‍ خانه‌تکانی پرماجرا در سازمان سینمایی

مجوزهای شبکه نمایش خانگی دردسر ساز شد!

به نظر می‌رسد تا چند روز دیگر شاهد یک خانه‌تکانی اساسی در سازمان سینمایی خواهیم بود. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که در هفته‌های اخیر انتقادات زیادی از انفعال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع صدور مجوز محصولات شبکه نمایش خانگی توسط صداوسیما به عمل آمده؛ و در این میان سازمان سینمایی تنها مانع جدی صداوسیما در راه کنترل کامل فضای نمایشی کشور بود- که حالا این مانع نیز دارد از میان راه برداشته می‌شود.

پولاد امین- شهروند آنلاین: زمانی که گفته شد حسین انتظامی تا چندی دیگر از سازمان سینمایی جدا و به عنوان رایزن فرهنگی ایران عازم اتریش خواهد شد، به نظر نمی‌آمد این اتفاق مقدمه خانه‌تکانی پرماجرا در سازمان سینمایی  باشد.

گمان می‌رفت با جدایی انتظامی که در ماه‌های اخیر به شدت زیر فشار انتقادات یک طیف سیاسی خاص قرار داشت، سازمان سینمایی در مدت زمان باقی‌مانده تا پایان راه دولت روی آرامش را خواهد دید.

اما ظاهرا قرار نیست ماجرا با جدایی حسین انتظامی به پایان برسد- و خبرهای دیگری در راه است.

در تمام ماه‌های اخیر سازمان سینمایی به بهانه‌های گوناگون، از کیفیت فیلم‌های سینمایی گرفته تا خط قرمزهای سریال‌های شبکه نمایش خانگی، و حتی به خاطر فروش پایین فیلم‌ها و تعطیلی‌ها و سپس بازگشایی سینماها در روزگار کرونایی سینمای ایران زیر فشار بوده است.

در این میان بیشتر فشارها، علاوه بر حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی، روی سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی متمرکز بود.

فشارهایی که ظاهرا نتیجه‌بخش بوده و به جایی رسیده که حالا گفته می‌شود طباطبایی‌نژاد این روزها آخرین روزهای کاری‌اش را در سازمان سینمایی می‌گذراند و بهانه‌ای است برای ‍ خانه‌تکانی پرماجرا در سازمان سینمایی.

شنیده‌های شهروند حکایت از این دارد که دلیل خداحافظی طباطبایی‌نژاد از سازمان سینمایی بیش از این که به فعالیت‌های او در دفتر معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ارتباط داشته باشد، به واسطه مقاومتش در موضوع انتقال وظیفه صدور مجوزهای سریال‌های شبکه نمایش خانگی به صداوسیما بوده است.

به عبارت بهتر، سیدمحمد طباطبایی‌نژاد که پیش‌تر به دلیل این که از سوی صداوسیما برای حضور در سازمان سینمایی ماموریت گرفته بود، زیر فشار انتقادات بود، حالا به خاطر این که در مقابله ارشاد با تلویزیون جانب وزارت ارشاد را گرفته، مغضوب صداوسیما قرار گرفته و ماموریتش برای حضور در سازمان سینمایی تمديد نشده است.

طباطبایی‌نژاد که در اوج درگیری ارشاد و تلویزیون بر سر صدور مجوز محصولات نمایش خانگی گفته بود: «صدور مجوز در هر پلتفرمی برعهده وزارت ارشاد است و حتی اگر خود صداوسیما بخواهد اثری را برای نمایش در جایی غیر از سیما تولید کند، باید از ارشاد مجوز بگیرد»؛ حالا با تبعات این صحبت‌هایش مواجه شده است.

در حقیقت چنین به نظر می‌رسد که صداوسيما به دلیل مخالفت‌های صریح طباطبایی‌نژاد با اعطای مجوز نمایش‌ خانگی به سامانه ساترا او را از سر راه برداشته است.
موضوعی که می‌تواند کشمکش بین سازمان سینمایی از یک سو و ساترا و صداوسیما را از سوی دیگر به ضرر ارشاد به پایان برساند.

برای خواندن انتقاد چهره‌های مشهور سینما به واگذاری شبکه نمایش خانگی به صدا و سیما اینجا و اینجا را بخوانید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.