رنگ میوه‌ها به سلامت مغز کمک می‌کند

مواد شیمیایی که به غذاهای گیاهی رنگ‌های درخشان می‌بخشند، به مهار فراموشی آزاردهنده، گیجی و اختلال حواس کمک می‌کنند

فرشته کیانی: خوردن میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ ممکن است برای مغز شما مفید باشد. تحقیقی جدید، یکی از تجزیه‌‌وتحلیل‌های بزرگی که تاکنون انجام شده، نشان داده  فلاونوئیدها، مواد شیمیایی که به غذاهای گیاهی رنگ‌های درخشان می‌بخشند (یا همان رنگدانه‌های گیاهی، عامل رنگ‌های متنوع در میوه‌ها و سبزی‌ها) ممکن است به مهار فراموشی آزاردهنده، گیجی و اختلال حواس خفیف کمک کند.

چیزی که افراد مسن غالبا با افزایش سن از آن شکایت می‌کنند و گاهی اوقات ممکن است پیش از تشخیص زوال عقل رخ دهد. این مطالعه «مشاهده‌ای» بود، بنابراین نمی‌تواند رابطه علت و معلول را اثبات کند، اگرچه مقیاس بزرگ و زمان طولانی آن، شاهدی است دیگر بر اینکه «آنچه می‌خوریم  بر سلامت مغز تأثیر می‌گذارد».

دانشمندان از داده‌های دو مطالعه بزرگ سلامت که در اواخر دهه 1970 و اوایل 1980 آغاز شد، استفاده کردند که در آن شرکت‌کنندگان به‌طور دوره‌ای پرسشنامه‌های رژیم غذایی و سلامتی را برای بیش از 20 سال تکمیل کردند. در این تجزیه‌‌وتحلیل 49هزار و 693 زن با میانگین سنی 76 و 51هزار و 529 مرد با میانگین سنی 73 سال شرکت داشتند.

دکتر دبورا بلکر، محقق ارشد تحقیق درباره ارتباط مصرف میو‌ه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ با سلامت مغز به مسائل وسیع‌تری درباره سیاست‌گذاری‌ها اشاره کرد: «اگر بتوانیم دنیایی بسازیم که در آن همه به میوه و سبزی تازه دسترسی داشته باشند، به بهبود بسیاری از مشکلات سلامتی و افزایش طول عمر کمک کرده‌ایم.»

دانشمندان مصرف حدود 24 نوع فلاونوئید رایج را در آنان محاسبه کردند که شامل بتاکاروتن در هویج، فلاون در توت‌فرنگی، آنتوسیانین در سیب و انواع دیگر در بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌های دیگر بود. این مطالعه در مجله Neurology  منتشر شده است.

درجه افت ذهنی و حافظه‌ای که شرکت‌کنندگان گزارش کرده بودند، با استفاده از پاسخ‌های «بله» یا «نه» به هفت سوال، ثبت شد: آیا در به‌خاطر سپردن رویدادهای اخیر، به یاد آوردن چیزها از ثانیه‌ای به ثانیه دیگر، به خاطر آوردن فهرستی کوتاه از موارد، پیروی از دستورات گفتاری، دنبال‌کردن گفت‌وگوی گروهی و پیدا کردن راه خود در خیابان‌های آشنا مشکل دارید؟ آیا به‌تازگی متوجه تغییراتی در توانایی به‌خاطر سپردن چیزها شده‌اید؟

محققان دریافتند هرچه میزان مصرف فلاونوئیدها بیشتر باشد، پاسخِ «بله» به سوالات کمتر است! در مقایسه با یک‌پنجم افرادی که کمترین میزان مصرف فلاونوئیدها را ثبت کردند، یک‌پنجم با بالاترین میزان، 19درصد کمتر احتمال داشت فراموشی یا گیجی گزارش کنند.

به گفته دکتر دبورا بلکر، محقق ارشد این تحقیق و استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه هاروارد، این یافته‌ها که در طولانی‌مدت به دست آمده، نشان می‌دهد «توجه به رژیم غذایی غنی از فلاونوئیدها از همان اوایل زندگی، ممکن است برای سلامت مغز مهم باشد».

او گفت: «پیام این تحقیق برای جوانان و میانسالان این است که این موارد به‌طور کلی برای شما خوب است، نه فقط برای ذهن. یافتن راه‌هایی که از آنها در زندگی لذت ببرید، بسیار مهم است. به این فاختلالکر کنید که چگونه می‌توان محصولات تازه را پیدا و به شیوه‌ای اشتهاآور طبخ کرد.»

محققان حدود 36 غذای خاص حاوی فلاونوئیدها را هم بررسی کردند. مصرف بیشتر جوانه بروکسل، توت‌فرنگی، کدو زمستانی و اسفناج خام با ثبت امتیاز بهتر در آزمون زوال ذهنی و حافظه، بسیار مرتبط بود. تأثیر مصرف پیاز، آب سیب و انگور هم در امتیازآوری چشمگیر، اما ضعیف‌تر بود.

دکتر توماس ام. هلند، محقق موسسه راش در زمینه «سالمندی سالم» که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: «اینها غذاهایی است که باید برای سلامت مغز بخورید. در اینجا اطلاعات بسیار خوبی با 20 سال پیگیری وجود دارد. با این ‌حال، او افزود برای تعیین اینکه آیا غذاها ممکن است بر خطر ابتلا به زوال عقل تأثیر بگذارند، پیگیری بیشتری لازم است.»

پائول اف. ژاک، دانشمند ارشد در مرکز تحقیقات تغذیه در دانشگاه تافتس ایالات متحده که در این مطالعه سهمی نداشت، گفت از نظر پیشرفت علمی، این تحقیق به ادبیات پزشکی می‌افزاید و مطالعه‌ای واقعا خوب است. این گامی متوسط ​است، نه گامی بزرگ در جهت کمک به ما برای شناسایی دوره‌ای که بتوانیم با موفقیت برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر مداخله کنیم.

اما دبورا بلکر به مسائل وسیع‌تری درباره سیاست‌گذاری‌ها اشاره کرد: «اگر بتوانیم دنیایی بسازیم که در آن همه به میوه و سبزی تازه دسترسی داشته باشند، به بهبود بسیاری از مشکلات سلامتی و افزایش طول عمر کمک می‌کند.»

میوه‌های رنگی
Photograph: iStock

منبع: نیویورک‌تایمز

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.