کرونا درد قدیمی را تازه کرد

تعلل 10ساله در ساخت بیمارستان شهدای شوش در روزهای کرونایی دردسرساز شد

عارف شریفی‌صرخه: کرونا سُرخی را به همه‌ جا پاشیده. آمار فوتی‌ها هر روز سودای رکوردزنی دارد. هر چند آمار مبتلاها هم از این مسابقه جا نمانده. مشهد از کرونا می‌نالد. نفس تهران در سینه حبس شده، خوزستان هم از یورش کرونا بهت‌زده به اتفاقات چشم دوخته؛ به نقاط مختلفی که با کرونا دست به گریبان هستند. خوزستان در شوک افزایش شمار قربانیان و مبتلایان مانده. موج پنجم به خوزستان هم رسیده. موجی که در برخی شهرستان‌ها کمبود تجهیزات و امکانات درمانی و سرانه پایین تخت بیمارستانی را بیش از گذشته به رخ می‌کشد. کمبودهایی که باعث شده‌اند برخی نقاط در برابر این ویروس منحوس آسیب‌پذیرتر شوند.

شوش و کرخه هم از کرونا جان‌شان به لب رسیده. شوش با 85هزار نفر جمعیت و کرخه با بیش از 125هزار نفر جمعیت تنها یک بیمارستان به خود می‌بینند. بیمارستانی قدیمی که با جان‌سختی سعی دارد در مقابل موج سنگین کرونا بایستد.

بیمارستان نظام‌مافی شوش حالا چشم امید بیش از 120 روستای تابعه کرخه و بیش از 90 روستای شوش است. بیمارستانی جا خوش‌کرده در مسیر ترانزیتی اهواز-تهران که به غیر از اهالی شوش و کرخه بیماران دیگر را هم پذیراست. بیمارستانی که تنها 120 تخت به خود می‌بیند.

پیشرفت فیزیکی 34درصدی بیمارستان شهدای شوش بعد از یک‌دهه

قصه پُر غصه تخت‌های بیمارستانی شمال غرب خوزستان به 10 سال پیش برمی‌گردد؛ به روزگاری که قرار شد برای استانداردسازی سرانه تخت بیمارستانی بیمارستانی با 164 تخت‌خواب احداث شود. تصمیم‌ها گرفته شد و قرار بر عملیاتی‌شدن طرح شد. کلنگ پروژه بیمارستان به زمین خورد اما هیچ‌ گاه اجرایی‌شدن و به سرانجام رسیدن را به خود ندید.

داستان بیمارستانی که قرار بود مرهمی باشد بر زخم‌های اهالی برمی‌گردد به یک دهه قبل، زمانی که مسئولیت اجرای پروژه به وزارت راه و شهرسازی محول شد؛ هر چند پروژه پیشرفتی به خود ندید. درنهایت عملکرد ضعیف این وزارتخانه ادامه کار را در سال 97 به وزارت بهداشت و درمان سپرد. وزارت بهداشت هم تصمیم گرفت به هر نحوی شده پروژه را تکمیل کند. جلسات و پیگیری‌های وزارت بهداشت مأموریت تکمیل پروژه را  به شرکت مادرتخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی، درمانی و تجهیزات پزشکی کل کشور سپرد.

هر چند این تصمیم هم چاره کار نشد تا پروژه همچنان به روند لاک‌پشتی‌اش برای اجرایی‌شدن ادامه دهد. نتیجه همه این تصمیمات و سپردن‌ها تنها شد پیشرفت فیزیکی 34درصدی بیمارستان 164 تخت‌خوابی شهدای شوش.

بیمارستان نظام‌مافی شوش حالا چشم امید بیش از 120 روستای تابعه کرخه و بیش از 90 روستای شوش است؛ بیمارستانی جا خوش کرده در مسیر ترانزیتی اهواز- تهران که به غیر از اهالی شوش و کرخه بیماران دیگر را هم پذیراست. بیمارستانی که تنها 120 تخت به خود می‌بیند

تناقض‌گویی مسئولان خوزستان درباره بیمارستان شوش

صدای سینه‌سوز سرفه‌ها در منطقه پیچیده. اعلامیه‌های مرگ دیوارهای شهر را سیاه‌پوش کرده‌اند. تک بیمارستان شوش و کرخه ظرفیتش تکمیل شده اما همچنان پروژه ناتمام بیمارستان شهدای شوش نامعلوم است. فرماندار شوش اما در گفتن از این پروژه نیمه‌تمام که می‌توانست مرهمی باشد بر زخم اهالی می‌گوید؛ اعتبارات پروژه ملی است. اعتباری که گویا باید از مرکز تأمین شود. هر چند عدنان غزی در توضیح بیشتر پرده از یک واقعیت تلخ برداشته. در سال جاری بودجه‌‎ای تأمین اعتباری برای این پروژه نشده است. اگر چه همین گفته‌ها را سه روز بعد فرماندار شوش تکذیب می‌کند. صحبت‌هایی که در خبرگزاری مهر خوزستان منعکس شده بود.

فرماندار شوش اما در اظهارات جدیدش از افزایش اعتبار برای این پروژه گفته است. به گفته غزی اعتبار ملی پروژه احداث بیمارستان ۱۶۴ تخت‌خوابه از ۴۰ میلیارد ریال به ۵۰۰میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است. هر چند اظهارنظرهای استاندار خوزستان در تناقض با گفته‌های فرماندار شوش است. قاسم سلیمانی‌دشتکی در جلسه‌ای با محوریت بررسی مصوبات شهرستان شوش، از نامه‌ای سخن گفته که باید به معاون وزیر بهداشت نوشته شود. به باور سلیمانی‌دشتکی نوشتن این نامه کمک می‌کند تا اعتباری برای پروژه بیمارستان 164تخت‌خوابه شوش تخصیص بیابد و روند ساختش تسریع شود.

شاید بهار 1401 شهدای شوش پذیرای بیماران باشد

داستان بیمارستان شهدای شوش اما به گفته‌های استاندار و فرماندار شوش ختم نمی‌شود تا دوباره این قصه همچنان مبهم باقی بماند. نماینده شوش و کرخه در مجلس از اعتبار 80 میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه بیمارستان گفته است. محمد کعب‌عمیر در جمع خبرنگاران گفته که کار من پیگیری و تأمین اعتبار است که انجام شده است. کعب‌عمیر از اعتبار 50میلیاردی گفته. به گفته او در سال 1400 برای این پروژه تنها 30میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود. از وزارت بهداشت خواستم تا از اعتبارات 700 میلیارد تومانی مالیات بر ارزش افزوده‌‌ بیمه سلامت که در اختیار دارد، 100 میلیارد تومان به بیمارستان اختصاص بدهد. درنهایت 50 میلیارد در نظر گرفته شد. به گفته این نماینده مجلس جمعا اعتبارات این بیمارستان به 80 میلیارد تومان رسیده است. البته به باور او  اگر مشکلی پیش نیاید، اوایل سال 1401 تکمیل و افتتاح خواهد شد!

تأمین اعتباری که می‌تواند تکمیل پروژه را در سال 1401 رقم بزند. هر چند هنوز هم تناقض‌گویی مسئولان و اختلاف اعداد و ارقامی که نوید محقق شدن‌شان را می‌دهند کمی اهالی را دودل کرده است. اهالی که در تب تند کرونا ناامیدند از تکمیل پروژه‌ای که اگر کمی زودتر قد کشیده بود حالا مرهمی بود بر دردهایشان.

سرنوشت پروژه‌های نیمه‌تمام بیمارستان در ابهام

با این اظهارات ضدونقیض، نمی‌توان به درستی سرنوشت این پروژه مهم را پیش‌بینی کرد. بعد از گذشت یک دهه هنوز سرنوشت این پروژه نامعلوم است. نماینده شوش و فرماندار این شهرستان از اعتبار ملی می‌گویند که قرار است دیوارهای بیمارستان را بالا ببرند و تجهیزش کنند. اما این سوال همچنان باقی است؛ آیا این اعتبار جذب شده است یا تنها در بودجه به تصویب رسیده؟

تأمین اعتبار برای بیمارستان شهدای شوش یک بار هم در سال 95 تکرار شد. در همان سال بود که 200میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه به تصویب رسید. هر چند در سال‌های قبل و بعد از آن هم اعتباراتی مصوب شد؛ اما واقعیتی که بیماران شوش و کرخه با پوست و خون احساس می‌کنند این است که این ارقام باعث تکمیل این پروژه نشده‌اند. امید اهالی شمال غرب خوزستان به 80 میلیارد تومانی است که نماینده شوش از آن سخن گفته است؛ تأمین اعتباری که می‌تواند تکمیل پروژه را در سال 1401 رقم بزند. هر چند هنوز هم تناقض‌گویی مسئولان و اختلاف اعداد و ارقامی که نوید محقق‌شدنشان را می‌دهند کمی اهالی را دودل کرده است. اهالی که در تب تند کرونا ناامیدند از تکمیل پروژه‌ای که اگر کمی زودتر قد کشیده بود حالا مرهمی بود بر دردهایشان.

چشم امید شهدای شوش به تأمین اعتبار

آمارها از ابتلای بیش از 400 نفر به کرونا می‌گویند؛ مبتلایانی که به تنها بیمارستان منطقه مراجعه می‌کنند. البته به گفته مسئولان محلی تعداد مراجعه‌کنندگان به مرکز تشخیص کرونا در شوش بیشتر از تمام آن 20 ماه گذشته است. درمانگاه‌ها هم از حجم بیماران نمی‌توانند نفس تازه کنند؛ بیمارانی که متأسفانه اگر پذیرش نشوند، نمی‌توانند امیدی به شهرهای همجوار داشته باشند. در این میان تنها راه چاره ادامه روند درمان در خانه است و بس.

در چنین شرایطی شاید اگر بیمارستان شهدای شوش تکمیل شده بود، می‌توانست در روزهای کرونایی همراه اهالی باشد. پیش‌تر رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی دزفول تکمیل پروژه بیمارستان 164 تخت‌خوابه شوش را بسیار طولانی پیش‌بینی کرده بود. او در صحبت‌هایش زمان تکمیل این بیمارستان را 25 سال تخمین زده بود؛ پیش‌بینی در سال 96 یعنی زمانی که شبکه بهداشت و درمان شوش، زیر نظر این دانشگاه بود. به باور او عدم تخصیص اعتبارات ملی دلیل اصلی طولانی‌شدن بازه تکمیل بوده و بس.

کاش بیمارستان شهدای شوش تکمیل شود

یک‌ سالی است که از انتقال شبکه بهداشت و درمان شوش به اهواز می‌گذرد؛ یک‌ سالی که پروژه نیمه‌تمام تکان چندانی نخورد. در این میان اما تنها انتقال چند تخت از اهواز به بیمارستان نظام‌مافی شوش اکتفا شده. اقداماتی مقطعی که نتوانست باری از دوش اهالی بردارد. هر چند وعده‌های نافرجام و غیرعملی هم نمکی بود بر زخم‌های عمیق اهالی شوش و کرخه؛ وعده‌هایی که از آنها بارها و بارها سخن گفته شده اما همگی بی‌سرانجام مانده‌ است.

احداث بیمارستان‌های جدید، راه‌اندازی اورژانس هوایی، تأمین اعتبارات برای 60 شرکت صنعتی، حل مشکلات ترافیکی و منظری ورودی شوش و احداث دو تقاطع غیرهمسطح، تعریض و بازسازی دو محور پرخطر چعب و آهودشت، رفع  مشکل آب شرب 38 روستای خلیفه‌حیدر، محیط زیست و … تنها بخشی از این وعده‌های نافرجام هستند. کاش در میانه بازار داغ وعده‌ها، تأمین اعتبار پروژه بیمارستان شهدای شوش محقق شود. پروژه‌ای که شاید در روزگار کرونایی امیدی باشد برای زدن نبض زندگی. روزگاری که هنوز معلوم نیست قرار است تا چه زمانی کام شهروندان دهکده جهانی را تلخ کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.