پنج خبری که بورس را تکان خواهد داد

رونق مجدد بازار سرمایه در مهر

به نظر می‌رسد با تثبیت نرخ ارز در قیمت‌های فعلی دوباره شاهد بهبود وضعیت معاملات بورس و بازگشت رشد مجدد به بازار سرمایه باشیم. اما پنج خبر مهمی که احتمالا موثر بر بازار سهام خواهند بود را نباید از منظر توجه دور نگه داشت

نگاهی به روند معاملات بورس در آخرین روز معاملاتی هفته‌ای که گذشت نشان می دهد که در روند معاملاتی شاهد حمایت سهامداران حقوقی از نمادهای بزرگ بودیم و رشد ۳۰ هزار واحدی شاخص بورس در روز دوم مهر به واسطه معاملات پرحجم در نمادهای بزرگ رخ داد.

به گزارش شهروند آنلاین حمایت از شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز بورس، اگرچه در این مقطع می‌تواند روند کلی معاملات بورس را تحت شعاع قرار دهد اما بی‌تفاوتی سهامداران عمده‌ در نمادهای کوچکتر و قفل شده در صف‌های فروش می‌تواند تصور یک‌جانبه بودن سیاست حمایت از نمادهای بزرگ بورس را تقویت کند.

با اینهمه به نظر می‌رسد با تثبیت نرخ ارز در قیمت‌های فعلی دوباره شاهد بهبود وضعیت معاملات بورس و بازگشت رشد مجدد به بازار سرمایه باشیم. اما پنج خبر مهمی که احتمالا موثر بر بازار سهام خواهند بود را نباید از منظر توجه دور نگه داشت:

خبر اول اینکه طبق اطلاعیه بورس تهران، ورود سفارش کم حجم به غیر از یک مورد اکیدا ممنوع و تخلف است و در صورت عدم رعایت موضوع مذکور ضمن مسدود شدن کد معاملاتی اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع در کمیته رسیدگی به تخلفات بررسی می‌شود.

خبر دوم اینکه جواد عشقی‌نژاد، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد (زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس)، با اعلام عرضه اولیه سهام پتروشیمی الوند و بوعلی در پاییز امسال، سهم‌های بنیادی و صادرات‌محور را در نیمه دوم امسال، جذاب‌تر دانست.

خبر سوم اینکه آغاز فروش اوراق سلف تولید برق در بورس هم یک سیگنال مثبت دیگر است. مدیر عامل شرکت برق حرارتی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ درصدی از سهام نیروگاه‌ها به صورت خرد در بورس عرضه خواهد شد که در تلاشیم حداقل ۵۰ درصد از منابع این بخش نیز برای تکمیل و نوسازی نیروگاه‌ها به صنعت برق بازگردانده شود.

خبر چهارم اینکه معاون سازمان برنامه و بودجه از تداوم واگذاری سهام دولتی از طریق بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ سخن گفت.

خبر پنجم اینکه بانک مرکزی در بخشنامه ای اعلام کرد ایجاد جو روانی نامطلوب و التهاب در بازار ارز جرم محسوب می شود و براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران، هرگونه خرید و فروش ارز می بایست در بانک ها وصرافی های مجاز ودر چارچوب مقررات اعلامی بانک مرکزی انجام شود.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.