به مدرسه طالبان خوش آمدید

در فهرست فارغ‌التحصیلان «دارالعلوم حقانیه»، نام تعداد زیادی از تروریست‌ها به چشم می‌خورد

مدرسه «دارالعلوم حقانیه» که به دانشگاه جهاد طالبان یا جهاد ۱۰۱ معروف است، در ۶۰ کیلومتری شرق پیشاور در پاکستان واقع شده است. هم‌اکنون حدود ۴هزار مرد جوان در این مدرسه مذهبی تحت آموزش هستند و در فهرست بلندبالای فارغ‌التحصیلان آن، نام تعداد زیادی از تروریست‌های بدنام به چشم می‌خورد؛ از جمله «ملا محمد عمر»، رهبر و بنیانگذار طالبان در افغانستان، «جلال‌الدین حقانی» رهبر شبکه حقانی و همچنین دو مظنون پشت پرده ترور بی‌نظیر بوتو در سال ۲۰۰۷.

تنها در پاکستان است که دانشگاه جهاد می‌تواند آشکارا و تحت حمایت دولت رونق پیدا کند. طی سال‌های اخیر دارالعلوم حقانیه از دولت پاکستان کمک‌های مالی فراوان دریافت کرده و تحت حمایت «عمران خان»، نخست وزیر پاکستان، و حزب آن یعنی حزب «تحریک انصاف» قرار دارد. «سامی الحق»، از پرورش‌یافتگان این مدرسه، پدر معنوی طالبان به حساب می‌آمد که به «ملا عمر»، بنیانگذار و رهبر طالبان، مشاوره می‌داد و در سال ۲۰۰۹ از شاگردانش خواست که با نیروهای آمریکایی در افغانستان مقابله کنند. سامی الحق دوبار در مجلس سنای پاکستان انتخاب شد که نشان می‌دهد تندروها در جریانات سیاسی پاکستان نیز رخنه کرده‌اند. در سال ۲۰۱۴ تروریست‌های طالبان پاکستان به مدرسه حمله کردند که طی آن ۲۵۰ نفر کشته شدند که بیشتر این قربانیان کودک بودند. این واقعه اسلام‌آباد را وادار کرد تا قول دهد که با این تروریست‌های تندرو مقابله کند. اما این برنامه در دولت پاکستان در حد یک امید واهی باقی ماند.
هم‌اکنون «عمران خان» با رئیس‌جمهوری فرانسه در حال مبارزه است. امانوئل مکرون یکی از کسانی است که از مبارزه علیه این‌گونه مدارس و دانشگاه‌های تروریستی حمایت مالی می‌کنند.
گوینده و مترجم: مهرناز الماسی
منبع: WION

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.