کاهش اختلاف باسوادی بین زنان و مردان

شاپور محمدزاده از اختصاص 55 درصدی ظرفیت سوادآموزی به مناطق روستایی خبر داد

به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی بین زنان و مردان، تفاوت نرخ باسوادی از۲۳.۴% سال ۱۳۵۵ به ۶.۸% در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است و در برآورد سال ۱۳۹۹ این رقم به ۶.۳ درصد رسیده است.

شهروندآنلاین: فراگیری دانش و آموختن سواد نقش موثری در تکامل شخصیت انسان و رشد جوامع بشری دارد و به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران توان خواندن و نوشتن می‌تواند به افزایش درک و شعور اجتماعی افراد کمک کند.

سواد، تنها به معنای خواندن و نوشتن صرف نیست بلکه توان خواندن و نوشتن مقدمه‌ای بر یادگیری در عرصه‌های مختلف است و دریچه‌ای را به دنیای مملو از دانش و اطلاعات فرد باز می‌کند.

در دنیای امروز مفهوم سواد، فقط توان خواندن، نوشتن و حساب کردن صرف نیست زیرا تحولات سریع فناوری اطلاعات در جهان موجی از بی‌سوادی نوین را به ارمغان آورده است

افزایش توانایی افراد برای مواجهه با شرایط اجتماعی، درک درست و قدرت حل مسائل و مشکلات، مشارکت فعال در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی، توانایی برقراری ارتباط با افراد، حفظ محیط زیست و قدرت حفاظت از ارزش‌های اخلاقی و معنوی، بخشی از مزایای سوادآموزی است.

گرچه در دنیای امروز مفهوم سواد، فقط توان خواندن، نوشتن و حساب کردن صرف نیست زیرا تحولات سریع فناوری اطلاعات در جهان موجی از بی‌سوادی نوین را به ارمغان آورده است اما هنوز هم بهره‌مندی از خواندن و نوشتن گام نخست برای ورود به عرصه دانش و اطلاعات محسوب می‌شود.

بر همین اساس جامعه‌شناسان بر این امر تأکید دارند که سوادآموزی و فراگیری علم و دانش زمینه‌ساز رشد و ترقی کشور و یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در جوامع است.

قبل از انقلاب ۵ سازمان با نام‌های مختلف شکل گرفت و عهده‌دار ریشه‌کنی بی‌سوادی شدند. علی‌رغم همه فعالیت‌ها در زمان پیروزی انقلاب اسلامی از جمعیت ۶ ساله و بالاتر حدود ۱۴.۲ میلیون نفر معادل ۵۲.۵ درصد بی‌سواد بوده‌اند و این رقم در اقشار فعال جامعه ( ۴۹-۱۰ ساله) به میزان ۹.۸ میلیون نفر بی‌سواد که معادل ۵۱.۲ درصد جمعیت این گروه سنی بود، می‌رسید

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در همین راستا به مناسبت «هفته دولت»، به تشریح دستاوردهای این سازمان پرداخت.

شاپور محمدزاده گفت: «قبل از انقلاب ۵ سازمان با نام‌های مختلف شکل گرفت و عهده‌دار ریشه‌کنی بی‌سوادی شدند. علی‌رغم همه فعالیت‌ها در زمان پیروزی انقلاب اسلامی از جمعیت ۶ ساله و بالاتر حدود ۱۴.۲ میلیون نفر معادل ۵۲.۵ درصد بی‌سواد بوده‌اند و این رقم در اقشار فعال جامعه ( ۴۹-۱۰ ساله) به میزان ۹.۸ میلیون نفر بی‌سواد که معادل ۵۱.۲ درصد جمعیت این گروه سنی بود، می‌رسید.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محمدزاده گفت: «سازمان نهضت سوادآموزی، طرح‌ها و برنامه‌های متعددی را در زمینه آموزش خواندن، نوشتن و حساب کردن، روخوانی قرآن، تحکیم و تعمیق سواد و آموزش مهارت‌های اساسی زندگی، داشته و خوشبختانه به دستاوردها و موفقیت‌های خوبی دست یافته است که به بخش‌هایی از آنها اشاره می‌شود:

ـ کاهش قدرمطلق بی‌سوادان از ۱۴.۲ میلیون نفر در سال ۱۳۵۵ به ۸.۸ میلیون نفر در سال ۱۳۹۵ در گروه سنی ۶ ساله و بالاتر و به ۷.۶ میلیون نفر در برآورد سال ۱۳۹۹

ـ کاهش قدرمطلق بی‌سوادان از ۹.۸ میلیون نفر در سال ۱۳۵۵ به۲.۷میلیون نفر در سال ۱۳۹۵ در گروه سنی ۴۹-۱۰ ساله و به ۱.۵ میلیون نفر در برآورد سال ۱۳۹۹

ـ افزایش درصد باسوادی از ۴۷.۵درصد در سال ۱۳۵۵ به ۸۷.۶ درصد در سال ۱۳۹۵ در گروه سنی ۶ ساله و بالاتر و به ۹۰% در برآورد سال ۱۳۹۹

ـ افزایش درصد باسوادی از  ۴۸.۸درصد در سال ۱۳۵۵ به ۹۴.۷ درصد در سال ۱۳۹۵ درگروه سنی ۴۹-۱۰ ساله و به ۹۶.۶ درصد در برآورد سال ۱۳۹۹

در راستای کاهش اختلاف درصد باسوادی بین زنان و مردان، بیش از ۷۷ درصد از فعالیت سوادآموزی به زنان اختصاص یافته است.

به عبارت دیگر با ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی بین زنان و مردان، تفاوت نرخ بی‌سوادی از ۲۳.۴% سال ۱۳۵۵ به ۶.۸% در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است و در برآورد سال ۱۳۹۹ این رقم به ۶.۳ درصد رسیده است.

در راستای کاهش اختلاف درصد باسوادی بین مناطق شهری و روستایی بالغ بر ۵۵ درصد از فعالیت‌های سوادآموزی به مناطق روستایی اختصاص یافته است. به‌طوریکه تفاوت نرخ باسوادی بین مناطق شهری و روستایی از ۳۵% سال ۱۳۵۵به ۱۲.۳% در سال ۱۳۹۵کاهش یافته است و در برآورد سال ۱۳۹۹ این رقم به ۱۱.۳ درصد رسیده است.

در کمک به نظام آموزشی رسمی کشور تعداد ۱۵۹۸۵۰۴ نفر تحت آموزش قرار گرفته و از بین آنها تعداد۱۳۲۹۳۲۰ نفر دانش‌آموز کودکان لازم‌التعلیم طی مدت ۱۴ سال در نهضت سوادآموزی موفق به دریافت  مدرک قبولی در پایه‌های مختلف آموزش ابتدایی شده‌اند.

ـ آموزش قریب به ۸۵۰ هزار نفر از مهاجرین خارجی در کلاس‌های سوادآموزی از ابتدا تا پایان سال ۱۳۹۹

راه‌اندازی قریب به ۵۰۰ مرکز یادگیری محلی با هدف آموزش ترکیبی سواد و مهارت‌های اساسی زندگی که از مجموع مراکز تأسیس شده تعداد   ۱۲۰ مرکز یادگیری محلی بالغ بر ۸ هزار نفر سوادآموز آموزش سواد و مهارت‌های اساسی زندگی را در قالب بسته تحولی گذرانده‌اند.

ـ توسعه آموزش‌های مجازی و غیرحضوری با تولید برنامه لوح و قلم برای سوادآموزان دوره سوادآموزی و قلم و بیان برای سوادآموزان دوره انتقال از طریق تلویزیون (شبکه‌های آموزش و استانی)، سایت سازمان، سامانه تحت وب، رادیوی استانی و  اینترنتی، شبکه شاد،گوشی هوشمند و تبلت، مدرسه مجازی و…

ـ کسب رتبه در ارزیابی عملکرد جشنواره شهید رجایی، دولت الکترونیک و کمیت پژوهشی در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹

دریافت شش نشان بین‌المللی از سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد «یونسکو» از جمله این دستاوردها به‌شمار می‌رود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.