«ملکه گدایان» گرفتار سانسور!

کارگردان و تهیه‌کننده سریال «ملکه گدایان» از این سریال می‌گویند

شهروندآنلاین: حسین سهیلی‌زاده و رحمان سیفی‌آزاد کارگردان و تهیه‌کننده سریال «ملکه گدایان» در برنامه کافه آپارات گفتند که تلویزیون از نظر سریال‌سازی روزگار بدی می‌گذراند و شبکه نمایش خانگی گوی سبقت را از تلویزیون ربوده است. سازندگان «ملکه گدایان» همچنین گفتند که تفاوت‌های تلویزیون و شبکه نمایش خانگی به خصوص در زمینه اقتصادی به حدی است که تلویزیون نمی‌تواند از ستاره‌ها و چهره‌های مطرح برای سریال‌هایش بهره ببرد. این دو سریال‌ساز قدیمی درباره فشارهای وارده به سریال‌ها از جانب ممیزی و سانسور نیز گفتند که حداقل «ملکه گدایان» لطمه چندانی از ممیزی و سانسور ندیده است!

تلویزیون یا نمایش خانگی؟!

حسین سهیلی‌زاده درباره اینکه آیا دوباره برای سریال‌سازی به تلویزیون برخواهد گشت یا نه؛ می‌گوید: «هیچ‌کس از آینده خبر ندارد.» او گفت: «کار من کارگردانی است و فرقی نمی‌کند کجا کار کنم و در واقع هر جا که بتوانم اثر بهتری ارایه کنم و فضا مناسب باشد، کار خواهم کرد.»
سهیلی‌زاده با اشاره به اینکه «تلویزیون در دهه 80 یک دوران طلایی را تجربه کرد»، می‌گوید: «رشد ما در کارگردانی مدیون تلویزیون و اعتماد مدیران دهه 80 است.» به گفته این کارگردان قدیمی «آن موقع نیاز مصلحتی در تلویزیون برای طرح مضامین مختلف بود، اما چارچوب‌ها با امروز متفاوت بود. ضمن اینکه مسائل مالی و مشکلات ناشی از آن باعث شده امروز تلویزیون از دوران خوبش فاصله بگیرد.»
رحمان سیفی‌آزاد تهیه‌کننده «ملکه گدایان» هم تاکید می‌کند: «تلویزیون و شبکه نمایش خانگی تفاوت‌های زیادی با هم دارند که مهم‌ترین فرق این دو در مدل مخاطبان‌شان است.» سیفی‌آزاد در ادامه می‌گوید که «تلویزیون البته می‌تواند به دوران اوج خودش بازگردد، به شرطی که بتواند تغییر نگرش در نوع داستان‌پردازی داشته باشد. واقعیت این است که رقابت میان نمایش خانگی و تلویزیون در زمینه اقتصادی به حدی رسیده که بعید است تلویزیون بتواند از ستاره‌ها و چهره‌های مطرح بهره ببرد. البته این به معنی بن‌بست تلویزیون نیست و می‌تواند همانند دهه 80 به سراغ مضامین و قصه‌هایی برود که مخاطب دوست دارد».
به گفته این مدیر سابق تلویزیون «در فضاسازی و داستان نیز بین تلویزیون و شبکه نمایش خانگی تفاوت وجود دارد. فضای نمایش خانگی بیشتر مخاطب‌محور است، ولی در تلویزیون در بسیاری از مواقع جنس موضوعات و نیاز مصلحتی برای مطرح کردن برخی مضامین ارجحیت بیشتری به نیاز مخاطب دارد.»

ملکه گدایان

«ملکه گدایان» که یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی در یکی، دو سال اخیر بوده؛ چگونه شکل گرفته است؟
حسین سهیلی‌زاده درباره این موضوع به مسائل زیادی اشاره می‌کند. از جمله به سریال «آوای باران» که پیش از «ملکه گدایان» برای تلویزیون ساخته بود و موضوع آن نیز درباره کودکان کار بود. این کارگردان می‌گوید: «احساس کردم بعد از 8– 7 سال نیاز هست که باز هم برگردیم به کودکان کار و یک کار دیگر برای آنها انجام دهیم و البته سر ساخت سریال مانکن هم یک ایده‌ای را در این مورد برای امین محمودی تعریف کردم که کار جدید و متفاوتی درباره کودکان کار و اعتیاد بود. البته آن چیزی که در قالب سریال «ملکه گدایان» می‌بینید با آن قصه‌ای که من در ذهنم داشتم خیلی متفاوت است.»
سهیلی‌زاده درباره شایعاتی که حکایت از این داشتند که ممیزی آسیب‌های فراوانی به این سریال زده نیز می‌گوید که «ممیزی چندان لطمه‌ای به کلیت کار ما نزده. شاید در حد چند دیالوگ دچار ممیزی شده باشیم، ولی در کل فضای مناسبی برای انتشار سریال داشتیم».

«ملکه گدایان» که یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی در یکی، دو سال اخیر بوده است
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.