پشت‌پرده برکناری مدیر عامل شستا

توضیح شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در مورد پرداخت حقوق بازنشستگان

هیات‌ مدیره شستا: با وجود تاکیدات مکرر همه مسئولان، علی رضوانی‌فر از انجام تعهدات شستا برای پرداخت حقوق بازنشستگان در لحظات پایانی و موقعیت حساس کنونی سر باز می‌زد

شهروند آنلاین: هیات‌ مدیره شستا با انتشار اطلاعیه‌ای علت برکناری علی رضوانی‌فر، مدیر عامل پیشین شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی را توضیح داد. در متن این اطلاعیه آمده است: مدیرعامل سابق شستا با وجود تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از انجام تعهدات شستا برای پرداخت حقوق بازنشستگان خودداری کرده و اکنون برای فرار از این واقعیت تلخ، مدعی اعمال فشار برای دریافت رانت از سوی سازمان تامین اجتماعی است.

بر اساس مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مقرر می‌شود از تیرماه امسال ماهیانه مبلغ ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت علی‌الحساب بابت سود سهام سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود، از آنجایی که مدیرعامل سابق شستا در نشست مزبور پرداخت این مبلغ را از مرداد ماه قابل انجام می‌داند در این خصوص با اعمال ملاحظه وی تصمیم‌گیری می‌شود. توافق‌های صورت گرفته طی ابلاغیه شماره ۵۰۵۱۱ مورخ ۱۴۰۰.۳.۲۵ وزیر و رئیس هیات امناء، به صورت رسمی با قید زمان‌بندی مشخص برای اجرا به سازمان، بانک رفاه کارگران و شستا ابلاغ می‌شود.

طبق بودجه سنواتی مصوب هیات امنا برای سال ۱۴۰۰، کل منابع مورد نیاز سازمان تامین اجتماعی برای انجام تعهدات بیمه‌ای و درمانی، حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی و مصوب شده است.
سهم شستا در تامین این منابع با اخذ نظر شستا در زمان تدوین و تصویب بودجه از محل سود سهام سازمان در شستا، معادل ۱۴ هزار و ششصد میلیارد تومان یعنی حدود ۵ درصد منابع مورد نیاز سازمان در سال ۱۴۰۰ است

با گذشت ۲ ماه و علیرغم تذاکرات متعدد به مدیرعامل شستا نه تنها در هفته اول حتی تا پایان نیمه اول مرداد نیز که مقرر بود کل تعهدات شستا ایفاء شود، حتی یک ریال هم در قبال واگذاری سهام یا سود علی‌الحساب یادشده، به سازمان پرداخت نمی‌شود.

در این اطلاعیه تصریح شده است: یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰  وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برای حل مشکل پرداخت حقوق بازنشستگان در محل دفتر خود نشستی برگزار می‌کند، اما مدیرعامل سابق شستا از حضور در نشست امتناع ورزیده و حتی معاون یا نماینده خود را برای شرکت در آن نمی‌فرستد.

این اطلاعیه می‌افزاید: پیرو هماهنگی هیات مدیره سازمان با مدیرعامل سابق شستا، تصمیمات الحاقی توسط هیات مدیره مصوب و به شستا ابلاغ می‌شود، در این مورد نیز به رغم توافق به عمل آمده با شستا در اتخاذ تصمیمات جدید (براساس هماهنگی قبلی)، دوباره به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ناگزیر برای روز چهارشنبه مورخ ۲۷مرداد ساعت ۱۹ مسئولان مربوطه را به نشست دیگری دعوت می‌کند تا بلکه پرداخت حقوق بازنشستگان در مهلت مقرر انجام شود، ولی مدیرعامل شستا دوباره، در نشست حضور نیافته و نماینده‌ای هم به جلسه نمی‌فرستد.

این اطلاعیه تصریح می‌کند: مذاکرات متعددی با مدیرعامل سابق شستا انجام می‌شود، اما وی اعلام می‌کند صرفاً چنانچه بابت فاصله زمانی پرداخت سود علی‌الحساب تا برگزاری مجمع، سود بانکی به شرکت پرداخت شود، به تعهدات خود عمل می‌کند، بر همین اساس، هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی (مجمع عمومی شستا) بلافاصله به موجب مصوبه‌ای با این پیشنهاد مدیرعامل شستا موافقت و مراتب را به وی ابلاغ می‌کند.

در بخش دیگر این اطلاعیه تصریح شده است: با وجود تاکیدات مکرر همه مسئولان، وی از انجام تعهدات شستا برای پرداخت حقوق بازنشستگان در لحظات پایانی و موقعیت حساس کنونی سر باز می‌زند.

بنابر این اطلاعیه، در این چارچوب، پس از تخلفات متعدد و استنکاف از اجرای دستورات هیات مدیره سازمان مجمع عمومی و مالک حدود ۹۰ درصد شستا، به درخواست سازمان تامین اجتماعی به عنوان سهام‌دار عمده، روز شنبه مورخ  ۳۰ مرداد هیات مدیره شستا در نشستی وی را برکنار و سیدضیاءالدین شجاعی برهان عضو هیات مدیره شستا که سابقه معاونت چند وزارتخانه را در کارنامه خود دارد، به سرپرستی شستا منصوب می‌کند، این مصوبه به تصویب هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مجمع عمومی شستا و سایر ارکان ذیربط نیز می‌رسد.

در پایان این اطلاعیه تاکید شده است: طبق بودجه سنواتی مصوب هیات امنا برای سال ۱۴۰۰، کل منابع مورد نیاز سازمان تامین اجتماعی برای انجام تعهدات بیمه‌ای و درمانی، حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی و مصوب شده است که سهم شستا در تامین این منابع با اخذ نظر شستا در زمان تدوین و تصویب بودجه از محل سود سهام سازمان در شستا، معادل ۱۴ هزار و ششصد میلیارد تومان یعنی حدود ۵ درصد منابع مورد نیاز سازمان در سال ۱۴۰۰ است.

به عبارت دیگر، ماهیانه ۱۲۱۶ میلیارد تومان آن (معادل حدود ۵ درصد) از محل سود سهام سازمان در شستا تامین می‌شود که البته وقتی پرداخت این سهم ۵ درصدی چند ماه به تعویق بیافتد یک چالش مهم در پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی ایجاد می‌کند، که به‌هیچ‌وجه خصوصاً در شرایط کنونی قابل گذشت نبوده و نیست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.