کیوسک روزنامه‌های جهان؛ 25 آگوست

نگاهی به صفحه یک روزنامه‌های نیویورک‌تایمز، واشینگتن‌پست، گاردین و دیلی‌تلگراف؛ 25 آگوست

«ناآرامی در افغانستان» و «آرامش ابدی موسیقیدان» بر صفحات نخست روزنامه‌های آمریکایی و انگلیسی حاکم بود.

گاردین

تیترِ «سربازان بریتانیایی کابل را ظرف 24 تا 36 ساعت ترک می‌کنند» می‌گوید اگر عملیات بریتانیا در افغانستان طبق انتظار در 24 تا 36 ساعت به پایان برسد، ممکن است هزاران افغانستانی به حال خود رها شوند. این اقدام در پی تمدیدنشدن اقامت آمریکا در افغانستان صورت می‌گیرد.

این روزنامه هم مانند بقیه، در صفحه نخست با تصویری از چارلی واتس، موسیقیدان انگلیسی، خبر درگذشت او را در روز سه‌شنبه و در هشتاد سالگی (2021-1941) می‌دهد و از واتس به عنوان «فردی تأثیرگذار در گروه موسیقی رولینگ استونز» و یکی از درامرهای بزرگ تاریخ یاد می‌کند.گاردین

نیویورک‌تایمز

«با رد درخواست متحدان، بایدن به مهلت خروج پایبند است»، «مقاومت در برابر طالبان چهره جدیدی پیدا می‌کند» و «می‌گویند 70هزار نفر از افغانستان خارج شده‌اند» عناوین گزارش اصلی نیویورک‌تایمز است. این روزنامه گزارش داده «جو بایدن روز سه‌شنبه گفت ایالات متحده قصد دارد در پایان این ماه به‌طور کامل از افغانستان خارج شود، همان‌طور که برنامه‌ریزی شده بود، و درخواست انگلیس، فرانسه و دیگر متحدان ناتو برای ماندن نیروها در کابل را رد کرد.»

نیویورک‌تایمز در ادامه آورده: «اولین نشانه‌های مقاومت مسلحانه در برابر طالبان از دره‌ای باریک، با سابقه دفع مهاجمان، بروز کرده است. فقط چند روز پس از ورود طالبان به پایتخت و سرنگونی دولت، گروهی از مبارزان سابق گفتند دوباره گرد هم آمده‌اند و جنگ مقاومت را منطقه‌ای از افغانستان که تحت کنترل طالبان نیست، آغاز کرده‌اند.

مردی که آنان را رهبری می‌کند، احمد مسعود، پسر 32 ساله احمدشاه مسعود، فرمانده مشهور مجاهدین است که 20 سال پس از مرگ پدرش پا جای پای او گذاشته تا جنگ سخت خود را با طالبان آغاز کند.»

در توضیح تصویر اصلی این روزنامه آمده: «پناهندگان افغانستانی سه‌شنبه در Chantilly، ویرجینیا. پنتاگون گفت طی 24 ساعت 21هزار و 600 نفر را از افغانستان خارج کرده است.»

نیویورک‌تایمز هم در صفحه نخست خبر درگذشت چارلی واتس، موسیقیدان انگلیسی را آورده است.

واشینگتن‌پست

«بایدن بار دیگر بر خروج از افغانستان تا 31 آگوست تأکید کرد» عنوان گزارش اصلی واشینگتن‌پست است که گفته بایدن تلاش می‌کند تا 31 آگوست کاملا از افغانستان خارج شود، اما دستور برنامه پشتیبانی را صادر می‌کند.

«او در آخرین سفر به کابل، خانواده خود را به آنجا برد. حالا نمی‌تواند آنها را بیرون بیاورد.» تیتر گزارشی است که داستان محمد سدید، همسر و پنج فرزندش را روایت می‌کند که اکنون با وضعیتی که در افغانستان وجود دارد، جدا افتاده‌اند. این خانواده هفت‌نفره سال 2019 به ایالات متحده، فیلادلفیا، نقل مکان کردند.

تصویر اصلی روزنامه هم که راوی وضعیت تخلیه‌شدگان افغانستانی است، با این توضیح همراه است: «زن افغانستانی، منتظر پوشک بچه در آشیانه هواپیما در پایگاه هوایی ایالات متحده در رامشتاین آلمان.»

«سیاست ترامپ درباره پناهندگی تأیید شد» عنوان گزارشی دیگر در صفحه نخست است که گفته دادگاه عالی آمریکا سه‌شنبه بایدن را ملزم به پیروی از سیاست مهاجرتی ترامپ کرد. دادگاه عالی خواستِ بایدن را برای لغو سیاست مهاجرتی رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که هزاران پناهجو را مجبور به ماندن در مکزیک کرده بود، رد کرد.

واشینگتن‌پست هم درگذشت درامرِ رولینگ استونز را در هشتاد سالگی نادیده نگرفته است.واشینگتن‌پست

دیلی‌تلگراف

«بایدن تمدید مهلت را نپذیرفت» عنوان گزارش اصلی دیلی‌تلگراف است. این روزنامه گزارش می‌دهد تصمیم ایالات متحده مبنی بر تمدید نکردن زمان خروج از افغانستان، باعث شد بوریس جانسون و دیگر رهبران جهان از طالبان بخواهند امکان «عبور امن» شهروندان غربی و افغانستانی را که می‌خواهند این کشور را ترک کنند، فراهم کنند.

تصویر اصلی فرودگاه کابل را نشان می‌دهد و سربازان آمریکایی که خانواده‌های افغانستانی را برای سوار شدن به هواپیما راهنمایی می‌کنند.دیلی‌تلگراف

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.