خداحافظی تلخ هادی حجازی‌فر با سینمای دفاع مقدس؟

همه آنچه می‌خواهید درباره اولین سریال هادی حجازی‌فر، توقف و تعطیلی این سریال درباره برادران باکری، اختلافات مالی سازندگان و سیمافیلم و البته شایعات و شائبه‌هایی که درباره این سریال وجود دارد، بدانید

پولاد امین: تقریبا می‌توان گفت که هادی حجازی‌فر تمام یک سال اخیر را صرف برادران شهید باکری کرده است. دو تن از مهم‌ترین، محبوب‌ترین و البته افسانه‌ای‌ترین فرماندهان جنگ که هادی حجازی‌فر در اولین سریال کارنامه‌اش دارد داستان زندگی و شهادت‌شان را روایت می‌کند. تلاش بازیگر فیلم‌هایی مانند «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» اما این روزها انگار به سد بلندی خورده و گفته می‌شود اولین و- تاکنون- تنها تجربه کارگردانی هادی‌خان حجازی‌فر در پیش‌تولید و تولید متوقف مانده است. آن‌هم در حالی که گفته می‌شود بخش قابل توجهی از این مینی‌سریال هفت قسمتی تصویربرداری شده و تیزرهای منتشر شده‌اش نیز حکایت از کیفیت قابل دفاعش می‌کنند.

عاشورای برادران باکری

نمایی از سریال عاشورا
نمایی از سریال عاشورا

مینی‌سریال هفت قسمتی «عاشورا» که پیش‌تر «برادران باکری» نام داشت، حدود یک سال پیش از سوی سیمافیلم به هادی حجازی‌فر سپرده شد تا با کارگردانی و البته ایفای نقش شهید مهدی باکری نقش مهمی در ساخت این سریال داشته باشد که دوستان و نزدیکان حجازی‌فر می‌گویند یکی از پروژه‌های عمر این سینماگر بوده و او سال‌های سال رویای ساخت فیلم یا سریالی درباره مهدی و حمید باکری را به دل و ذهن داشته است.
حجازی‌فر هم با اشتیاقی که به این کار داشت، از همان زمان مشغول روند تولید این سریال شد و در حوالی پاییز هم آن را کلید زد که بتواند «عاشورا»یش را به ۲۵ اسفند، سالروز شهادت مهدی باکری برساند. حجازی‌فر چنان اشتیاقی به رساندن این سریال داشت که حتی برنامه‌های از پیش تعیین‌شده خود را هم به‌هم زد و مثلا بازی در فصل جدید «زیرخاکی»- که یکی از نقش‌های اصلی فصل اول این سریال متعلق به او بود- و البته «زخم کاری» را از دست داد. اتفاقی که اگر پروژه رویایی حجازی‌فر به نتیجه می‌رسید، شاید چندان هم برای این بازیگر محبوب آزاردهنده نبود، اما در شرایطی که گفته می‌شود انواع و اقسام ناهماهنگی‌ها و حتی کارشکنی‌ها جلوی سرعت تولید سریال «عاشورا» را گرفته، ماجراهایی که برای این سریال رخ داده، می‌تواند آسیب‌شناسی کاملی از روند تولید فیلم‌ها و سریال‌هایی از جنس «عاشورا» در متن سینما و تلویزیون دولتی ایران را به دست دهد.

ولی افتاد مشکل‌ها…

هادی حجازی‌فر البته پیش‌تر هم در صفحه شخصی خود گلایه‌هایی درباره همکاری ناکامل نهادهای اغلب نظامی مرتبط با تولید سریال «عاشورا» منتشر کرده و هرازگاهی هم درباره کمبودهایی که حکایت از ناهماهنگی و حتی کارشکنی می‌کرد، اطلاع‌رسانی هم کرده بود. در این زمینه می‌توان به گلایه‌های سال گذشته او از نبود همکاری و پشتیبانی در زمینه تهیه و آماده‌سازی لوکیشن سریال اشاره کرد که تشکر چندی بعد حجازی‌فر از فرمانده ارتش خبر از حل مشکل لوکیشن‌های سریال می‌داد.

ولی هر چه از آغاز جدی‌تر و انتشار تست گریم‌های سریال و در ادامه نیز اولین خبر رسمی از کلید خوردن سریال توسط سیما فیلم گذشت، اطلاع‌رسانی‌های هادی حجازی‌فر نیز به تدریج کاسته شد و «عاشورا» درگیر سکوتی آزارنده شد.

تعطیلی سریال حجازی‌فر؟!

در این حدود یک سالی که از آغاز جدی تولید سریال «عاشورا» می‌گذرد، نام این سریال تنها چند بار به خاطر توقف و تعطیلی روند تولید به‌دلیل شیوع موج‌های جدید کرونا رسانه‌ای شده است. اتفاقی که باعث شده ناتمام ماندن این مینی‌سریال هفت قسمتی بعد از حدود یک سالی که از آغاز فرایند ساخت آن می‌گذرد، چندان هم شگفت‌انگیز جلوه نکند.

حجازی‌فر با اشاره به دشواری‌های ساخت این قبیل آثار گفت: «عاشورا آخرین کار من به عنوان کارگردان و بازیگر در حوزه دفاع مقدس است و دیگر تصمیم گرفته‌ام از 10 کیلومتری آثاری با این موضوعات نیز رد نشوم.»

البته این به معنای ناامیدی کامل از تولید سریال «عاشورا» نیست و آن‌گونه که روابط عمومی مجموعه ادعا کرده، بیش از ۷۰ درصد تصویربرداری این سریال انجام شده و تیزرهای منتشر شده هم مبین کیفیت قابل دفاع اولین ساخته هادی حجازی‌فر است. برای همین هم هست که حجازی‌فر با اشتیاقی بیشتر از حد نرمال درگیری سازندگان آثار ارزشی- سفارشی تلویزیون به دنبال حل مشکلاتی است که در صورت پابرجا ماندن مانع از رسیدن سریال به آنتن اواخر اسفند، مصادف با سالروز شهادت مهدی باکری خواهند شد. تلاش‌ها و تقلاهای اخیر هادی حجازی‌فر را در این راستا باید ارزیابی کرد.

خداحافظ دفاع مقدس

هادی حجازی‌فر همین چند روز پیش در یک برنامه اینترنتی با اشاره به توقف تولید سریال «عاشورا» از نبود حمایت و پشتیبانی در ساخت «عاشورا» و پروژه‌هایی از این جنس اعتراض کرد.

هادی حجازی‌فر در نقش مهدی باکری
هادی حجازی‌فر در نقش مهدی باکری

حجازی‌فر با اشاره به دشواری‌های ساخت این قبیل آثار گفت: «عاشورا آخرین کار من به عنوان کارگردان و بازیگر در حوزه دفاع مقدس است و دیگر تصمیم گرفته‌ام از 10 کیلومتری آثاری با این موضوعات نیز رد نشوم.»

بازیگر شماری از آثار حمایت‌شده ارزشی سینما در سال‌های اخیر با اشاره به برخی از مشکلات این قبیل آثار را در نگاهی می‌داند که تفاوتی بین سریالی چون «عاشورا» با دیگر سریال‌های معمولی تلویزیون قائل نیستند. او در این زمینه گفت که «ما برای هر گلوله دوشکا ۷۰ هزار تومان باید پرداخت می‌کردیم، آن‌هم در حالی که اینها قرار بود در راستای هدفی صرف شود که همان نهادها هم به دنبالشان هستند. این درد را باید به چه کسی بگوییم آخر؟…»

شائبه‌ها و شایعه‌ها

گلایه‌ها و موضع‌گیری‌های هادی حجازی‌فر (با اینکه به سیاق همیشه تلویزیون شاهد شفافیت در زمینه اعلام و ارزیابی بودجه و کمک‌ها و حمایت‌های این سریال نیستیم) وقتی در کنار کیفیت تیزرها و البته تعریف و تمجیدهای عوامل، بازیگران و کسانی که بخش‌هایی از سریال را دیده‌اند، قرار می‌گیرد، باعث نگرانی و دریغ از دست رفتن سریالی می‌شوند که ظاهرا می‌تواند به یکی از بهترین تولیدات تلویزیون در سال‌های اخیر تبدیل شود.

همین چند روز پیش بود که وحید آقاپور یکی از بازیگران سریال «عاشورا» از سختگیری و وسواس هادی حجازی‌فر برای حفظ کیفیت و استانداردهای این سریال گفت. سریالی که بعد از حدود یک سال هنوز آماده نشده است و این در حالی است که شنیده‌ها و صحبت‌های درگوشی حکایت از رضایت سیمافیلم از کیفیت قابل دفاع اولین سریال هادی حجازی‌فر می‌کنند. موضوعی که به خوبی می‌تواند مهر اثبات شایعاتی باشد که حکایت از وجود یک‌سری اختلاف مالی بین سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده این سریال می‌کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.