بازی خطرناک سارقان مسلح در 3 نقطه کشور

دزدان طلافروشی، موبایل و باربری‌ها از سوی پلیس دستگیر شدند

شهروند: سرقت‌های خشن و مسلحانه در سه نقطه از کشور، باعث رعب و وحشت شد. سارقانی که با اسلحه و چاقو به سراغ مردم رفتند. در تهران، ایرانشهر و اسلامشهر خون به‌پا کردند تا بتوانند پول به جیب بزنند. باربری‌های جنوب تهران، یک طلافروشی در اسلامشهر و مردم موبایل به‌دست در ایرانشهر، هدف این دزدان خشن بودند. آنهایی که به نتیجه کارشان فکر نکردند و تنها پول برایشان مهم بود. مردم را ترساندند، تهدید و در نهایت نقشه خطرناک خود را اجرا کردند. این سه پرونده پیش روی پلیس قرار دارد و تحقیقات و بازجویی‌ها در خصوص دزدان دستگیرشده در حال انجام است.

یکی از این سه سرقت مربوط به ماجرای دزدی مسلحانه طلافروشی در اسلامشهر است. سرقتی که با هوشیاری صاحب مغازه ناکام ماند. ۳ سارق در این سرقت مسلحانه حضور داشتند. سارقان سرقت مسلحانه متواری شدند. خوشبختانه مغازه نکات ایمنی در جهت پیشگیری از سرقت را داشت. همچنین صاحب مغازه آموزش‌های ارایه شده توسط پلیس در پیشگیری از سرقت صنف طلافروشان را رعایت کرد. به همین دلیل بدون صدمه جدی بدنی به شهروندان، این سرقت نافرجام ماند.

پس از این ماجرا، شناسایی و دستگیری سارقان در دستور کار پلیس آگاهی شهرستان قرار گرفت. بلافاصله مأموران پلیس در محل حادثه حضور یافته و تحقیقات خود را در خصوص شناسایی و دستگیری سارقان آغاز کردند.

سردار کیوان ظهیری، فرمانده انتظامی غرب استان تهران با بیان اینکه سه سارق مسلح با هجوم به این واحد صنفی قصد سرقت داشتند، گفت: «در خصوص سارقان به سرنخ‌های خوبی رسیده‌ایم. اطلاعات تکمیلی و اقدامات عملیاتی و انتظامی در خصوص دستگیری سارقان متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

سارقان کلت به دست

پرونده بعدی مربوط به باند حرفه‌ای سرقت مسلحانه تلفن همراه در شهرستان ایرانشهر است. باندی که با کلت کمری به مردم حمله می‌کردند.

ماجرای این پرونده با شکایت چند شاکی پیش روی پلیس قرار گرفت. در پی وقوع چند سرقت مسلحانه گوشی تلفن همراه در شهرستان ایرانشهر، موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس آگاهی استان و شهرستان ایرانشهر قرار گرفت.

در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد افرادی ناشناس سوار بر موتور، در ساعات پایانی شب با سر و صورتی پوشیده اقدام به پرسه‌زنی در معابر و محلات حاشیه‌ای شهر ایرانشهر می‌کنند. پس از آن با تهدید کلت کمری، گوشی تلفن همراه مردم را سرقت می‌کنند.

دزدی در تاریکی شب

تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی برای شناسایی و دستگیری سارقان ادامه داشت تا اینکه در نتیجه تحقیقات صورت گرفته و انجام یک‌سری اقدامات تخصصی و پلیسی، سارقان موردنظر شناسایی شدند. آنها که با سر و صورت پوشیده قصد سرقت مسلحانه دیگری را در یکی از مناطق حاشیه‌ای سطح شهرستان ایرانشهر داشتند، به صورت نامحسوس تحت رصد اطلاعاتی قرار گرفتند.

در ادامه عملیات مأموران انتظامی با هوشمندی و سرعت عمل موفق شدند، سه سارق موردنظر را قبل از هرگونه اقدامی متوقف کنند. آنها ضمن توقیف موتورسیکلت آنان و دستگیری متهمان، آنها را تحت بازجویی فنی و علمی پلیس قرار دادند.

در بررسی‌های اولیه و اطلاع از هویت افراد دستگیرشده مشخص شد، یکی از متهمان تحت تعقیب پلیس آگاهی بوده است. او در سال ۹۹ اقدام به سرقت مسلحانه تلفن همراه با همدستی فردی دیگر می‌کرد. همدست متهم نیز در عملیاتی دیگر دستگیر شد. در بازجویی‌های انجام‌شده از سارقان دستگیرشده که بین ۲۰ تا ۲۶ سال داشتند، ۹ سرقت مسلحانه تلفن همراه و یک قبضه سلاح کلت کمری به‌کار گرفته شده در اقدامات مجرمانه متهمان کشف شد.

سردار احمد طاهری، فرمانده انتظامی سیستان‌وبلوچستان با اعلام این خبر گفت: «متهمان با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند. شهروندان با رعایت نکات امنیتی و توجه به هشدار‌های انتظامی دست سارقان را در رسیدن به اهداف شوم خود کوتاه و در صورت مشاهده موارد مشکوک در تماس با ۱۱۰ سریعا موضوع را به پلیس اطلاع دهند.»

دزدان باربری

پرونده بعدی نیز مربوط به تهران است. یک باند ۶ نفره دست به سرقت‌های خشن از انبار باربری‌ها می‌زدند. ۱۶ تیرماه امسال صاحب باربری در میدان شوش با پلیس تماس گرفت. او از سرقت باربری‌اش خبر داد. به‌دنبال اعلام خبر، تیم تحقیق وارد عمل شده و راهی محل شدند.

مرد میانسال که نگهبان بنگاه باربری بود در تحقیقات گفت: «ساعت ۳ بامداد بود که چند مرد جوان از در بنگاه باربری بالا آمدند. آنها با ورود به محل باربری دست و پای مرا بستند و به سراغ وسایل داخل باربری که شامل چندین تخته فرش، جاروبرقی و وسایل موتورسیکلت به مبلغ بیش از ۱۰ میلیارد ریال بود، رفتند. بعد از آن این اموال را سوار نیسان کرده و به سرقت بردند. بعد از رفتن آنها، من همچنان دست و پا بسته بودم تا اینکه ساعت ۸ صبح صاحب باربری آمد و دست و پایم را باز کرد.»

با اعلام این شکایت کارآگاهان اداره پنجم پلیس آگاهی پایتخت موضوع را در دستور کار خود قرار دادند. آنها هنگام تحقیقات پلیسی با شکایت‌های مشابه دیگری مواجه شدند. در همه آنها، سارقان از دیوار یا در باربری وارد شده و پس از بستن دست و پای نگهبان اقدام به سرقت کردند.

اعترافات سارقان تحصیلکرده

در ادامه تحقیقات، سارقان حرفه‌ای که تعدادی از آنها سابقه‌دار بودند شناسایی شدند. در نهایت در ۶ عملیات همزمان و جداگانه، کارآگاهان اداره پنجم پلیس آگاهی تهران موفق به دستگیری اعضای باند شدند.

متهمان در ادامه تحقیقات به جرم خود اعتراف کردند. آنها به پلیس گفتند: «ما همشهری هستیم و به خاطر بدهی تصمیم گرفتیم سرقت کنیم. با گشت‌زنی در محله‌های شوش و اطراف آن، باربری‌هایی که فاقد دوربین‌های مداربسته بودند را شناسایی می‌کردیم. بعد از آن سرقت‌های شبانه را انجام می‌دادیم. وسایل سرقتی را هم در گاوداری یکی از دوستان‌مان یا خانه‌ای در تهران پنهان کرده بودیم. می‌خواستیم در فرصتی مناسب به فروش برسانیم که دستگیر شدیم.»

یکی از این مجرمان حسین ۲۴ ساله است. او که دانشجو و ورزشکار است در خصوص این سرقت‌ها می‌گوید: «به‌خاطر فقر و پرداخت پول نزول دست به این کار زدم. من دانشجو و کشتی‌گیر نیز هستم. یک خانه گرفتم و جهیزیه برای خواهرم خریدم. پولم کم آمد که مجبور شدم ۲۰ میلیون تومان نزول کنم. به‌همین خاطر برای پرداخت پول نزول و فرار از فقر مجبور شدم دست به این کار بزنم. وقتی هم که پلیس سر رسید پا به فرار گذاشتم و از پنجره به پایین پریدم که یکی از پاهایم شکست.»

پشیمانی از سرقت‌ها

آرش ۳۴ ساله نیز یکی دیگر از این سارقان است. او نیز می‌گوید: «من لیسانس جغرافیا دارم و هیچ وقت دست به خلاف نزده بودم. در کار چوبکاری بودم که پولم را خوردند و بدهکار شدم. مجبور شدم پول نزول کنم به‌همین خاطر دست به سرقت زدم و پشیمانم.»

با اعتراف متهمان به سرقت‌های سریالی، آنها برای شناسایی سرقت‌های احتمالی و مالباختگانشان به دستور قضائی در اختیار کارآگاهان پایگاه پنجم پلیس آگاهی قرار گرفتند.

سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران در خصوص این پرونده گفت: «اگر افرادی به این شیوه هدف سرقت قرار گرفته‌اند برای اعلام شکایت و رسیدگی به پرونده‌شان به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. علی می‌گوید

    خدایا خودت کمک کن به همه مردم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.