گونه جدید کرونا، در آفریقای جنوبی نمایان شد

گونه «C.1.2» در آفریقای جنوبی توجه دانشمندان را به خود جلب کرده، زیرا دارای جهش‌هایی مشابه دلتاست

نوع جدیدی از کووید-19 در آفریقای جنوبی شناسایی و در سراسر جهان خبرساز شده است. «C.1.2» نخستین‌بار ماه می شناسایی شد. موسسه ملی بیماری‌های واگیر در آفریقای جنوبی با هشدار در مورد گونه «C.1.2»، اعلام کرد این گونه در تمام استان‌های کشور شناسایی شده است. پیشتر گفته شده بود «C.1.2» در هفت کشور دیگر از آفریقا، اروپا، آسیا و اقیانوسیه هم شناسایی شده است. جهش‌های مشابه نوع دلتا در «C.1.2» توجه دانشمندان را جلب کرده است.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: نوع جدیدی از کووید-19 که در آفریقای جنوبی شناسایی شده، در سراسر جهان خبرساز شده است.

روز دوشنبه موسسه ملی بیماری‌های واگیر در آفریقای جنوبی با هشدار در مورد گونه «C.1.2»، اعلام کرد این گونه در تمام استان‌های کشور شناسایی شده است، اما با میزانی نسبتا پایین.

در این هشدار آمده «C.1.2» نخستین‌بار ماه می شناسایی شد، اما دلتا (Delta) هنوز هم نوع غالب کووید است که در آفریقای جنوبی و جهان در حال گسترش است. پیشتر در مقاله‌ای در مورد این نوع گفته شده بود «C.1.2»  در بیشتر استان‌های آفریقای جنوبی و در هفت کشور دیگر از آفریقا، اروپا، آسیا و اقیانوسیه شناسایی شده است.

«C.1.2» توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است، زیرا با وجود میزان پایین جمعیت مبتلا، دارای جهش‌هایی در ژنوم، مشابه «انواع مورد توجه» و «انواع نگران‌کننده»، مثل نوع دلتا، همچنین برخی جهش‌های اضافی است. با این همه، چقدر درباره این گونه جدید می‌دانیم و چقدر نگران‌کننده است؟

«C.1.2» توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است، زیرا با وجود میزان پایین جمعیت مبتلا، دارای جهش‌هایی در ژنوم، مشابه «انواع مورد توجه» و «انواع نگران‌کننده»، مثل نوع دلتا، همچنین برخی جهش‌های اضافی است.

سازمان بهداشت جهانی آن را چه نامیده؛ «مورد توجه» یا «نگران‌کننده»؟

موسسه ملی بیماری‌های واگیر همچنان به نظارت بر فراوانی «C.1.2» و بررسی رفتار این گونه ادامه می‌دهد. آزمایش برای ارزیابی تأثیر جهش‌های موجود آن در بیماری‌زایی و مقاومت به واکسن هنوز در دست انجام است. تاکنون، این ویروس معیارهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) را برای اینکه به عنوان «نوع نگران‌کننده» یا «نوع مورد توجه» شناخته شود، نداشته است.

انواع نگران‌کننده، مانند دلتا، مواردی است که با افزایش قابلیت انتقال و قدرت بیماری‌زایی، موجب کاهش اثربخشی اقدامات بهداشت عمومی و مقررات اجتماعی می‌شوند. انواع «مورد توجه» آنهایی هستند که در جامعه وجود دارند و در چندین کشور شناسایی شده‌اند، اما هنوز ثابت نشده است که بسیار بیماری‌زا و سریع‌الانتقال‌اند.

چرا هشدار داده شد؟

دکتر مگان استین، ویروس‌شناس و مدرس ایمونولوژی و بیماری‌های عفونی در دانشکده بالینی مرکزی دانشگاه سیدنی، گفت این به دلیل جهش‌های خاص «C.1.2» است.

استین می‌گوید «C.1.2»  چندین جهش کلیدی دارد که در انواع دیگر مشاهده کرده‌ایم و به «انواع مورد توجه» یا «نگران‌کننده» تبدیل شده‌اند: «هر زمان می‌بینیم جهش‌های خاصی به وجود می‌آید، می‌خواهیم آن نوع را زیر نظر داشته باشیم تا ببینیم چه رخ می‌دهد. این جهش‌ها ممکن است بر مواردی مانند فرار از واکنش ایمنی یا انتقال سریع‌تر تأثیر بگذارد.» او گفت مدتی طول می‌کشد تا دانشمندان آزمایش‌های لازم را در این‌باره انجام دهند.

موسسه ملی بیماری‌های واگیر آفریقای جنوبی گفت: «در مورد پیامدها محتاط هستیم، در حالی که داده‌های بیشتری را برای شناخت «C.1.2» جمع‌آوری می‌کنیم. بر اساس درک ما از جهش‌های موجود در این نوع، گمان می‌کنیم ممکن است بتواند تا حدی از واکنش ایمنی جلوگیری کند.»

آیا احتمال از بین رفتن این گونه وجود دارد؟

بله. انواع کووید- 19 همیشه ظاهر می‌شوند و بسیاری از آنها قبل از تبدیل‌شدن به مشکلی واقعی، ناپدید می‌شوند. بسیاری از انواع ویروس به‌شدت شکننده‌اند. جهش‌های کلیدی آنهایی هستند که از تغییرات جان سالم به در می‌برند، ادامه می‌دهند و شروع به رشد بیش از حد نسبت به انواع گذشته می‌کنند، چیزی که ما با دلتا دیدیم.

مگان استین می‌گوید: «C.1.2 باید بسیار سریع‌الانتقال باشد تا بتواند بر دلتا برتری یابد. فکر می‌کنم هنوز ممکن است از بین برود، چرا که شیوع آن پایین است. این نوع را با گونه «بتا» و سایر انواع نگران‌کننده مقایسه کردیم. آنها حتی در مناطقی به‌خوبی منتقل و پخش شده بودند. اما بعدا به مرور زمان مستولی نشدند و انواعی دیگر با قدرت انتقال سریع‌تر آنها را کنار زدند. بنابراین آنها اساسا از بین می‌روند. این اتفاق ممکن است برای «C.1.2» هم  بیفتد.»

واکسن‌ها در برابر  «C.1.2» کارسازند؟

استین می‌گوید می‌توانیم بر اساس برخی جهش‌های موجود که مشابه آن‌ چیزی است که در انواع دیگر مانند «بتا» و «دلتا» دیده‌ایم، حدسی علمی بزنیم: «باید در نظر داشته باشیم که تا اینجا به نظر می‌رسد واکسن‌ها از نظر پیشگیری از بیماری شدید، بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از انواع مختلف کووید بسیار خوب عمل کرده‌اند. واکسن‌ها واقعا در جلوگیری از آن بسیار موثر بوده‌اند.» او گفت نترسید: «با این‌حال، مهم است که به انواع کووید موجود توجه کنیم که چگونه پیش می‌روند.»

موسسه ملی بیماری‌های واگیر آفریقای جنوبی گفت: «در مورد پیامدها محتاط هستیم، در حالی که داده‌های بیشتری را برای شناخت این نوع از ویروس کووید-19 جمع‌آوری می‌کنیم. بر اساس درک ما از جهش‌های موجود در این نوع، گمان می‌کنیم ممکن است بتواند تا حدی از واکنش ایمنی جلوگیری کند، اما با وجود این، واکسن‌ها هنوز در برابر بستری‌شدن و مرگ در سطح بالایی محافظت می‌کنند.»

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.