خط قرمز در مبارزه با فساد، بی‌سند حرف زدن است

رئیس‌جمهوری: کوچک‌ترین ناسلامتی در دولت تحمل نخواهد شد

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه خط قرمز در مبارزه با فساد، بی‌سند حرف زدن است، گفت: معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس براساس شاخص‌هایی بود که نسبت به آن شاخص‌ها در انتخابات به مردم قول داده بودم

شهروند آنلاین: سیدابراهیم رئیسی در آخرین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی خود برای دفاع از کابینه در مجلس حضور یافت. بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت از شنبه در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و رئیس جمهوری در این جلسه به دفاع از وزیران پیشنهادی دولت پرداخت.

رئیسی با قدردانی از مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌های مختلف، هیأت رئیسه و رئیس مجلس بابت صرف وقت دوهفته‌ای برای وزیران پیشنهادی در کمیسیون‌ها و صحن علنی، گفت: «در آیین‌نامه تصریحی وجود ندارد وزیران پیشنهادی در کمیسیون‌ها بررسی شوند و شما وقت و همت گذاشتید و این کار بسیار خوبی بود که بررسی وزیران پیشنهادی انجام شد.»

نکات مهم سخنان او در ادامه می‌آید:

معرفی وزرای پیشنهادی براساس شاخص‌های قول داده شده زمان انتخابات بود

فرایند معرفی وزیران پیشنهادی و مجلس در آغاز بررسی صلاحیت‌ها در جلسه گذشته به نحوی بیان کردم. برخی نکات مطرح شد دوباره اشاره‌ می‌کنم که معرفی وزیران پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی بر اساس شاخص‌هایی بود که نسبت به آن شاخص‌ها در دوره انتخابات به مردم قول داده بودم. همکاران را بر اساس این شاخص‌ها معرفی و انتخاب می‌کنم و تلاش شد همین شاخص‌های کارآمدی، تخصص، مردم‌داری، فسادستیزی و صداقت با مردم باشد که محور همه آنها مسأله کارآمدی است.

بررسی صلاحیت علمی و عملی همه وزیران پیشنهادی مورد تأکید ما بوده است و در این فرایند بررسی شده هم صلاحیت علمی و هم صلاحیت عملی و اجرایی افراد معرفی شده را در نظر داشتیم.

اسم دو وزیر پیشنهادی اطلاعات و دفاع در سایت اعلام شده که توسط بسیاری از نخبگان و مردم و کادرهای فعال در سازمان‌های اداری استعلام نشده بود. با نیروهای مسلح درباره وزارت دفاع مشوررت کردم و با نخبگان و کارشناسان درباره وزارت اطلاعات بررسی شد.

از ۱۷ وزیر پیشنهادی دیگر، نام برخی ۲۰ تا ۶۰ بار از ناحیه مردم در آن سایت تکرار شده بود که می‌توانند در مدیریت مورد استفاده در کابینه باشند و بقیه آنها در رده‌های مدیریتی بعدی از اطلاعات مردم استفاده می‌کنیم.

در رده  معاون وزیر، استانداران یک بانک اطلاعاتی از نگاه مردم است. این بانک اطلاعاتی قابل توجه است که بعد هم تک‌تک در اختیار وزیران قرار خواهد گرفت تا از پیشنهادات مردم استفاده کنند و بهره بگیرند.

علاوه بر فرایند بررسی در کمیته‌ها و کارگروه‌های مسئول استعلام از مراکز اطلاعاتی و قضائی هم در دستور کار بود. نسبت به تک‌تک کسانی که در معرض وزیر شدن بودند استعلاماتی نسبت به صلاحیت آنها گرفته شده که استعلامات آنها موجود است.

جا دارد هم از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و هم وزارت اطلاعات و هم از سازمان بازرسی کل کشور و هم از دیوان محاسبات که به دلیل استعلامات و پاسخ استعلامات کمک کردند که ما به اطلاع بیشتری نسبت به هم صلاحیت وزرا و هم شرایط علمی و عملی آنها پیدا کنیم، تشکر کنم.

صلاحیت وزیران نسبت به سلامت نفس و داشتن شرایط لازم برای سالم بودن از هرگونه شائبه‌های فساد، کجی و آلودگی مسأله مهم ماست که این شرط، شرط مطلق ما نسبت به همه مورد توجه بوده است. این موضوع شرطی نیست که بشود از آن گذشت لذا سلامت وزیران معرفی شده مورد تأکید بوده است. چون دولتی که می‌خواهد فسادستیز باشد حتما باید عناصر پاکدست و فسادستیز امر اجرای آن را به دست بگیرند.

پاکدستی و فسادستیزی از تأکیدات ما بوده است. این شرطی نیست که ابتدا ضرورت داشته باشد در ادامه هم ضرورت دارد. این شرطی نیست که امروز فقط مورد تأکید باشد و  فردا بعد از رأی اعتماد مورد تأکید نباشد، همواره مورد تأکید است.

سلامت، امر مهم و محوری در دولت است

نمایندگان بدانند هر زمانی مشخص شود نسبت به کسی که با دولت همکاری می‌کند نه فقط در جایگاه وزیر، در جایگاه معاون وزیر در جایگاه معاون کل و در تمام دست‌اندرکاران دولت، سلامت یک امر مهم و محوری در دولت است و کوچک‌ترین ناسلامتی تحمل نخواهد شد. ما این موضوع را نسبت به همگان معتقد هستیم و اگر هر نکته ای متوجه هر یک از وزیران شد آن را بررسی می‌کنیم.

در روند و فرایند بررسی‌های انجام شده رئیس مجلس به دلیل ارتباطی که باهم داریم و حضور در جلسات هفتگی، در جریان مسائل و روند کار بود و قبل از مطرح شدن اسامی وزیران پیشنهادی در صحن علنی، برای هر وزارتخانه نام دو یا سه نفر را به برخی از دوستان مجلس بیان کردم تا به روسای کمیسیون‌ها اعلام و صلاحیت این افراد بررسی شود.

مردم تاب تحمل اختلاف مجلس و دولت را ندارند

مردم تاب تحمل اختلاف بین مجلس و دولت را ندارند و از تکرار خاطرات تلخ ادوار گذشته از گفت‌وگوهای بین قوا سخت در رنج هستند. به عنوان یک ضرورت عرض می‌کنم همکاری ملت و دولت و مجلس برای پیشبرد امور یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و آن را در عمل تأکید خواهیم داشت.

باورم این است که عزیزان از سر دغدغه و دلسوزی مطالبی را مطرح کردند و ما هم این شرایط را پیگیری می‌کنیم و با استقرار دولت به صورت کاملا جدی کار دنبال خواهد شد.

شرایط می‌طلبد کار دولت سریع‌تر آغاز شود

این شرایط می‌طلبد کار دولت سریع‌تر آغاز شود و شرایط معیشتی و سفره و وضعیت این مردم و شرایطی که کشور را فرا گرفته،  سخت من و شما را رنج می‌دهد و هر روز خانواده‌هایی مصیبت‌دیده می‌شوند که این درد برای همه ماست.

بخش‌هایی که امروز بحث جان و نان مردم دست‌شان است مانند وزارت بهداشت، اقتصاد، کشاورزی، رفاه و صمت وزارتخانه‌های در خط مقدم خدمت‌رسانی به سفره مردم هستند، اهمیت خاصی دارند و تأکید می‌کنم هرچه زودتر با رأی اعتماد شما این وزارتخانه‌ها و همه وزارتخانه‌ها سر و سامان یابد.

وزیرانی که قبلا مشغول کار بودند چون ادامه کار با آنها نیست به طور طبیعی سستی در کار ایجاد شده و می‌طلبد این افراد سریع و بدون فاصله مشغول کار شوند و خواسته من این است همه وزیران معرفی شده که صلاحیت آنها هم بررسی شده، اگر مجلس به آنان نظر دارد با رأی و پشتوانه جدی مجلس شورای اسلامی کار را شروع کنند.

همه وزیران را اگر احراز نمی‌کردم معرفی نمی‌کردم. هم توانایی علمی آنها مورد تأکید است و هم توانایی عملی و اجرایی آنها. این گزینه‌ها از پس کار برمی‌آیند. درست است که نگاه می‌کنید کسی سی سال در یک دستگاه بوده و می‌گویید صلاحیت و تجربه آنها برای ما روشن شده است اما کسی که 10 سال یا کمتر بوده برای شما مورد سوال است.

به دوران اول انقلاب و ادوار مختلف برگردیم که امام راحل چگونه به جوانان اعتماد کردند. مگر من و قالیباف چند سال‌مان بود که او تیپ و لشکر اداره می‌کرد و من دادستان بودم. بیست و چند سال داشتم که دادستان مرکز یک استان بودم.

بسیاری از جوانانی که در مجلس می‌درخشند آیا مگر معلوم بود که چنین هستند و آیا قبلا وارد مجلس شدند. شاید زمانی فکر می‌کردند او نمی‌تواند خوب آشنای مسائل کشور باشد، اظهارنظر کنداما این موارد به خوبی دارد نمود پیدا می‌کند. اگر به جوانان میدان ندهیم چگونه جوان‌گرایی پا بگیرد و این دغدغه هم درست است که اگر تجربه ندارد چگونه می‌تواند کار را پیش ببرد.

بارها مقام رهبری در جلسات عمومی و خصوصی فرمودند که امام به جوانان اعتماد داشتند و من نیز به جوانان اعتماد دارم. بعضی از انتصابات ایشان را نگاه کنید، برخی از آنها سابق اجرایی ندارند ولی به آنها میدان داده‌اند و ما سعی کردیم ترکیب کابینه، ترکیبی از جوان‌گرایی و تجربه‌گرایی باشد.

جوانانی هم که انتخاب شدند، کسانی نیستند که تازه از دانشگاه مدرک گرفته باشند بلکه کسانی هستند که کار کرده‌، مدیریت داشته و تجربه داشته‌اند. وزیر آموزش‌وپرورش چندین سال تجربه داشته، در دانشگاه درس خوانده است. اول گفتند سابقه معلمی دارند، بعد گفتند که سابقه قومی و خویشی دارد. مهم این است که تجربه در زندگی او وجود دارد.

روحیه جوان در کنار تجربه موجب تحول می‌شود که ضرورت هر بخشی از بخش‌های کشور است. عزیزانی که به عنوان جوان در کابینه آمده‌اند، هم با اقدام خود، هم پیگیری ما و هم نظارت شما می‌درخشند که تحول در یک وزارتخانه و مجموعه انجام شود. من در جلسه تنفیذ هم گفتم براساس برنامه هفتم، برنامه دولت سیزدهم را ارایه خواهیم داد یعنی مشکل، علل وقوع آن، راهبردی آن و راهکارها به صورت تفصیلی ذکر شده که در مورد 30 مشکل کشور است. بخشی از مشکلات فراوزارتخانه‌ای است که تقدیم مجلس و نمایندگان می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.