اظهارات مهم امیرعبداللهیان درباره برجام

ماجرای دعوت مکرون و گفت‌وگو با سیسی و وزیر خارجه عربستان

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: به طرف مقابل گفتم که شما باید واقعا رویکردتان را در مذاکره تغییر دهید. رویکرد اتلاف وقت را هیچ‌‌کس نمی‌پذیرد و در عین حال مذاکرات باید دستاوردهای ملموسی را داشته باشد. مذاکره یکی از ابزارهای دیپلماسی است و امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد و طرف‌های مقابل بر مبنای خرد در میز مذاکره حضور یابند، نه پیام‌های غیرسازنده

شهروند آنلاین: حسین امیرعبداللهیان در برنامه گفت‌گوی ویژه خبری حضور یافت و به سوالات مطرح‌شده درباره دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم، برجام و… پاسخ داد.

او درباره نشست سران شانگهای و حضور ایران در این نشست نیز، گفت: «شانگهای یک ظرفیت بزرگ اقتصادی را در برمی‌گیرد. ایران سال‌ها عضو ناظر سازمان شانگهای بوده است. مشارکت آقای دکتر رئیسی در این اجلاس در حال برنامه‌ریزی است و در سطح بالایی در این اجلاس شرکت می‌کنیم.»

قرارداد ۲۵ساله با چین را به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: «یکی از برنامه‌های اصلی ما برنامه ۲۵ساله ایران و چین است. در زمانی که آقای لاریجانی برای پیگیری این موضوع مأموریت خاص پیدا کرد و آن زمان در مجلس بودم، در جریان جزئیات کار بودم و در پکن از نزدیک شاهد اتفاقاتی بودم که رخ می‌داد و در نهایت منجر به امضای این توافق مهم شد. نه‌تنها این قرارداد را برای اجرا به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم و جزو دستورکارهای اصولی و اساسی ماست، بلکه این الگو را به کشورهای دیگری که ظرفیت‌هایی را دارند، تعمیم می‌دهیم. با روسیه این کار را خواهیم کرد و با هند این موضوع را دنبال خواهیم کرد.»

 امیرعبداللهیان درباره جایگاه ایستادنش در عکس یادگاری در نشست بغداد اظهار داشت: «فکر می‌کنم من در اصل در جایی ایستادم که جایگاه واقعی جمهوری اسلامی و نماینده جمهوری اسلامی ایران بود.»

او افزود: «وزارت خارجه جایگاه تسهیل‌کننده و هماهنگ‌کننده است. وظیفه داریم بسترها را شناسایی و آماده کنیم. بخش‌ها چه دولتی و چه خصوصی و چه نیمه دولتی در این مسیر حرکت کنند.»

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: «در تمامی سفارتخانه‌ها از شروع به کار دولت جدید یکی از تأکیدات ما این است که سفارتخانه‌های ما باید در خدمت بخش‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و علمی و فناوری به معنای واقعی باشند. اینکه می‌گوییم خدمتگزار ملت هستیم، مردم باید ترجمان آن را ببینند. یک تعریف سنتی از سفارتخانه‌ها وجود دارد اینکه جایی است که گذرنامه و… صادر می‌کند ولی کار اساسی سفارتخانه‌ها این است که باید ببیند اولویت‌ها چیست و در آن مسیر حرکت کنند.»

در جایی ایستادم که جایگاه واقعی جمهوری اسلامی و نماینده جمهوری اسلامی ایران بود

او درباره جایگاه ایستادنش در عکس یادگاری در نشست بغداد اظهار داشت: «فکر می‌کنم من در اصل در جایی ایستادم که جایگاه واقعی جمهوری اسلامی و نماینده جمهوری اسلامی ایران بود.»

 آمریکایی‌ها از ادبیات تهدید هیچ نتیجه‌ای نخواهند گرفت 

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین و اظهارات مقام‌های آمریکایی و اروپایی و اینکه آیا زمان دور بعدی مذاکرات مشخص شده است؟ گفت: «در مراسم تحلیف آقای «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز تمایل کرده بود با فردی از تیم سیاست خارجی دولت جدید ملاقات کند و قرار شد من با ایشان ملاقات کنم. پریروز که در عراق بودم، دوستان عراقی می‌گفتند که آمریکا از سال ۲۰۰۳ تا الان آمریکایی‌ها در حال تردد هستند، هنوز متوجه نشده‌اند عراق کجاست و شناخت درستی از عراق پیدا نکردند و خسارت‌های زیادی به ما وارد کرده‌اند و علیرغم ادعاهایشان سیاست‌های مبتنی بر آزمون و خطای زیادی را اعمال کردند.»

او درباره مذاکرات وین هم اظهار داشت: «اولین اشتباه آمریکایی‌ها این است. گاهی اوقات مصاحبه‌هایی می‌کنند و می‌گویند پیشنهادات ما برای همیشه روی میز نخواهد ماند و ایران اگر در وین مذاکره نکند، با گزینه‌های دیگری مواجه خواهد شد، حرف‌های تکراری و خسته‌کننده و کسل‌کننده‌ای است که همواره می‌زنند.»

امیرعبداللهیان بیان کرد: «خیلی شفاف به طرف مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا گفتم آمریکایی‌ها تا یاد نگیرند که مودبانه با ملت بزرگ ایران صحبت کنند، از ادبیات تهدید هیچ نتیجه‌ای نخواهند گرفت و اگر این ادبیات را ادامه دهند، پیام سازنده‌ای برای دولت جدید نیست. یک‌بار دیگر باید مرور کنند که از این رفتارهایشان توانسته‌اند دستاوردی برای خود به دست بیاورند.»

 به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم

امیرعبداللهیان تصریح کرد: «ما به صورت شفاف به طرف مقابل اعلام کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران از مذاکره‌ای که منطق بر آن حاکم باشد، استقبال می‌کند. حتما ما به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم، ولی یک نکته بسیار مهم است و آن این است که دولت سیزدهم مذاکره‌ای را مذاکره می‌داند که دستاوردهای ملموس در راستای تأمین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد.»

او بیان کرد: «طبعا این پیام تأثیرات مثبت خودش را در طرف مقابل داشته است ولی من به صراحت به طرف گفت‌وگوها گفتم که شما تصور نکنید که الان مجلس و دولت از هم حمایت می‌کنند و به هم کمک می‌کنند و این یعنی یک فرصت که شما بگویید و دور یک میز مذاکره و در یک جلسه همه چیز را حل کنید.»

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: «من در جلساتی که با کمیسیون‌ها داشتم، دیدم که کار برای دولت خیلی سخت شده است. شاید اگر دولت قبلی به نقطه‌ای در مذاکره می‌رسید و طرف‌های غربی کارشکنی نمی‌کردند و مذاکرات به نتیجه‌ای می‌رسید، شاید راحت‌تر مجلس در ارتباط با مصوبه خود کنار می‌آمد ولی توقع مجلس از دولت آقای رئیسی این است که حقوق حداکثری ملت ایران باید در مذاکرات تأمین شود.»

 رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: «به طرف مقابل گفتم که شما باید واقعا رویکردتان را در مذاکره تغییر دهید. رویکرد اتلاف وقت را هیچ‌کس نمی‌پذیرد و در عین حال مذاکرات باید دستاوردهای ملموسی را داشته باشد. مذاکره یکی از ابزارهای دیپلماسی است و امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد و طرف‌های مقابل بر مبنای خرد در میز مذاکره حضور یابند، نه پیام‌های غیرسازنده.»

وزیر خارجه درباره دور بعدی مذاکرات گفت: «طرف مقابل این درک را دارد که بالاخره یک پروسه دو سه ماهی زمان می‌برد که دولت جدید مستقر شود و برای هرگونه تصمیمی که می‌خواهد در این رابطه بگیرد، برنامه‌ریزی کند ولی این موضوع یکی از موضوعاتی است که در دستورکار دستگاه سیاست خارجی و دولت قرار دارد.»

 از افغانستان امن و پایدار حمایت می‌کنیم

او درباره افغانستان اظهار داشت: «ما از افغانستانی حمایت می‌کنیم که نظر مردم افغانستان نسبت به تعیین سرنوشت‌شان در این کشور دیده شود و در این مقطع آنچه مهم است این است که دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغانستان، راهکار سیاسی منحصر به فرد برای برون‌رفت از مشکلات افغانستان هست. این مصائبی که الان سر مردم افغانستان می‌آید، ریشه در رفتار آمریکا در این کشور دارد. آمریکایی‌ها به موج عظیمی که به آنها در فرودگاه پناه آورده بودند، رحم نکردند و شاهد بودید چه اتفاقاتی در فرودگاه رخ داد.»

امیرعبداللهیان ادامه داد: «در موضوع افغانستان، اگر بیگانگان دست از سر افغانستان بردارند، رهبران افغانستان و رهبران همه اقوام و احزاب و گروه‌های افغانستانی از چنان قابلیتی برخوردارند که خودشان درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند. ما از یک افغانستان امن و پایدار و افغانستانی که با همسایگانش در صلح و ثبات زندگی کند و افغانستانی که مردمش در تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشند، حمایت می‌کنیم.»

او درباره برگزاری نشست همسایگان افغانستان در تهران نیز، گفت:‌ «با برخی از همسایگان افغانستان گفت‌وگوهایی را شروع کردیم. پنجشنبه هفته گذشته وزیر خارجه پاکستان تهران بود و تماس‌ها و رایزنی‌هایی با سایر همسایگان افغانستان داریم و هدف این است که با استفاده از ظرفیت همسایگان برای رسیدن به یک وضعیت مطلوب در این کشور کمک کنیم.»

تشکیل ستاد برای واردات سریع‌تر واکسن

او اضافه کرد: «اولین برنامه کاری من در وزارت خارجه تشکیل ستادی برای واردات سریع‌تر واکسن بود و از وزیر بهداشت خواهش کردم تا در اولین جلسه ما حضور پیدا کند. لذا ایشان به همراه چهار تن از معاونان به وزارت امور خارجه تشریف آوردند و رئیس انستیتو پاستور، هلال‌احمر، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و تمامی مدیران وزارت امور خارجه که مرتبط با این موضوع بودند، در هفته گذشته در این نشست حضور یافتند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه محموله‌های پی درپی واکسن وارد فرودگاه‌های کشور خواهد شد، اظهار داشت: «بسیج و یک فراخوان عمومی در این رابطه داده شده، تمام سفرا و سرکنسولگری‌های ما در سراسر جهان فعال هستند و از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور که علاقه‌مند هستند تا به هموطنان خود کمک کنند، استفاده می‌کنیم.»

او ادامه داد: «در  پنج روز گذشته وزیر بهداشت و همکاران ایشان از جمله آقای شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو و آقای رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به ما کمک کردند تا تکلیف کشور را در خصوص واکسن روشن کنیم که چه واکسن‌هایی مورد تأیید است، لذا تکلیف کشور روشن شد که اگر فردی قرار است به عنوان بخش خصوصی واکسن را وارد کند، چه پروسه‌ای را باید طی کند تا مدارک علمی واکسن مورد تأیید باشد و پروسه نحوه نقل و انتقال پول و رسیدن واکسن با یک روش مطمئن اعلام شد.»

امیر عبداللهیان با بیان اینکه وزارت خارجه در راستای وظیفه ذاتی خود عمل می‌کند، اظهار داشت: «ما از بخش خصوصی استقبال می‌کنیم. آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری ستاد ویژه‌ای را در نهاد ریاست جمهوری تشکیل دادند تا همه ابعاد کار در موضوع کرونا و از جمله واکسن دنبال شود.»

او ادامه داد: «در چهار پنج روز گذشته با سرعت و شتاب خوبی کار‌ها دنبال شده و دستگاه‌های ذیربط در داخل کشور با همدلی و همکاری به عنوان اولویت کاری اول کشور موضوع کرونا و واکسن را دنبال می‌کنند و باید با حجم بالاتری نیاز جامعه را در بحث واکسن برطرف کرد.»

فرصت‌ها در حاشیه اجلاس

او همچنین درباره نشست بغداد اظهار داشت: «رئیس‌جمهوری فرانسه در اجلاس بغداد به سمت من آمد و گفت که ما خیلی علاقه‌مند هستیم تا شما با سفر به پاریس یک‌بار دیگر مسائل را مرور کنید، همچنین در بغداد وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که منتظریم دولت ایران مستقر شود تا ارتباطات‌مان را از سر بگیریم.»

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: «علاوه بر شیخ محمد بن راشد حاکم دوبی، امیر قطر هم در اجلاس بغداد حضور داشت، فرصتی بود تا در خصوص همکاری‌های تهران و دوحه گفت‌وگویی صورت بگیرد، فرانسوی‌ها علاقه‌مند بودند تا با استفاده از این فرصت بتوانند به جمهوری اسلامی ایران نزدیک شوند، مکرون در کمتر از دوساعت‌ونیم که در اجلاس حضور داشت، دوبار به سمت من آمد و حتی تأکید بر این کرد که علاقه‌مند هستیم تا من سفری به پاریس داشته باشم.»ی

وزیر امور خارجه همچنین عنوان کرد: «فرصتی فراهم شد تا در حاشیه اجلاس، گفت‌وگویی با رئیس‌جمهوری مصر داشته باشم. رئیس‌جمهوری عراق در گفت‌وگو‌های ما حضور داشت و تأکید داشت که ایران، عراق و مصر سه کشور تمدنی و ادیانی هستند و ظرفیت‌های بزرگی برای همکاری‌های منطقه‌ای دارند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.