نبرد تن به تن داوطلبان جوان با کرونا

6 طرح ویژه سازمان جوانان هلال ‌احمر برای پیشگیری و کنترل ویروس کووید-19

سی‌ام بهمن سال 1398 بود که به طور رسمی اعلام شد اولین نمونه‌های ابتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده است. کسی باورش نمی‌شد صحنه‌های تلخ و زجرآوری که از مرگ مبتلایان به این ویروس چینی در کلیپ‌های منتشره در فضای مجازی دیده را قرار است از این به بعد در میان اطرافیان و نزدیکانش ببیند. همین ترس و اضطراب بود که وضعیت را بدتر و بدتر کرد؛ از کاهش ملزومات بهداشتی اعم از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده گرفته تا تعطیلی مشاغل و کاهش درآمدهای مردم و مشکلات اقتصادی. موقعیتی که بیش از هر زمان دیگری حضور داوطلبان جمعیت هلال احمر را می‌طلبید. جوانانی که بی‌هیچ چشمداشتی صرفا برای سلامت و تندرستی همنوعان‌شان در شرایط سخت بهداشتی، در قالب طرح‌های مختلف خدمت‌رسانی به مردم را در پیش گرفتند.

چراغ نخستین حرکت جوانان هلال احمری برای مقابله با کووید-19 با طرح «آمران سلامت» روشن شد. به گفته کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر‏، 13 هزار جوان داوطلب هلال احمری در این طرح مشارکت داشتند؛ از دانشجویان گرفته تا فارغ‌التحصیلان‏، از اعضای فعال خانه‌های هلال تا مربیان و دوره‌دیدگان کمک‌های اولیه: «این طرح در قالب 4300 پایگاه جمعیت هلال احمر در سراسر کشور اجرا شد و طی آن جوانان با ارایه آموزش‌های خودمراقبتی به مردم و توزیع ماسک رایگان، آنها را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی علیه بیماری کرونا دعوت کردند.»

با ورود جوانان داوطلب به عرصه آموزش شهروندان، بار سنگینی از روی دوش کادر درمان برداشته شد. آگاهی مردم درباره ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کاهش حجم بیماران در مراکز درمانی انجامید و همین موضوع فرصت تنفسی هر چند کوتاه برای کادر درمان فراهم کرد.

این طرح در قالب 4300 پایگاه جمعیت هلال احمر در سراسر کشور اجرا شد و طی آن جوانان با ارایه آموزش‌های خودمراقبتی به مردم و توزیع ماسک رایگان، آنها را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی علیه بیماری کرونا دعوت کردند

البته این تنها میدانی نبود که هلال احمری‌ها به آن ورود کردند. مبارزه داوطلبان جوان جمعیت هلال احمر با شیوع ویروس کرونا از مرزها شروع می‌شد و تا در هر خانه در جای جای کشور دنبال می‌شد. غربالگری و پایش سلامت مسافر ورودی در مبادی مرزی رسمی کشور به منظور کنترل شیوع بیماری کرونا به همت همین جوانان در حال انجام است.

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات، هدف از اجرای این طرح را کنترل مبادی ورودی و خروجی کشور به وسیله نیروهای داوطلب هلال احمر اعلام می‌کند و می‌گوید: «این طرح با مشارکت 471 نیروی عملیاتی جوان در 16 استان مرزی کشور در حال اجراست.»

بر اساس آماری که او اعلام می‌کند با اجرای این طرح به وسیله داوطلبان جمعیت هلال احمر خوشبختانه مرزهای کشور از لحاظ ورود و خروج بیماران مبتلا ایمن شده است: « تا کنون 79 هزار و 627 مورد تست فوری و 61 هزار و 45 مورد تست پی‌سی‌آر از مسافران مشکوک به کرونا در مرزها گرفته شده و 210 مسافر در این مناطق قرنطینه شده‌اند.»

 

تسریع واکسیناسیون با « ایران یاران جوان»

فعالیت داوطلبان جوان جمعیت هلال احمر ایران در راستای مقابله با ویروس کرونا به همین موارد ختم نمی‌شود. رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در این باره می‌گوید: «از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور جمعیت هلال احمر در راستای فعالیت‌های بشردوستانه خود طرح‌های مبارزاتی را به منظور مقابله با روند شیوع پرسرعت کرونا در کشور به کار گرفت و خوشبختانه اجرای این طرح‌ها با استقبال خوب داوطلبان جوان ما در سراسر کشور همراه شد و نتیجه این همراهی اجرای 6 طرح بشردوستانه برای کاهش بیماری کرونا در سراسر کشور بوده است.»

طرح «ایران یاران جوان» یکی از طرح‌های جدیدی است که سازمان جوانان طی ماه‌های اخیر اجرای آن را آغاز کرده است. این طرح با مشارکت اعضای کانون‌های دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، طلاب، دانشگاه آزاد و پیام نور، دانشگاه‌های دولتی، مجتمع آموزش عالی و فرهنگیان در سراسر کشور برای مقابله با ویروس کرونا در حال اجراست.

دکتر محمد گل‌فشان با بیان اینکه ۱۱۰۰ کانون دانشجویی هلال احمر در کشور فعالیت دارد که از این تعداد ۸۱ کانون در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالند، یادآور می‌شود: «در اجرای این طرح ظرفیت تزریق روزانه ۱۰۰ هزار دوز واکسن به وسیله اعضای داوطلب کانون‌های علوم‌پزشکی هلال احمر وجود دارد.

 با اجرای این طرح بیش از 80 هزار کردستانی‏، بیش از 15 هزار هرمزگانی‏ و بیش از 83 هزار کردستانی از مزایای آن بهره‌مند شدند

تجربه‌های گذشته هلال احمر در این طرح خیلی به درد خورد چرا که هلال‌ احمر از نخستین مراکز واکسیناسیون کشور بوده و در گذشته واکسیناسیون سراسری حجاج و هپاتیت به وسیله هلال احمر انجام شده و همه این تجارب امروز در طرح ملی واکسیناسیون کرونا به کار گرفته شده است. به گفته گل‌فشان، بیش از ۶۰ هزار دانشجوی عضو هلال احمر آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه و پیش‌بیمارستانی را فرا گرفته‌اند: «با توجه به پتانسیل موجود و علاقه‌مندی اعضای کانون‌ها برای کمک به مهار ویروس کرونا آمادگی کامل دارند.» با اجرای طرح جهادی ایران یاران جوان 6 هزار و 724 نفر از اعضای داوطلب سازمان جوانان به 527 هزار و 365 نفر در سراسر کشور واکسن کرونا تزریق کردند.

 

نذر سلامت 2 همراه با خادمان حسینی

با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین اجرای طرح نذر سلامت دو همراه با خادمین حسینی در دستور کار سازمان جوانان جمعیت هلال احمر قرار گرفت. طرحی که در آن جوانان داوطلب مراقب بودند تا در مراسم عزاداری حسینی کسی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی غفلت نکند. رئیس سازمان جوانان می‌گوید: «طرح نذر سلامت 2 همراه با خادمان حسینی هلال  مانند سال گذشته به وسیله اعضای هیأت‌های مذهبی حضرت علی‌اکبر(ع)  اجرا شد. با برگزاری این طرح جوانان عضو هیأت‌های حضرت علی‌اکبر(ع) جمعیت هلال ‌احمر نسبت به رعایت پروتکل‌ها و موازین بهداشتی ابلاغ‌شده از سوی ستاد ملی کرونا به‌ویژه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ضدعفونی محیط و دست افراد قبل و بعد از برگزاری مراسم، توزیع ماسک میان شرکت‌کنندگان فاقد ماسک حاضر در هیأت‌های رزمندگان، مساجد، تکایا و حسینیه‌های بزرگ، گلزارهای شهدا، بقاع متبرکه و امامزاده‌ها اقدام کردند. با اجرای این طرح بیش از 80 هزار کردستانی‏، بیش از 15 هزار هرمزگانی‏ و بیش از 83 هزار کردستانی از مزایای آن بهره‌مند شدند و این تنها گوشه کوچکی از اثرات مثبت اجرای این طرح است.»

 

سلامت یاران جوان

هر چه شیوع ویروس کرونا در کشور بیشتر می‌شود خستگی کادر درمان هم بیشتر و بیشتر می‌شود. ابتلای کادر درمانی و فوت پزشکان و پرستاران روحیه دیگر فعالان این عرصه را تحت تأثیر قرار داده است. جمعیت هلال احمر ایران با اجرای طرح سلامت یاران جوان در این ایام به یاری کادر درمان شتافت تا مرهمی باشد بر زخم دل آنها. دکتر گل فشان درباره این طرح  می‌گوید: «این طرح با توجه به اعلام نیاز مراکز درمانی و دانشگاهی در خصوص فرسوده‌شدن کادر درمان و نیاز به جایگزینی افراد آموزش‌دیده در حال برگزاری است.»

در این طرح یک هزار و 549 عضو داوطلب هلال احمر در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مشارکت کردند و به طور مستمر در مراکز درمانی و بیمارستانی (بخش های کرونایی)  حضور دارند. جالب است بدانید تا کنون 12 هزار و 724 نفر از خدمات درمانی اعضا برخوردار شده‌اند.

 

هر خانواده و هر محله یک سلامتگر

کرونا همچنان می‌تازد و اگر فعالیت‌های داوطلبانه اعضای جمعیت هلال احمر در جای جای کشور نباشد، نمی‌توان انتظار رسیدن روزهای بهتر را داشت. به گفته رئیس سازمان جوانان،  با توجه به اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا و نظر به اهمیت فرهنگ‌سازی در این زمینه، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر طرح «هر خانه یک سلامتگر» را در راستای مسئولیت اجتماعی اعضای کانون‌های دانش‌آموزی هلال احمر و به منظور مشارکت درکاهش شیوع این بیماری اجرا کرد: «در اجرای این طرح هر عضو کانون دانش‌آموزی به عنوان سلامتگر خانواده خود به راهنمایی اعضای خانواده برای رعایت پروتکل‌ها اقدام کرد.

در این طرح یک هزار و 549 عضو داوطلب هلال احمر در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مشارکت کردند

بر اساس این طرح دانش‌آموزان عضو هلال احمر به سایر دوستان، سلامتگر خانواده پیام خود را در قالب فیلم کوتاه موبایلی (حداکثر ۳٠ ثانیه)، نقاشی، خطاطی و… به همراه مشخصات سلامتگر (نام، نام خانوادگی، شهرستان و شماره تلفن همراه) ارسال کرده‌اند.»

 

ناظران سلامت

یکی دیگر از طرح‌های جمعیت هلال احمر برای مقابله با کرونا اجرای طرح ناظران سلامت بود؛ طرحی که جوانان داوطلب هلال احمری طی آن با مراجعه به واحدهای کسبی موازین بهداشتی را به مردم آموزش می‌دادند. این طرح با استقبال زیادی از سوی جوانان کشور اجرا شد؛ به طوری که فقط در استان سیستان‌وبلوچستان بیش از 8 هزار تیم در این بخش فعالیت داشتند. رئیس سازمان جوانان در این باره می‌گوید: «طرح ناظران سلامت به منظور نظارت بر رعایت پروتکل‌ها و موازین بهداشتی ابلاغ‌شده از سوی ستاد ملی کرونا به‌ویژه رعایت فاصله اجتماعی و غربالگری، آموزش کسبه، ضد عفونی دست‌ها و اماکن و همچنین تکالیف و مأموریت‌های تعریف‌شده در ستاد اجرایی طرح شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.»

به گفته او، در راستای مسئولیت اجتماعی و تحقق اصول و اهداف والای جمعیت هلال احمر در سراسر کشور با حضور و مشارکت جهادی اعضای سازمان جوانان به منظور فرهنگ‌سازی و تشویق  مردم به تلقیح واکسن،  به عنوان یکی از جدی‌ترین راهبردهای مقابله با کرونا، در کنار سایر اقدامات به صورت ویژه در حال اجراست.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.