هر هفته 5 میلیون دوز واکسن کرونا وارد می‌شود

هلال ‌احمر واکسن مناسب بیماران خاص، مادران باردار، مادران شیرده و اطفال وارد می‌کند

18 ماه گذشت، با یک حساب سرانگشتی می‌شود 540 روز. لحظه به لحظه این روزها سایه ویروس کووید-19 بر سر کشور ما سنگینی می‌کند. شاید در روزهای نخست کسی این بلا را باور نداشت و بسیاری هم کوشیدند با انکار آن از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند و همین هم موجب شد کرونا با سرعت بیشتری بتازد و داغ پشت داغ بر دل خانواده‌ها بگذارد. حالا و بعد از دو سال، تنها امید مردم برای رهایی از این ویروس واکسینه‌شدن است. به محض تولید اولین نمونه‌های واکسن در جهان، جمعیت هلال احمر ایران دست به کار شد و با ورود به عرصه واردات واکسن تلاش کرد مرهمی باشد بر آلام مردم. هلال احمر کار واردات واکسن را از چهاردهم فروردین امسال و پس از صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت با جدیت آغاز کرد و تا کنون به گفته کریم همتی، رئیس جمعیت بیش از 20 میلیون دوز واکسن به کشور وارد وارد کرده است. خبر خوش اینکه هلال احمر قرار است با ورود به بحث واردات واکسن ویژه کودکان به دغدغه خانواده‌ها هم پایان دهد.

همتی در نشست شورای معاونان هلال احمر از واردات هر هفته 5 میلیون دوز واکسن به کشور خبر داد؛ خبر خوبی که حکایت از تلاش‌های شبانه‌روزی هلال احمری‌ها و پشتیبانی دولت در تأمین ارز مورد نیاز خرید واکسن به منظور ریشه‌کنی کرونا در کشور دارد.

به گفته کریم همتی، رئیس جمعیت بیش از 20 میلیون دوز واکسن به کشور وارد وارد کرده است

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر، برای واکسیناسیون کامل جامعه و خروج کشور از بحران کرونا به ۱۸۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم: «با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی کشور، اگر بخواهیم ۲ تا سه دوز واکسن برای مردم تأمین کنیم، به واردات ۱۸۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم و بنابر تأکید ویژه رئیس‌جمهوری در خصوص تسریع در واردات واکسن، هلال ‌احمر می‌تواند براساس جایگاه خود در فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال ‌احمر، روند آغازشده برای واردات واکسن را تا واکسیناسیون کامل جامعه و خروج کشور از بحران کرونا ادامه دهد.»

از 180 میلیون دوز واکسنی که همتی نیاز کشور اعلام می‌کند تا به حال بالغ بر 20 میلیون دوز در قالب ۱۷ محموله از کشور چین به ایران وارد شده است: «براساس توافق‌های انجام‌شده، تلاش می‌شود از هفته آینده، پارت‌های ۵ میلیونی واکسن به کشور وارد شود و روند واردات واکسن شتاب بیشتری بگیرد. هلال‌ احمر با حمایت رئیس‌جمهوری و هماهنگی وزارت بهداشت تلاش می‌کند در شهریورماه ۲۰ میلیون دوز و در ماه‌های مهر و آبان، هر ماه ۳۰ میلیون دوز واکسن به کشور وارد ‌کند.»

خبر خوب افزایش حجم واردات واکسن به کشور در کنار تلاش برای تأمین واکسن کودکان، امید را بیش از پیش در دل مردم زنده می‌کند. همتی توضیح می‌دهد: «در حال بررسی واکسن ویژه گروه‌های خاص و اطفال هستیم و تلاش می‌کنیم واکسن‌های مناسب برای این گروه تهیه و به کشور وارد کنیم.»

از آنجا که بنابر تأکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری، هیچ ممنوعیتی برای واردات واکسن از منابع معتبر وجود ندارد، جمعیت هلال احمر با جدیت تمام در این مسیر وارد شده و تلاش می‌کند نتایج خوبی را حاصل کند: «در صورت نهایی‌شدن قراردادهای خرید و دریافت واکسن، این اقدام با حمایت دولت و مجوز وزارت بهداشت انجام خواهد شد.»

 

آمادگی کامل برای تزریقات واکسن

به گفته همتی، هلال ‌احمر همچنین در حال بررسی نحوه تهیه واکسن مناسب ویژه بیماران خاص، مادران باردار، مادران شیرده و اطفال است و تلاش می‌کنند واکسن‌های مناسب برای این گروه تهیه و به کشور وارد کنند: «هلال ‌احمر آمادگی کامل برای تزریقات واکسن در کنار واردات آن و کمک به وزارت بهداشت در این زمینه دارد و معتقد است مراکز هلال ‌احمر می‌توانند در این زمینه باری از دوش دولت، وزارت بهداشت و مردم بردارد.»

هلال‌ احمر با حمایت رئیس‌جمهوری و هماهنگی وزارت بهداشت تلاش می‌کند در شهریورماه ۲۰ میلیون دوز و در ماه‌های مهر و آبان، هر ماه ۳۰ میلیون دوز واکسن به کشور وارد ‌کند

در هر استانی که دانشگاه علوم‌پزشکی از هلال ‌احمر درخواست داشته، بیمارستان‌های سریع‌الاستقرار هلال ‌احمر راه‌اندازی شده و در برخی استان‌ها همچون استان خراسان رضوی، خدمات تزریقات در مراکز راه‌اندازی‌شده از سوی هلال ‌احمر به شکل رایگان انجام می‌شود: «افزایش ساعات کاری داروخانه‌های هلال ‌احمر هم در راستای کمک به کنترل شیوع بیماری کرونا و مردم انجام شده و داروخانه‌های هلال ‌احمر در سراسر کشور تا ساعت ۲۲ و در برخی استان‌ها تا ساعت ۲۴ فعال هستند. بیمارستان نورافشار هلال ‌احمر نیز همچون داروخانه‌ها، بار مضاعفی در خدمت به بیماران کرونا بردوش داشته و عملکرد مثبتی هم در این زمینه داشته است.»

 

غربالگری در مرزهای کشور

البته هلال احمر در این دو سال از مرزهای کشور هم غافل نشده است. همتی ضمن تقدیر از داوطلبان فعال در طرح غربالگری مرزهای کشور یادآور می‌شود: «هلال ‌احمر از اسفند ۹۹ تا کنون در ۱۶ مرز (زمینی، هوایی و ریلی) غربالگری مسافران ورودی به کشور را بر عهده دارد و از طرفی به عنوان اصلی‌ترین نهاد واردکننده واکسن به کشور فعال است که این خدمات ارزشمند، موجب ارتقای سرمایه اجتماعی جمعیت و مقبولیت هلال‌ احمر در نگاه مردم شده است.»

او در میان صحبت‌هایش یک خبر خوب هم برای خدمت به زائران اربعین حسینی دارد: «فعالیت بیمارستان امام‌علی(ع) جمعیت هلال ‌احمر در شهر نجف هم بعد از ۵ سال در راستای اهداف جمعیت آغاز شده است. این بیمارستان در ایام اربعین و سایر زمان‌ها خدمات خوبی می‌تواند ارایه کند. انتقال پرسنل و امکانات در کنار راه‌اندازی تجهیزات بیمارستان بسیار کمک‌کننده خواهد بود.»

 

مذاکره هلال احمر با ۴ کمپانی سازنده واکسن کرونا

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر از تولید بیش از ۵۰ میلیون سرنگ از ابتدای سال تا پایان مرداد در مجموعه تدارکات پزشکی هلال احمر و همچنین رایزنی‌های صورت گرفته برای خرید واکسن از چهار کمپانی دیگر خبر داد.

شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران از ابتدای سال جاری تا ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۰موفق به تولید بیش از ۴۷ میلیون عدد سرنگ شده است

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر گفت: «سازمان تدارکات پزشکی علاوه بر واردات واکسن کرونا از شرکت بین‌المللی سینوفارم چین، در حال رایزنی و مذاکره با کمپانی‌های معتبر دیگر ازجمله اسپوتنیک روسیه، جانسون اند جانسون هلند، کانسینو بایولاجیکس چین و آسترازنکاست که با توجه به حساسیت موضوع به محض پیشرفت در مذاکرات، گزارشات نتایج حاصله ارایه خواهد شد.»

علیرضا عسکری افزود: «سازمان تدارکات پزشکی در راستای کاهش ازدحام مراجعین به داروخانه مرکزی به ایجاد فضایی جداگانه در داروخانه فوق تخصصی و تک‌نسخه‌ای در مورد ارایه خدمات بهتر برای بیماران کرونایی اقدام کرده است. تهیه و تأمین داروهای کرونا به صورت ویژه با خدمات‌رسانی ویژه به بیماران کرونایی با رعایت پروتکل‌ها و حفظ فاصله‌گذاری در حال انجام است و این داروخانه‌ها تا آخرین ساعات شب نیز به خدمت‌رسانی می‌پردازند.»

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر ادامه داد: «شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران از ابتدای سال جاری تا ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۰موفق به تولید بیش از ۴۷ میلیون عدد سرنگ در اندازه‌های ۲، ۵ و ۱۰ میلی‌لیتری دوتکه، سه‌تکه و سرنگ انسولین شده است که این رقم پس از تشکیل و اعلام مصوبات جلسه قرارگاه مبارزه با کرونا در ستاد، با رشد ۳ میلیون عددی تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ به بیش از ۵۰ میلیون عدد انواع سرنگ رسیده است. این تولیدات سبب شده است تا قسمتی از دغدغه‌ها در عرصه تجهیزات پزشکی کاهش یابد و خدمات‌رسانی به شهروندان در اوج کرونا با خیالی آسوده‌تر صورت گیرد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.