دولت مصمم به اجرای عدالت است

رئیسی: شرایط کنونی شایسته ملت بزرگ ایران نیست

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه مصمم به اجرای عدالت هستیم، گفت: بهترین ملاک برای اجرای عدالت، اجرای قانون است.

شهروند آنلاین: سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در نخستین جلسه هیأت دولت با کابینه معرفی شده خود که عصر روز گذشته از مجلس رأی اعتماد گرفتند، با قدردانی از همه مسئولانی که در تاریخ ۴۰ساله کشور برای پیشرفت امور مردم در رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم فعالیت کردند، گفت: «با همه تلاش‌هایی که در دولت‌های مختلف در این کشور انجام شده است، امروز شاهد شرایطی هستیم که این شرایط شایسته ملت بزرگ ایران نیست و حتما باید این شرایط در زندگی مردم تغییر پیدا کند.»

رئیس دولت سیزدهم با تبریک به وزیرانی که توانستند رأی اعتماد مجلس را کسب کنند و وارد دولت شده‌اند و به آرای قابل توجهی از سوی مجلس به عنوان وزیر در دولت مشغول به کار شده‌اند، اظهار داشت: «شکر این امانتی که ملت به من و شما برای اداره کشور سپرده، این است که از آن در آنجا که رضای خداست، استفاده کنیم؛ نخست اینکه که نعمت را خوب بشناسیم و بعد بدانیم این نعمت از جانب خداست و بدانیم که کجا باید از این نعمت استفاده کنیم و همچنین برای اینکه هم نعمت را شناختیم و هم دانستیم از طرف خداوند متعال است و هم در جای خود استفاده کردیم، از سودای دل شاکر خدا باشیم. این مراحل سپاسگزاری از حضرت حق است.»

نکات مهم سخنان او را بخوانید:

شکرگزاری به این است که همکاران شب و روز نشناسند و با همه وجود همه تلاش‌های ارزشمند کارآمد را به کار بگیرند و برخی از عقب‌ماندگی‌ها در حوزه‌های مختلف را جبران کنند چون در برخی حوزه‌ها عقب‌ماندگی جدی داریم که باید جبران شود. مردم باید در امور پیشرفت و اجرای عدالت را احساس کنند. عدالت در سخن نیست؛ چراکه در سخنرانی، شعر عدالت بسیار گفته می‌شود اما در اجرا، این امر توسعه چندانی ندارد و باید نشان دهیم به نام نظام مقدس جمهوری اسلامی و به نام دولت اسلامی مصمم هستیم عدالت را اجرا کنیم.

عدالت یعنی هر چیز جای خود؛ اول آن هر چیز باید خوب شناخته شود و بعد جای خود شناخته شود و بعد با اراده و تصمیم هرچیز، هرکس و هر اقدام را در جای خود گذاشت.

در رابطه با عدالت بحث‌های نظری و حوزوی نمی‌توانیم داشته باشیم و باید سر چارچوبی با هم توافق کنیم. بهترین ملاک برای اجرای عدالت اجرای قانون است. قانونمداری باید مورد تأکید اعضا قرار داده شود و برای اجرای قانون تلاش شود.

اگر جایی از قانون ضعیف است و نیاز به اجمال یا ابهام دارد، برای اصلاح آن باید تلاش شود. در هرحال باید قانون اجرا شود و شاید بپرسید که آیا قانونمداری با انقلابی‌گری با هم می‌سازد؟ بله. امام فرمودند که نیروهای انقلابی ما قانونمندار هستند و قانون‌مداری را  با روحیه انقلابی اجرا می‌کنند. با توجه به شرایط خاص کشور باید قوانین خاصی داشته باشیم که سازوکارهای آن در دولت است.

امروز مقام معظم رهبری نسبت به همه امور کشور آشنا و مسلط هستند و سازوکارهایی در این مدت ایجاد شده است تا بن‌بست نداشته باشیم. حتی آنجا که نیازمند است، میان‌بر عمل کنیم هم قانون وجود دارد طوری که بتوانیم کارها را با سرعت انجام دهیم. گرفتار دیوان‌سالاری و نوعی پیچیدگی‌های اداری نشویم و نیازمند انضباط اداری هستیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.