صحنه‌های منتشرشده اوین قابل توجیه نیست

سخنگوی قوه قضائیه: در این پرونده ۶ نفر شناسایی و ۴ نفر به دادسرای نظامی معرفی شدند؛ دستور احضار دونفر نیز صادر شده است

خداییان در واکنش به انتشار فیلم‌های زندان اوین گفت: در خصوص صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود، مغایر قانون بوده و به هیچ‎‌وجه قابل قبول و قابل توجیه نیست. بر این اساس قوه قضائیه اصرار بر برخورد با متخلفان دارد و دادستان کل کشور مأمور پیگیری این موضوع هستند.

ذبیح‌الله خداییان سخنگوی جدید قوه قضائیه
سخنگوی جدید قوه قضائیه

شهروند آنلاین: سخنگوی جدید قوه قضائیه در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: «قبل از پاسخ به سوالات شما عزیزان چند نکته را عرض می‌کنم؛ نکته اول انتصاباتی است که اخیرا در قوه قضائیه صورت گرفته که محمدباقر الفت به عنوان رئیس منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه منصوب شدند که ایشان سابقه دادستانی مرکز استان و رئیس کلی دادگستری استان خوزستان و معاونت اجتماعی قوه قضائیه را در کارنامه خود دارند.» او افزود: «همچنین محمد کاظمی‌فرد به عنوان رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه منصوب شدند که قبل از این معاون این مرکز بودند.»

مردم باید در جریان تمام امور باشند

خداییان با اشاره به اولویت‌های سخنگوی قوه قضائیه گفت: «در مقام سخنگویی سعی می‌کنم مُر قانون را رعایت کنم، قوه قضائیه حافظ مال، جان و آبروی مردم است و نظارت بر قانون وظیفه این قوه است و باید بیش از سایر قوا قانون را اجرا کند، لذا در بیان اخبار از چارچوب قانون خارج نمی‌شویم. گاهی ممکن است سوالاتی شود که مربوط به تحقیقات اولیه پرونده است و اطلاع‌رسانی در این هنگام ممنوع است، مطرح شود که باید موازین رعایت شود.»

سخنگوی قوه قضائیه: در این پرونده ۶ نفر شناسایی و ۴ نفر به دادسرای نظامی معرفی شدند؛ دستور احضار دونفر نیز صادر شده است

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه سعی می‌کنم مطالبی که می‌گویم منطبق بر قانون باشد، گفت: «مردم باید در جریان تمام امور باشند و بر این اساس کار می‌کنیم و با اصحاب رسانه ارتباط تنگاتنگی خواهیم داشت تا نسبت به رفع مشکلات اقدام کنیم.»

او در خصوص هزینه دادرسی، اظهار کرد: «رئیس قوه قضائیه معتقد است که باید در اخذ هزینه به حداقل‌ها اکتفا شود و شرایطی فراهم شود که برای مردم مشکلی ایجاد نشود و در مواردی که مردم توانایی پرداخت ندارند، مراجع قضائی باید با سرعت تصمیم بگیرند.»

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: «هزینه دادرسی را دستگاه قضا تعیین نمی‌کند بلکه در بودجه مشخص می‌شود و اگر مجلس آن را افزایش ندهد، قوه قضائیه نمی‌تواند هزینه بیشتری اخذ کند.»

او درباره بازداشت ۶ مدیر آبفای اهواز به دلیل فسادهای مالی، گفت: «در ارتباط با شرکت آبفای خوزستان پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب اهواز تشکیل شده است و حدود ۸ نفر به اتهام تشکیل شبکه اختلاس ارتشا و کلاهبرداری تحت تعقیب هستند. حسب گزارش  سو‌ءاستفاده‌هایی در ارتباط با قرارداردهایی که شرکت آبفا با پیمانکار داشته، صورت گرفته و پروژه خرید تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت آبفا و پروژه مناقصه احداث تصفیه‌خانه برای شهرهای آبادان خرمشهر، ماهشهر، شادگان و بندر امام از جمله این موارد بوده‌اند.»

۶ نفر شناسایی شدند و ۴ نفر به دادسرای نظامی و 2 نفر به دادسرای عمومی معرفی شدند

خداییان در واکنش به انتشار فیلم‌های زندان اوین نیز بیان کرد: «در خصوص صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود، مغایر قانون بوده و به هیچ‌وجه قابل قبول و قابل توجیه نیست. بر این اساس قوه قضایئه اصرار بر برخورد با متخلفان دارد و دادستان کل کشور مأمور پیگیری این موضوع هستند. دادستان کل‌کشور یک اکیپی را مأمور کردند و حدود سه روز در زندان اوین بودند که ۶ نفر شناسایی شدند و ۴ نفر به دادسرای نظامی و 2 نفر به دادسرای عمومی معرفی شدند و دستور احضار برای 2 نفر دیگر صادر شده و با برخی از متخلفان نیز در زمان خود برخورد شده است.»

 ما نباید تخلف چند سرباز وظیفه را به پای همه کارکنان زحمتکش این سازمان بنویسیم. در هرحال در هر قشری افراد متخلف پیدا می‌شوند که قطعا با آنها برخورد خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: «برخی از افرادی که در زندان هستند، شاید کسانی باشند که حتی یک نفر آنها را نتوان حتی در یک شهر تحمل کرد. علاوه بر آنکه افراد شرافتمند نیز در زندان حضور دارند، افراد خطرناک هم حضور دارند. این فیلم‌ها پشت‌سر هم پخش شدند و ممکن است افراد فکر کنند هر روز شاهد این موارد هستیم اما این موضوع صحیح نیست؛ افرادی که این فیلم‌ها را پخش کرده‌اند، اقدام به مونتاژ کرده‌اند و فیلم‌های سال‌ها و ماه‌های قبل را کنار هم گذاشته‌اند و نباید تصور شود که هر روز در زندان ها شاهد اینگونه موارد هستیم.»

 پرونده انتشار فایل صوتی ظریف در مرحله تحقیقات است

سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده انتشار فایل صوتی ظریف و نقش حسام‌الدین آشنا در این پرونده  گفت: «پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده است و جهت مستندسازی پرونده و جمع‌آوری دلایل و مدارک مبنی بر توجه اتهام به متهم یا متهمان تعداد زیادی از افرادی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به این فایل صوتی دسترسی داشتند؛ شاید بیش از ۲۰نفر بودند که به عنوان مطلع احضار شدند. پرونده در مرحله احضار متهم یا متهمان است و طی روزهای آینده نسبت به احضار متهم آن اقدام می‌شود و باید منتظر باشیم تا بعد از نتیجه متوجه شویم که چه خواهد شد.»

آخرین جزییات از پرونده عنابستانی و مامور پلیس راهور

خداییان، سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره محکومیت علی اصغر عنابستانی بیان کرد: پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تحت عنوان تمرد از دستور مامور نیروی انتظامی و ایراد ضرب به آن مأمور تشکیل شد و با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و درباره برخی از اتهامات حکم برائت صادر شد و درباره ایراد ضرب حکم محکومیت در مرحله بدوی صادر شد که با اعتراض طرفین پرونده به مرجع تجدیدنظر ارسال شد و در آنجا شاکی اعلام گذشت کرد و پرونده همچنان در مرجع تجدیدنظر وجود دارد و منتظر تصمیم این مرجع هستیم.

اتهامات وکلای بازداشت شده اخلال در نظم و برخی از جرایم علیه امنیت بود

خداییات در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی، اتهامات و اینکه ارگان بازداشت کننده آنها کدام نهاد بوده است؟ گفت: با گزارش ضابطان، پرونده ای در دادسرای تهران تشکیل شده است و حدود ۹ نفر در این ارتباط به مرجع قضایی معرفی شدند  و ۴ نفر همان روز اول آزاد شدند.

وی افزود: ۵ نفر با قرار تامین بازداشت شدند و دو نفر از آنها تاکنون با پذیرش قرار تامین آزاد شدند.  اتهامات  آنها اخلال در نظم و برخی از جرایم علیه امنیت بود و  پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اگر تحقیقات کامل شد اطلاع رسانی صورت می گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه در پایان پاسخ به این سؤال گفت: در رابطه با دسترسی آنها به خانواده‌هایشان نیز باید بگویم که با سوالی که از بازپرس داشتم در ابتدای امر به صورت تلفنی با خانواده شان ارتباط داشتند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.