نمایش درهای بسته برای دختران سوره

وقایع‌نگاری یک داستان پرحاشیه از پیش اعلام‌شده: تعطیلی آموزش نمایش برای دختران

شهروندآنلاین:  خبر تعطیلی رشته تئاتر هنرستان دختران سوره یکی از جنجالی‌ترین و حاشیه‌سازترین رخدادهای حوزه فرهنگ و هنر در روزهای اخیر بوده است. خبری که همزمانی انتشار آن با معرفی وزیر جدید ارشاد -که عقایدش درباره کیفیت محتوایی آثار هنری چندسال اخیر پرحاشیه شده بود- شایعات و واکنش‌های زیادی به وجود آورده است. از طرفی، در شرایطی که بسیاری از منتقدان و کاربران فضای مجازی تعطیلی رشته نمایش دختران سوره را نوعی رفتار طالبانی نامیده‌اند، مدیرکل ارتباطات رسانه‌ای حوزه هنری آن را یک تعطیلی یکساله معمولی در جهت ارتقای کیفیت آموزش عنوان کرده است.

تعطیلی رشته نمایش دختران

خبر تعطیلی رشته نمایش دختران اول‌بار از سوی شماری از فعالان تئاتر و البته روزنامه‌نگاران اعلام شد که گفتند این هنرستان زیر نظر حوزه هنری آموزش نمایش برای دختران را تعطیل کرده است.

این خبر که در کنارش گفته شده بود که مسئولان این هنرستان برای جلوگیری از رسانه‌ای‌شدن خبر به‌شدت تلاش می‌کنند، بازتاب فراوانی در فضای رسانه‌ای کشور داشت و واکنش‌های پرشماری را موجب شد.

کارزار اعتراض به تعطیلی رشته نمایش دختران

در کنار اعتراضات کاربران فضای مجازی، البته واکنش‌های اصلی به خبر تعطیلی رشته هنرهای نمایشی هنرستان سوره با دستور ریاست حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در قالب کارزاری گسترده با حضور جمع زیادی از فعالان سیاسی، اهالی خانواده تئاتر، دانش‌آموزان هنرستان سوره و دانشجویان این دانشگاه به انجام رسید که از تعطیلی رشته نمایش دختران در این هنرستان ابراز ناراحتی کرده و خواستار تجدید نظر در این تصمیم شده بودند.

تعطیلی سیاسی؟!

البته مثل تمام موارد مشابه عده‌ای نیز بودند که نگاهی سیاسی به تعطیلی رشته نمایش دختران داشته و این اتفاق را بی‌ارتباط با ورود وزیر جدید به وزارت ارشاد نمی‌دانستند.

صحبت‌های مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری در این مورد در سرفصل‌های مختلفی عنوان شده است. این مقام با اشاره به اینکه «قصد ما ممنوعیت فعالیت دخترها در حوزه هنرهای نمایشی نیست»؛ تأکید کرده که «برای ارتقای سطح کیفی آموزش یک‌سال فاصله می‌گیریم». سیدحسام‌الدین حسینی همچنین گفته که «ما مشکلی با هنر نداریم و طالبان نیستیم»؛ که خود این نیز واکنش‌هایی را موجب شده است.

این عده که پیشتر بعد از ارزیابی و برنامه‌های پیشنهادی نامزد اصلی پست وزارت ارشاد نیز انتقادات تندی از آرا و نظرات این مقام- حالا- دولتی به عمل آورده بودند، در موضوعی تعطیلی رشته نمایش دختران بر این باور بودند که این اتفاق نمی‌تواند بی‌ارتباط با وزیر جدید ارشاد باشد که پیش از ورود به حوزه کاری‌اش درصد قابل توجهی از آثار سینمایی سال‌های اخیر را حاوی بی‌حیایی عنوان کرده است.

این خط خبری که در دو روز بعد از انتشار این خبر در رسانه‌های خارج از کشور، رسانه‌های اجتماعی و البته اتاق‌های مختلفی در کلاب‌هاوس پیگیری شد، اما حالا به زمین سفت اظهارات سخنگوی حوزه هنری خورده- که تعطیلی رشته نمایش دختران را یک تصمیم موقت یک‌ساله و در راستای ارتقای کیفیت آموزش در این هنرستان عنوان کرده است.

ما طالبان نیستیم

صحبت‌های مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری در این مورد در سرفصل‌های مختلفی عنوان شده است. این مقام با اشاره به اینکه «قصد ما ممنوعیت فعالیت دخترها در حوزه هنرهای نمایشی نیست»؛ تأکید کرده که «برای ارتقای سطح کیفی آموزش یک‌سال فاصله می‌گیریم».

سیدحسام‌الدین حسینی همچنین گفته که «ما مشکلی با هنر نداریم و طالبان نیستیم»؛ که خود این نیز واکنش‌هایی را موجب شده است.

خبرگزاری مهر از قول مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری اعلام کرده که برای بازنگری و تغییر سطح کیفی آموزش فعالیت رشته هنرهای نمایشی هنرستان دخترانه سوره یک‌ سال متوقف می‌شود ولی هنرستان تعطیل نیست و فعالیتش ادامه دارد.

 

سیدحسام‌الدین حسینی به مهر گفته: «بحثی در خصوص توقف یک‌ساله فعالیت‌های گروه هنرهای نمایشی هنرستان مطرح شده؛ ولی واکنش‌های جمعی از هنرجویان سابق و هنرمندان به‌ گونه‌ای است که گویی قصد ما ممنوعیت فعالیت دخترها در حوزه هنرهای نمایشی است، در حالی ‌که اصلا این‌گونه نیست.»

به گفته این مسئول فرهنگی «هنرستان سوره هنرستانی دخترانه است و توقف یک‌ساله فعالیت گروه هنرهای نمایشی هنرستان ربطی به قضیه جنسیتی ندارد.»

حسینی با اشاره به پیچیدگی و دشواری‌های آموزش تئاتر در دوران کرونا، ارتقای کیفیت آموزش را یکی دیگر از دلایل این تعطیلی یک‌ساله عنوان می‌کند: «‌طی سال‌های گذشته هنرجویان متعددی در رشته‌های دیگر هنرستان دخترانه سوره مانند هنرهای تجسمی و سینما وارد دانشگاه شدند، ولی در رشته هنرهای نمایشی این خروجی را نداشتیم که باید اصلاح شود.»

مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری در پایان سخنان خود به مهر گفت: «ما مسأله و مشکلی با هنر نداریم و طالبان نیستیم. هنرستان دخترانه سوره تعطیل نیست و به فعالیت خود ادامه می‌دهد و حتی رشته‌های هنری گرافیک و سینمای خود را توسعه داده است، اما در رشته تئاتر تا یک‌ سال تحصیلی فاصله می‌گیریم که البته هنرجویانی که ورودی بالاتر هستند، به تحصیل خود ادامه می‌دهند و فقط ورودی جدید نخواهیم داشت.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.