ایجاد قرارگاه فرماندهی اشتغال، برای تحقق ایجاد یک میلیون شغل در سال

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در یک گفتگوی تلویزیونی مطرح کرد

شهروند آنلاین: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح برنامه های وزارتخانه متبوع خود در خصوص حقوق و دستمزد از دو اقدام اساسی برای حمایت از کارگران و کارفرمایان خبر داد و با بیان اینکه دولت رئیسی هماهنگ ترین تیم اقتصادی را دارد، تحقق برنامه ایجاد یک میلیون شغل در سال را ممکن دانست.  حجت‌اله عبدالملکی با بیان اینکه وزارت کار مسئول تنظیم روابط کار است، اظهار کرد: بر اساس آمارها حدود ۱۳ میلیون کارگر در کشور فعالیت می کنند و تلاش ما بر این است که خط عادلانه ای در حقوق دستمزد در نظر گرفته شود به نحوی که هم ضمن تامین رفاه حداقلی کارگران، کارفرمایان هم متضرر نشوند.

کارگران نگران کارفرمایان و تعطیلی بنگاه
وی افزود: بخشی از هزینه‌های کارفرمایان، حقوق و دستمزدی است که می پردازند. در نشست‌هایی که با تشکل‌های کارگری داشتیم اعلام می کردند که کارگران نگران کارفرمایان و تعطیلی بنگاه‌ها هستند لذا ما در بحث حقوق و دستمزد هم از کارگران و هم از کارفرمایان حمایت خواهیم کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در یک گفت وگوی تلویزیونی سخن می‌گفت، به نحوه این حمایت پرداخت و اظهار کرد: درصدد هستیم تا با دو اقدام یکی بهبود فضای کسب وکار و دوم مهار تورم، به کمک کارفرمایان بشتابیم، خوشبختانه وزارت صمت و وزارت امور اقتصاد و دارایی برنامه جدی برای مان زدایی از مسیر تولید دارند و در تیم اقتصادی دولت هم موضوع مهار تورم پیگیری خواهد شد.

دو راه برای تقویت دستمزد و حمایت از کارفرمایان
عبدالملکی ادامه داد: وقتی که ۵۰ درصد هزینه های زندگی بالا می رود طبیعی است که روی دستمزد تاثیر می گذارد ولی اگر تورم کنترل شود، فشار بر کارگر و کارفرما کمتر خواهد شد؛ بنابراین تلاش خواهیم کرد در راستای حمایت از کارگر و کارفرما کنترل و مهار تورم و بهبود فضای کسب و کار را دنبال کنیم.

هم اکنون بیش از ۴۲ میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی و در بخش بازنشستگی بیش از ۲ میلیون نفر با وزارتخانه رفاه مرتبط هستند

وی در ادامه از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به عنوان وزارتخانه مردم یاد کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۴۲ میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی و در بخش بازنشستگی بیش از ۲ میلیون نفر با این وزارتخانه مرتبط هستند. آموزش های فنی و حرفه ای صدها هزار نفر آموزش مهارتی دیده یا مخاطب این آموزش‌ها هستند بنابراین وزارت کار به حق وزارت مردم است.

برنامه ایجاد یک میلیون شغل در سال
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به موضوع اشتغال در کشور درباره برنامه ایجاد یک میلیون شغل در سال اظهار کرد: اینکه عنوان می‌شود که اشتغال در حوزه تولید شکل می گیرد درست است و اشتغال در بخشهای تولید، معدن، کشاورزی، خدمات و آی تی قابلیت ایجاد دارد که متولی آن وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌ها هستند ولی اشتغال در کشور ما یک ستاد فرماندهی دارد که فرمانده آن رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی اشتغال است و وزیر کار عملا دبیر این قرارگاه فرماندهی است.

بر اساس آمارها حدود ۱۳ میلیون کارگر در کشور فعالیت می کنند و تلاش ما بر این است که خط عادلانه ای در حقوق دستمزد در نظر گرفته شود

به گفته عبدالملکی، وزارت کار درصدد است در راستای تقویت اشتغال، موضوع تعامل با نظام بانکی و دستگاه‌های دیگر را در دستور کار قرار بدهد و با ایجاد قرارگاه فرماندهی اشتغال کشور و طراحی نقشه کار، به نظارت و تسهیل گری بپردازد تا برنامه ایجاد یک میلیون شغل در سال را محقق کند.

بنگاه های بزرگ منابع بانکی را می بلعند!
به گفته عبدالملکی، در تمام دنیا عمده منابع بازار سرمایه به مصرف کسب و کارها و شرکت‌های بزرگ می رود درحالی که این روش در کشور ما برعکس بوده است. به جای آن که کسب و کارهای کوچک از این تسهیلات بهره‌مند شوند، کارخانه های بزرگ منابع بانکی را بلعیده اند و اکثر کسب و کارهای خرد و کوچک که با مبالغ ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان می توانند کار خود را شروع کنند از این منابع بی بهره هستند.

از ادغام چیزی عاید تعاون نشد!
عبدالملکی در بخش پایانی اظهارات خود، تعاون را بخش مورد علاقه خود ذکر کرد و گفت: متاسفانه وزارت تعاون از قرار گرفتن در کنار وزارتخانه های کار و رفاه نتیجه نگرفته و مظلوم واقع شده است. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در حوزه تعاون با کارهای خاصی که انجام می دهیم سهم و جایگاه آن را بالا ببریم البته ادعا نمی کنم که بتوانیم ظرف چهار سال به سهم ۲۵ درصدی برسیم چون این تکلیف برنامه پنجم توسعه بوده که محقق نشده است اما با برنامه هایی که دنبال می کنیم به ارتقای سهم تعاون کمک خواهیم کرد.

برنامه های وزیر کار در بخش تعاون  
وزیر تعاون، کمک گرفتن از بازار سرمایه، آموزش تعاونی ها، تقویت سرمایه بانک توسعه تعاون، حمایت و توسعه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون و اجرای سند توسعه تعاون و اصلاح آن در صورت نیاز را از مهمترین اولویتها و برنامه های خود در بخش تعاون عنوان کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.