گیشه‌ها دوباره داغ می‌شوند؟

مروری بر اقتصاد سینما در هفته‌ای که گذشت

سینمای دنیا روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. اما نشانه‌های امیدواری زیادند و کارشناسان اقتصاد سینما عقیده دارند که با بازگشایی بقیه سینماها دوباره تماشاگران پای گیشه‌ها حاضر خواهند شد.

پولاد امین- شهروند آنلاین: این هفته نیز مثل تمام چند هفته اخیر اقتصاد دنیای سینما در «تنت» یا همان «انگاره» کریس نولان خلاصه می‌شد. تریلر جاسوسی علمی-تخیلی سازنده فیلم‌هایی مانند «دانکرک»، «شوالیه تاریکی» و «اینسپشن» که از ابتدای سال تاکنون تنها امید سینما برای غلبه بر اقتصاد کرونایی ماه‌های اخیر به شمار می‌آمد و همه منتظر بودند ببینند آیا گیشه‌ها دوباره داغ می‌شوند؟

اما حالا که تقریبا در تمام دنیا این فیلم روی پرده آمده، نشان می‌دهد که یک فیلم نمی‌تواند یک تنه سینمای دنیا را نجات دهد، حتی اگر «تنت» نولان باشد.

و آمریکایی‌ها هم اگر ضرب‌المثل‌های ایرانی را بلد بودند یا از یک ایرانی می‌پرسیدند، زودتر از این‌ها می‌فهمیدند که با یک گل بهار نمی‌شود و دل به «تنت» نمی‌بستند.

«تنت» کریستوفر نولان این هفته از یک مرز مهم گذشت و توانست در گیشه جهانی به فروش جادویی ۲۵۰ میلیون دلار برسد.

تریلر جدید نولان البته برخلاف دیگر بازارهای بین‌المللی در بازار آمریکا موفقیت قابل ذکری به دست نیاورد و هنوز که هنوز است، در سومین هفته نمایش برای جلب نظر تماشاگران دست و پا می‌زند.

این فیلم این هفته در آمریکا توانست چهارونیم میلیون دلار به دست آورد، تا با مجموع سی‌وشش میلیون دلار در بازار آمریکای شمالی و کانادا، نام خود را به عنوان اولین فیلمی که بعد از کرونا به چنین فروشی در آمریکا رسیده است به ثبت برساند.

به عنوان اولین فیلم بزرگی که پس از شیوع پاندمی به روی پرده آمده، «تنت» از نگاه شماری از تحلیلگران یک سنگ محک کارآمد برای پیش‌بینی آینده نزدیک سینما می‌تواند باشد.

فیلمی که می‌تواند شدت و قدرت طوفان و میزان تلاطم آب دریا را مورد آزمایش قرار داده و نشان دهد آیا امیدی برای کشاندن مردمی که از ترس کرونا به خانه‌هاشان پناه برده‌اند، پای گیشه‌های سینماها وجود دارد یا نه.

برای همین هم گفته می‌شود که اکران فیلم «تنت» در دوران بحرانی کرونا از الگویی متفاوت تبعیت می‌کند.

کمپانی برادران وارنر که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای ساخت «تنت» هزینه کرده، هفته گذشته برای چندمین بار به تاکید اعلام کرد که اکران «تنت» در سالن‌های سینما بیشتر از این که شبیه یک مسابقه سرعت باشد، از الگوی ماراتون تبعیت می‌کند.

در واقع این کمپانی امیدوار است «تنت» که رقیب چندانی در اکران حال حاضر ندارد، در هفته‌های آتی بتواند مردم را به تدریج از خانه بیرون کشیده و دوباره به سینما رفتن عادت دهد.

البته تنها «تنت» نیست که در کشاندن تماشاگران پای گیشه‌ها به مشکل خورده و تمام فیلم‌ها با این معضل مواجهند.

با این که حدود هفتاد درصد سالن‌های سینما در آمریکا باز شده‌اند، اما آن سی درصد باقی‌مانده که هنوز بسته‌اند، شامل سالن‌های بخش‌هایی از نیویورک و لوس‌آنجلس است که بخش اعظمی از فروش فیلم‌ها از این دو شهر به دست می‌آید.

برای همین کارشناسان در مورد آینده فروش فیلم‌ها خوش‌بین هستند و عقیده دارند هنگامی که چراغ‌های سینماهای مناطق هنوز تعطیل روشن شوند، افزایش فروش فیلم‌ها هم آغاز خواهد شد…

با این که تماشاگران غیرآمریکایی حضور پررنگ‌تری در سینماها دارند، اما با این حال فیلم «مولان» در بازارهای بین‌المللی کمتر از حد انتظار فروخته است.

این لایو- اکشن پرهیجان در دومین هفته نمایش در چین، شش‌ونیم میلیون دلار فروخت که ۷۲ درصد کمتر از فروش هفته اولش بود.

این حماسه فانتزی که در اولین هفته هم کمتر از سی میلیون دلار فروخته بود، حالا با عایدی سی‌وشش میلیون در دو هفته که باعث شده مجموع فروش جهانی این فیلم به پنجاه‌وهفت میلیون دلار برسد، اوضاع ناامیدکننده‌ای دارد.

گیشه‌ها دوباره داغ می‌شوند؟
فیلم «مولان» در بازارهای بین‌المللی کمتر از حد انتظار فروخته است

به هر حال فیلم دویست میلیون دلاری «مولان» برای بازگشت سرمایه و سودآوری احتمالی باید بیشتر از ۴۵۰ میلیون بفروشد، و از این نظر آینده روشنی پیش روی این فیلم دیده نمی‌شود.

به خصوص که «مولان» در آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی از اکران انصراف داده و به نمایش آنلاین اکتفا کرده است.

تنها فیلم جدیدی که در این هفته نمایش گسترده‌اش را آغاز کرد، “کافر” بود.

یک تریلر جاسوسی که در حدود هزار و هشتصد سالن اکران شد و یک‌ونیم میلیون دلار به دست آورد.

«جهش یافته‌های جدید»، تولید جدید کمپانی دیزنی که داستانش در فضای فیلم‌های ابرقهرمانی «مردان ایکس» روایت می‌شود، در چهارمین هفته نمایش حدود دو میلیون دلار فروخت تا مجموع فروش‌اش در آمریکای شمالی به حوالی هجده میلیون دلار برسد.

این فیلم در بازارهای بین‌المللی هم دو میلیون فروخت. با این حساب این فیلم از  سی‌وهشت بازار بین‌المللی هم هجده میلیون دلار دیگر به دست آورده تا مجموع فروش‌اش بیش از ۳۵ میلیون باشد.

کمپانی سونی نیز برای دومین هفته با کمدی رمانتیک «گالری قلب‌های شکسته» در رقابت اکران حاضر بود، که حدود یک میلیون دلار فروخت که در قیاس با هفته گذشته سی درصد کاهش داشت. این فیلم که جرالدین ویزواناتان درش بازی کرده، تا امروز دو و نیم میلیون دلار فروخته است

تریلر جدید راسل کرو با نام «نامتعادل» هم این هفته حدود یک و نیم میلیون دلار دیگر به فروش چهار هفته گذشته‌اش اضافه کرد- که بیشترش از درایوین‌سینماهایی که این فیلم را نمایش داده‌اند، به دست آمده است. این فیلم در مجموع حدود شانزده میلیون دلار فروخته است.

جذاب‌ترین رخداد سینمایی هفته گذشته اما نه این فیلم‌های پرسروصدا، که نمایش یک فیلم مستقل بود.

درامی عمیق درباره جنگ دوم جهانی به نام «رازهایی که داریم»؛ که جوئل کینامن و نومی راپاس در آن بازی کرده‌اند.

این فیلم که از سوی منتقدان با استقبال نسبی مواجه شده، با این که تنها صد هزار دلار از گیشه به دست آورده، اما بیشتر منتقدین آن را کشف بزرگ امسال نامیده‌اند که در فصل جوایز سینمایی بیشتر ازش خواهیم شنید.

حالا باید منتظر ماند تا رکود جهانی سینما تمام شود و باید دید آیا گیشه‌ها دوباره داغ می‌شوند؟

 

 

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.