واکنش ایران به حوادث تروریستی فرودگاه کابل

۶۰ نفر از کشته‌شدگان غیرنظامیان افغانستان و ۱۳ نفر نیز از نیروهای نظامی آمریکا بودند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، مراتب تأثر شدید خود از حوادث تروریستی ۴ شهریورماه از جمله در فرودگاه کابل را اعلام کرد.

شهروندآنلاین: سعید خطیب‌زاده، با محکوم کردن هدف قرار دادن مردم بی‌دفاع افغانستان و هر نوع عملیات تروریستی که در آن زنان و مردان و جوانان و خردسالان مورد حمله قرار می‌گیرند، اظهار امیدواری کرد: «با تشکیل هرچه سریع‌تر دولتی فراگیر در کابل، ارگان‌ها و نهادهای مسئول وظایف خود را در صیانت از جان و مال مردم عهده‌دار شوند.»

وقوع دو انفجار انتحاری عصر پنجشنبه در نزدیکی فرودگاه کابل، پایتخت افغانستان دست‌کم ۷۳ کشته برجای گذاشت.

بنا بر اعلام وزارت صحت عامه افغانستان ۶۰ نفر از کشته‌شدگان غیرنظامیان افغانستان و ۱۳ نفر نیز از نیروهای نظامی آمریکا بودند. این دو انفجار دست‌کم ۱۵۵ زخمی نیز برجای گذاشت که ۱۴۰ نفر از زخمی‌ها افغانستانی و ۱۵ نفر سربازان آمریکایی بودند.

بنا بر اعلام جان کربی، سخنگوی پنتاگون اولین انفجار در نزدیکی یکی از ورودی‌های فرودگاه کابل موسوم به «ابی گیت» و انفجار دوم نیز در فاصله کوتاهی از انفجار اول، مقابل هتل بارون روی داده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از شنیده شدن صدای تیراندازی در محل حادثه پس از این انفجارها بود.

داعش در وب‌سایت اعماق مسئولیت حمله به فرودگاه بین‌المللی کابل را برعهده گرفت. داعش در بیانیه‌ خود عکسی از یکی از نیروهای خود را که گفته بمب‌گذار انتحاری بود، منتشر کرده است. در تصویر فرد مهاجم با کمربند انفجاری جلوی پرچم سیاه داعش ایستاده و با پارچه‌ای مشکی صورت خود را پوشانده، به طوری که تنها چشمانش پیداست.

در این بیانیه اشاره‌ای به عامل دومین حمله انتحاری نشده است. داعش همچنین گفت که بمب‌گذار موفق شد با عبور از ایست بازرسی‌های امنیتی طالبان در فاصله ۵متری تجمع سربازان، مترجمان و همکاران نیروهای آمریکایی قبل از انفجار قرار گیرد.

وزیر خارجه بریتانیا: حمله یادآوری کرد که وضعیت خطرناکی است

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفت که عصر امروز با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تماس گرفته است تا ناراحتی خود را به خاطر کشته شدن نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل ابراز کند.

حمله به خوبی یادآوری کرد که وضعیت خطرناکی است که در آن نیروهای نظامی و غیرنظامی بریتانیایی برای خروج افراد بسیار تلاش کرده‌اند و ما باید به شجاعت و دستاوردهای آنها افتخار کنیم.

او افزود: «حمله امروز به خوبی یادآوری کرد که وضعیت خطرناکی است که در آن نیروهای نظامی و غیرنظامی بریتانیایی برای خروج افراد بسیار تلاش کرده‌اند و ما باید به شجاعت و دستاوردهای آنها افتخار کنیم.»

مکرون: به مأموریت خود تا انتها عمل می‌کنیم

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرانسه علی‌رغم حملات مرگبار در فرودگاه کابل به مأموریت خود برای خروج مردم از افغانستان تا انتها عمل خواهد کرد.

امانوئل مکرون حملات امروز را به شدت محکوم کرد و گفت به «قهرمانانی که برای انجام عملیات خروج در صحنه حضور دارند، درود می‌فرستد.»

او افزود که فرانسه به تلاش‌های بشردوستانه و حفاظتی خود برای افغانستانی‌هایی که در تهدید هستند، ادامه می‌دهد.

دونالد ترامپ: این فاجعه هرگز نباید رخ می‌داد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز پنجشنبه حمله‌ای را که باعث کشته شدن ۱۲ سرباز آمریکایی در کابل شد، محکوم کرد.

او در بیانیه‌ای اظهار تأسف کرد و گفت: «این فاجعه هرگز نباید رخ می‌داد که همین موضوع غم ما را عمیق‌تر می‌کند.»

انفجار دیگری کابل را لرزاند

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد ساعاتی پس از دو انفجار مرگبار در فرودگاه کابل، حوالی نیمه‌شب انفجار دیگری پایتخت افغانستان را لرزاند.

سخنگوی طالبان توضیح داد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان درباره انفجارهای دیگر که صدای آن نیمه شب در کابل شنیده می‌شد، گفت که این صداها در داخل میدان هوایی کابل بوده و از سوی نیروهای آمریکایی برای از بین بردن تجهیزات‌شان صورت گرفته است.

او از شهروندان کابل خواست که نگران نباشند.

چاک شومر: عاملان حملات روز پنجشنبه کابل تحت تعقیب و محاکمه قرار می‌گیرند

چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا گفت که عاملان حمله روز پنجشنبه کابل «تحت تعقیب و محاکمه» قرار خواهند گرفت.

او در بیانیه‌ای گفت که به تازگی با وزیر دفاع درباره حملات به پرسنل آمریکایی و شرکای افغان صحبت کرده است.

او افزود: «من این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کنم و باید برای جهان روشن باشد که تروریست‌هایی که مرتکب این جنایت شده‌اند، تحت تعقیب و محاکمه قرار خواهند گرفت.»

ژنرال مک کنزی: آمریکا آماده اقدام علیه عاملان حمله است

ژنرال مک کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا(سنتکام) اعلام کرد که آمریکا آماده اقدام علیه عاملان دو انفجار اخیر است.

او همچنین تأکید کرد که با وجود این حملات، عملیات تخلیه پرسنل آمریکایی و اتباع افغانستانی ادامه خواهد یافت. او افزود که در هماهنگی با دیگر نیروها به گونه‌ای عمل خواهد شد تا ورود شهروندان آمریکایی به فرودگاه امن باشد.

او افزود: «بخشی از اطلاعات خود را نیز با طالبان به اشتراک می‌گذاریم تا آنها نیز بتوانند برخی از حملات احتمالی در آینده را خنثی کنند.»

مقامات آمریکا و دیگر کشورهای غربی طی روزهای گذشته نسبت به احتمال حمله داعش به فرودگاه کابل همزمان با تخلیه اتباع خارجی و گروهی از افغانستانی‌ها هشدار داده بودند.

امرالله صالح: طالبان مسئول بمب‌گذاری در میدان هوایی هستند

پیش از این در اولین واکنش‌ها به این حادثه، امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان،  طالبان را مسئول این حادثه دانسته بود.

او اعلام کرد: «من به عنوان کسی که سابقه استخباراتی و اطلاعاتی دارم [می‌توانم بگویم که] ما از دو، سه روز قبل می‌دانستیم که طالبان با یک رشته بمب‌گذاری‌ها، به عنوان اینکه داعش می‌خواهند بمب‌گذاری کنند [می‌خواستند] فاجعه میدان هوایی را ختم کنند. در عقب این بمب‌گذاری‌ها خودشان هستند.»

طالبان انفجار فرودگاه را محکوم کرد

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر نیز انفجارهای روز پنجشنبه در فرودگاه کابل را محکوم کرد. او گفت: «ما این حادثه وحشتناک را به شدت محکوم می‌کنیم و هر اقدامی برای محاکمه عاملان آن انجام خواهیم داد.»

گفته می‌شود که در میان کشته‌شدگان این حادثه، کودکان نیز دیده می‌شوند.

رسانه‌های داخلی افغانستان تصاویری از زخمی‌های این حادثه که به کمک مردم به مراکز درمانی منتقل می‌شوند، منتشر کرده‌اند.

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان آخرین اخبار انفجارهای کابل است.

وزارت دفاع بریتانیا نیز گفت که در تلاش است تا «فورا» از جزئیات حادثه و تأثیر آن بر روند خروج اتباع خارجی و افغانستانی‌ها از فرودگاه کابل مطلع شود. در پی این حادثه بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا دستور تشکیل جلسه بحران داد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد که به دلیل «وضعیت امنیتی» جدید در افغانستان، دیوید مارتینون، سفیر فرانسه در کابل این کشور را ترک خواهد کرد.

طرح استفاده از پایگاه نظامی بگرام برای ادامه عملیات تخلیه

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه کنگره آمریکا اعلام کرد که به دولت جو بایدن پیشنهاد داده است به دلیل شرایط امنیتی نامناسب فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای، از پایگاه نظامی بگرام برای ادامه عملیات تخلیه نیروهای آمریکایی و اتباع افغانستان استفاده کنند.

بریتانیا و فرانسه: عملیات تخلیه ادامه دارد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که عملیات این کشور برای تخلیه نیروها از افغانستان با وجود حمله «وحشیانه» تروریست‌ها ادامه خواهد یافت.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد که همچنان در عملیات بین‌المللی تخلیه صدها نفر از افغانستان مشارکت خواهد کرد.

گوترش خواستار نشست فوری شورای امنیت شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل حمله «تروریستی» به فرودگاه کابل را محکوم کرد و خواستار تشکیل نشستی با حضور اعضای دائم شورای امنیت برای بحث درباره تحولات افغانستان شد.

در بیانیه‌ای که توسط استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل برای خبرنگاران خوانده شد، آمده است: «این حادثه بی‌ثباتی وضعیت در افغانستان را نشان می‌دهد، اما عزم ما را تقویت می‌کند، زیرا ما همچنان به ارایه کمک‌های فوری در سراسر این کشور برای حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهیم.»

آمریکا حدود ۶هزار نظامی را برای کمک به روند خروج اتباع این کشور و افغانستانی‌هایی که طی ۲۰ سال گذشته با کشورهای خارجی همکاری داشتند، به فرودگاه کابل اعزام کرده است.

مهلت تعیین شده برای خروج نظامیان آمریکا از افغانستان، سه‌شنبه آینده ۳۱ اوت (۹ شهریور) به پایان می‌رسد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.