کیوسک روزنامه‌های جهان؛ 30 آگوست

نگاهی به صفحه یک روزنامه‌های گاردین، واشینگتن‌پست، فایننشال‌تایمز و دیلی‌میل

«افغانستان و تحولاتش» همچنان در صدر اخبار روزنامه‌های جهان است، هر چند وضعیت بیماران انگلیسی و طوفان آمریکایی «آیدا» هم در صفحات نخست از قلم نیفتاده است.

گاردین

«همزمان با حملات ایالات متحده در کابل، طالبان می‌گوید اجازه خروجِ بیشتر را می‌دهد» عنوان گزارش اصلی گاردین است که توضیح داده: «در بحبوحه تشدید تنش‌ها و خونریزی در خیابان‌های کابل، طالبان می‌گوید اجازه خروج بیشتر از افغانستان را می‌دهد. طالبان به بوریس جانسون و دیگر رهبران جهان اطمینان داده‌اند اتباع خارجی و کسانی که دارای مجوز خروج هستند، اجازه چنین کاری را خواهند داشت.»

ایالات متحده پس از حمله پهپادی به عوامل داعش در افغانستان -به تلافی بمب‌گذاری انتحاری فرودگاه در روز پنجشنبه، 26 آگوست- حمله پهپادی جدیدی در کابل انجام داد. گاردین گفته: «بر اساس گزارش‌های محلی، حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به خودرویی در کابل، آن‌گونه که گفته می‌شود، باعث کشته‌شدن 9 غیرنظامی ازجمله تعدادی کودک شده است. گزارش شده است این خودرو حامل مواد منفجره و عاملان انتحاری بوده که می‌خواسته فرودگاه کابل را هدف قرار دهد. ارتش آمریکا گفته تلفات غیرنظامیان را بررسی می‌کند.»

گاردین در صفحه نخست تصویری رنگارنگ از لی اسکرچ پری، نماد موسیقی «رگی» (reggae)، خواننده و تهیه‌کننده موسیقی افسانه‌ای جامائیکایی را نشان می‌دهد که در هشتادوپنج سالگی درگذشت.گاردین

واشینگتن‌پست

«آیدا»ی نیرومند با سرعت زیاد وارد می‌شود، عنوان گزارش اصلی واشینگتن‌پست است که گفته طوفان آیدا یکشنبه وارد ایالت لوئیزیانا شده و خسارت‌های فاجعه‌باری رقم زده است. تصویر مردی را نشان می‌دهد که از کنار ویرانی‌های طوفان آیدا در روز یکشنبه در شهر نیواورلئان عبور می‌کند.

«بایدن با بازگشت اجساد، به خانواده‌ها می‌پیوندد» عنوان گزارشی دیگر است که با تصویری از جو بایدن در کنار خانواده سربازان کشته‌شده در افغانستان گفته بایدن با خانواده‌ سربازانی که در کابل همزمان با اجرای برنامه خروج از افغانستان کشته شدند، دیدار کرد.

«در کابل، افغانستانی‌ها با ترکیبی از ترس و امید، خود را با حاکمان جدید تطبیق می‌دهند» عنوان گزارشی دیگر در صفحه نخست است.
واشینگتن‌پست

فایننشال‌تایمز

فایننشال‌تایمز با تصویری از نیروهای طالبان در خیابانی در کابل و با عنوانِ «آمریکا می‌گوید حمله هواپیماهای بدون سرنشین، حملات جدید به عملیات حمل‌ونقل هوایی را -در حالی که مهلت مقرر خروج نزدیک می‌شود- دفع کرده است» درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علیه عوامل داعش در افغانستان گزارش می‌دهد و می‌گوید ارتش آمریکا آن را حمله هوایی برای دفاع از خود توصیف می‌کند.

این روزنامه گزارش می‌دهد ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش قول داده‌اند به افرادی که پس از مهلت خروج سه‌شنبه، 31 آگوست، در افغانستان جا می‌مانند، کمک کنند.فایننشال‌تایمز

دیلی‌میل

«پزشکانی که فقط نیمی از بیماران را حضوری ویزیت می‌کنند» عنوان گزارش اصلی دیلی‌میل است که می‌گوید «در برخی از مناطق انگلستان کمتر از نیمی از بیماران، پزشکان عمومی را رو در رو ملاقات می‌کنند و بقیه با مشاوره تلفنی درمان‌شان را پی می‌گیرند. با وجودی که NHS (خدمات بهداشت ملی انگلیس) برای مقابله با مشکلات ناشی از کووید-19 در برخی مناطق تلاش می‌کند، از هر 10 نفر یک نفر باید سه هفته برای ملاقات با پزشک منتظر بماند.»

«نوازشی در میان کشتار، بعد از حمله پهپادی ایالات متحده» عنوان تصویر اصلی صفحه نخست است که کودک گریان افغانستانی را در آغوش سرباز آمریکایی نشان می‌دهد.دیلی‌میل

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.