سقوط تلخ دومین کوهنورد ایرانی در پوبدا

گفت‌وگوی «شهروندآنلاین» با دوست و همنورد «رضا آدینه»، دومین مفقودی ارتفاعات قرقیزستان

رضا و همنوردش، مهری جعفری، از آن شب سرد یخبندان در دل تاریکی کوهستان تین‌شان جان سالم به در بردند؛ اما نمی‌دانستند در راه صعود به قله، سقوط در انتظارشان است. رضا آدینه، کوهنورد سی ساله، درست دو روز بعد از سقوط مهری جعفری در ارتفاعات کوه‌های پوبدا، در روز پانزدهم مرداد ماه، ۲۰۰ متر بالاتر از نقطه‌ای به نام «سنگ ابلیسک» در حال صعود به قله دچار حادثه شد. حدود ۲۰ متر سقوط کرد و ناگهان ناپدید شد.
برای صعود به قله دو تیم بودند؛ یک تیم اوکراینی و یک تیم ایرانی. تیم ایرانی پنج نفر بودند. پنج کوهنورد ایرانی در کوهستان تین‌شان به طور اتفاقی یکی شدند.

بهاره شبانکارئیان: مهری جعفری و رضا آدینه که پیش از این به صعود به قله‌های مختلف دنیا دست یافته بودند، در این سفر برای صعود به ارتفاعات قله پوبدا سقوط کردند و مفقود شدند. پس از اعلام مفقودی مهری جعفری و امدادهای بی‌سرانجام  کشور قرقیزستان به خانواده‌اش، مرگ مهری جعفری قطعی شد؛ اما تلاش امدادگران منطقه کوهستان تین‌شان برای جست‌وجوی رضا آدینه همچنان ادامه دارد.

خانواده رضا همچنان چشم انتظارند

علی سلیمانی یکی از دوستان و همنورد‌ان قدیمی رضا آدینه از وضعیت خانواده او می‌گوید: «خانواده رضا وقتی خبر مفقودشدن کوهنورد ایرانی مهری جعفری را شنیدند، ناخودآگاه نگران شدند تا اینکه دو روز بعد از خبر مفقود شدن مهری جعفری، خبر مفقود شدن رضا به ایران و اراک رسید. خانواده‌اش از وقتی خبر مفقودی رضا را شنیده‌اند، خیلی بی‌تابی می‌کنند. تمایل به صحبت با هیچ کس را ندارند. پدر و مادر رضا می‌گویند رضا پسر قوی‌ای است و بعید می‌دانیم دچار حادثه شده باشد.

آنها مفقودشدن رضا را باور ندارند و مدام چشم‌انتظار خبری خوش از او هستند. رضا فرزند اول آنها بود و سی ساله. خودش بود و یک برادر کوچک‌تر. مجرد بود و حدود ١٠ سال می‌شد که در آتش‌نشانی اراک فعالیت داشت. رضا و چهار کوهنورد ایرانی دیگر به هزینه شخصی خودشان برای صعود به قله پوبدا رفته بودند. هیچ کدام از آنها قراری از قبل برای صعود همزمان نداشتند. با هزینه فدراسیون کوهنوردی و امدادهای منطقه کوهستان تین‌شان در حال حاضر برای رضا اقدام کردند. شرایط آب‌وهوایی آنجا فعلا مساعد نیست و جست‌وجوها برای یافتن رضا ادامه دارد. خانواده رضا در اوج ناامیدی هنوز امیدوارند.»

روز حادثه در پوبدا

کوهنورد
مهری جعفری و رضا آدینه که پیش از این به صعود به قله‌های مختلف دنیا دست یافته بودند، در صعود به ارتفاعات قله پوبدا سقوط کردند و مفقود شدند

علی سلیمانی با نگرانی و ناراحتی از حادثه تلخ پوبدا یاد می‌کند: «تیم اوکراینی که همزمان با تیم ایرانی در کوه پوبدا برای صعود رفته بودند، روز دوم آگوست در کمپ دوم شاهد تأخیر چهار ساعته مهری جعفری بودند. رضا و مهری چادرهایشان کنار یکدیگر بوده و همین اتفاق فردا در کمپ سوم نیز افتاده است.

آنها در کمپ سوم در ارتفاع ۶۴۰۰ استراحت می‌کردند که ساعت ۸ صبح چهارم آگوست صدای بی‌سیم می‌شنوند. مدیر کمپ اصلی ویدا گرکاف در بی‌سیم اعلام می‌کند که مهری جعفری از ارتفاع ۶۳۰۰ سقوط کرده؛ اما کاری از دست دو گروه کوهنوردی برنیامده است. فقط توانستند به نیروهای امداد اطلاع دهند. در حال صعود به قله هنگامی که ۲۰۰ متر بالاتر از نقطه‌ای به نام «سنگ ابلیسک» بودند، الکس عضو تیم کوهنوردی اوکراینی که در انتهای دو تیم حرکت می‌کرده، متوجه می‌شود رضا دچار لغزش شده و حدود ۲۰ متر سقوط می‌کند و ناپدید می‌شود. اما هیچ کس حاضر به کمک با طناب برای پیداکردن رضا نمی‌شود؛ از نقطه‌ای که رضا دچار حادثه شد تا صعود یک روز کامل فاصله بوده است.»

فعالیت‌های رضا آدینه

کوهنورد
هیچ کس حاضر به کمک با طناب برای پیداکردن رضا نمی‌شود؛ از نقطه‌ای که رضا دچار حادثه شد تا صعود یک روز کامل فاصله بوده است

علی سلیمانی در خصوص فعالیت‌های کوهنورد جوان  توضیح می‌دهد: «او ورزش را در نوجوانی در اراک شروع کرد و خیلی زود توانست در زمینه هیمالیانوردی، سنگ‌نوردی، غارنوردی و رشته‌های مرتبط دیگر بدرخشد. رضا حدود یک سال پیش، صعود به قله لنین با ارتفاع ۷۱۳۴ متری در کشور قرقیزستان را از آن خود کرد. صعود به قله هیمالیا، پوبدا و دماوند در کارنامه ورزشی او جا دارد. او همچنین در دوچرخه‌سواری فعالیت مستمر داشت.

رئیس هیأت کوهنوردی استان مرکزی با هماهنگی‌هایی با وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون کوهنوردی برای اعزام بالگرد و نیروی امداد امیدوار است عملیاتی برای نجات جان رضا آدینه که از پانزدهم مرداد مفقود شده انجام دهد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.