معلمی که مشق داوطلبی می‌کند

چند روایت از «صبریه رازی» که این روزها را به محرومیت‌زدایی از روستاهای ایلام می‌گذراند

خودش را اول معلم می‌داند و بعد از آن داوطلب. وقتی به جمع داوطلبان هلال‌احمر اضافه شد 20سالی از حضورش در آموزش‌وپرورش می‌گذشت. سال 1385 بود. فکرش را نمی‌کرد خیلی زود به یکی از داوطلبان و خیران نام‌آشنای ایلام تبدیل شود.
«صبریه رازی» حالا مسئول خانه داوطلب هلال‌احمر استان ایلام هم هست. او به کمک همین خیران و داوطلبان، به محرومیت‌های استان ایلام و دیگر نقاط آسیب‌دیده کشور می‌پردازد. در میان همه گوشه و کنارهایی که این داوطلب به آن سرک می‌کشد، آموزش جایگاه مهمی دارد.
به خصوص در این سال‌ها که شیوع کرونا دانش‌آموزان را با مشکلات مختلف مواجه کرده است.

اولین فعالیت‌های داوطلبانه‌اش با جمعیت هلال‌احمر با دو طرح ملی همای رحمت و فرشتگان رحمت آغاز شد. ارتباط با روستاهای محروم و مناطق حاشیه‌ای شهرستان ایلام او را در این مسیر ماندنی کرد و حوزه فعالیت‌های داوطلبانه‌اش را گسترده‌تر.

این روزها همه خیران استان ایلام نام «صبریه رازی» را می‌شناسند؛ داوطلب و خیری که برای کمک‌رسانی به نیازمندان و حل کردن مشکلات معیشتی آنها از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند. تهیه سبدهای غذایی، ساخت مدرسه، تأمین هزینه درمان، تأمین جهیزیه و … تنها بخشی از این فعالیت‌هاست.

او می‌گوید: «من اول نسبت به شغلم و بعد از آن نسبت به عضویت داوطلبانه‌ام در هلال‌احمر احساس وظیفه می‌کردم، برای همین همیشه سعی داشتم این دو وظیفه را آنچنان که شایسته است، انجام دهم. فعالیت‌های من در ابتدا از استان ایلام آغاز شد. اما بعدها در سیل قصرشیرین و دیگر حوادثی که در کشور رخ داد، حاضر شدم و به کمک دیگر دوستان خیر توانستیم کارهای بزرگی برای مردم آسیب‌دیده انجام دهیم.»

تهیه 30 کانکس با کمک خیران برای سیل‌زده‌های قصرشیرین یکی از بهترین تجربه‌های همکاری او با دیگر خیران و داوطلبان این استان بود؛ همراهی و همکاری‌ای که ادامه پیدا کرد و در زلزله کرمانشاه و سیل لرستان و دیگر حوادث کشور هم تکرار شد.

او می‌گوید: «در هر شرایطی، چه حادثه و بحران و چه در طرح‌های محرومیت‌زدایی، به این فکر می‌کنم که فرد یا افرادی که به آنها کمک می‌کنیم به چه خدمات و چه کمک‌هایی نیاز دارند. مثلا در قصرشیرین علاوه بر اهدای کانکس به افرادی که خانه و سرپناه خود را از دست داده بودند و در کنار مواد غذایی و پتو و موکت، هر روز با کامیون میوه به این مناطق می‌فرستادیم.

چون فکر می‌کردم این یکی از نیازهایی است که در مناطق حادثه‌دیده به آن چندان توجهی نمی‌شود. اما مردم به خصوص در شرایط سخت برای تأمین ویتامین به آن نیاز داشتند.»

 

در محاصره آب

خستگی در فعالیت‌های داوطلبانه برای او معنایی ندارد. می‌گوید کافی است یک بار برای حل مشکل دیگری کمکی کرده باشی تا شیرینی طعم آن هرگز از یادت نرود. مثل روزهایی که در سیل لرستان برای توزیع کمک‌های خیران راهی این استان شده بود و یکی، دو ماهی در این استان سیل‌زده ماندگار شد؛

مهم‌ترین اولویت ما اول رسیدگی به وضعیت سلامتی مددجوهاست و بعد از آن آموزش. دانش‌آموزان مستعد زیادی تاکنون شناسایی شده‌اند که به طریق مختلف مورد حمایت ما و خیران بودند

روزهایی که با کمک قایق به روستاهایی که در محاصره آب بودند، سر می‌زدند تا از دارو و مواد غذایی و لباس و … هرچه تدارک دیده‌اند را به آنها بسپارند. صبریه می‌گوید: «در این سال‌ها که از فعالیت داوطلبانه‌ام با هلال‌احمر می‌گذرد، دوستان خیر زیادی پیدا کرده‌ام.

با همراهی این دوستان کارهای بزرگی رقم خورده است؛ هرچند که گاهی ممکن است هر کمک به تنهایی چندان به چشم نیاید. حضورم در هلال‌احمر به عنوان مسئول خانه داوطلب کمک کرده که حلقه واحدی از خیران و داوطلبان در استان تشکیل دهیم و هرجا نیاز به کمکی باشد، فعالیت‌ها را به آن سمت‌وسو سوق دهیم.»

خرید جهیزیه برای نوعروسان، خرید وسایل گرمایشی در فصل سرد و خرید وسایل سرمایشی در ماه‌های گرم، پوشاک و لوازم تحریر و … را در هر فصل از سال در برنامه خود دارد تا مددجویانی که تحت حمایت‌شان هستند، از روال عادی زندگی دور نمانند.»

 

اولویتی به نام آموزش

سال‌ها فعالیت در آموزش‌وپرورش، توجه به آموزش را در اولویت‌های او قرار داده. این روزها که کرونا دانش‌آموزان را از نیمکت‌های مدرسه دور و نیاز به تجهیزات آموزش مجازی را بیشتر کرده است، به کمک خیران برای تهیه تبلت دانش‌آموزان بی‌بضاعت تلاش می‌کند.

درهای موسسه آموزشی‌اش به روی این دانش‌آموزان باز است تا از کلاس‌های رایگان کمک‌درسی استفاده کنند. همچنین همکاری‌های نزدیکی با بنیاد کودک دارد تا به تحصیل رایگان دانش‌آموزان در مناطق محروم کمک کند.

او می‌گوید: «مهم‌ترین اولویت ما اول رسیدگی به وضعیت سلامتی مددجوهاست و بعد از آن آموزش. دانش‌آموزان مستعد زیادی تاکنون شناسایی شده‌اند که به طریق مختلف مورد حمایت ما و خیران بودند.

از تأمین هزینه تحصیل گرفته تا کلاس‌های فوق‌برنامه و آمادگی کنکور و … . مراکزی مثل بنیاد کودک هم در این زمینه فعالیت‌های بسیار خوبی دارند و با مشارکت آنها توانسته‌ایم قدم‌های بزرگی برای تحصیل دانش‌آموزان برداریم.»

حمایت از 270 دانش‌آموز مستعد و نیازمند در استان به کمک بنیاد کودک یکی از این اقدامات است. همچنین تهیه 30 تبلت برای استفاده دانش‌آموزان. صبریه رازی می‌گوید: «در حال حاضر 25 خیر فعالیت مداوم و مستمر با ما در هلال‌احمر همکاری دارند. کمک‌هایی که توسط این خیران اهدا می‌شود از 100هزار تومان تا 3-2 میلیون تومان متغیر است.

با همین کمک‌های اندک تاکنون توانسته‌ایم کارهای مهمی در استان ایلام و دیگر استان‌ها انجام دهیم. حدود 60 خانواده نیازمند را تحت پوشش خود داریم و کمک‌های مستمری در زمینه‌های مختلف به آنها می‌رسانیم.

مواردی مثل تأمین دارو و هزینه درمان هم هست. مثلا بچه‌ای را برای درمان به تهران فرستادیم و علاوه بر هزینه درمان و بیمارستان، برای تأمین غذا و محل اقامت و دیگر نیازهای اعضای این خانواده در این سفر آنها را تأمین کردیم. علاوه بر خیرانی که کمک‌های مالی می‌کنند، داوطلبانی هم هستند که تخصص خودشان را در اختیار ما می‌گذارند.»

داوطلبان، به سوی جنوب

پرسه داوطلبانه در شهر قرنطینه‌شده

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.