سه کشور باید پاسخ دهند بعد از خروج آمریکا از برجام و فشار حداکثری دولت متجاوز آمریکا به مردم ایران و تروریسم دولتی در حوزه اقتصادی علیه مردم ایران و حتی در حوزه سلامت و بهداشت اتفاق افتاد، کجا بودند و چه بیانیه‌ای دادند و چه اقدامی کردند؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.