نمایش همزمان سلمان فارسی در تلویزیون، سالن‌های سینما و هر جای دیگری که بخواهید!

نوشابه باز کردن مدیران صداوسیما و داود میرباقری برای هم

کاربران فضای مجازی عقیده دارند که پخش همزمان «سلمان فارسی» در صداوسیما و سینما را می‌توان به سیطره کامل صداوسیما بر عرصه هنر کشور تعبیر کرد. اتفاقی که نشان می‌دهد کنترل شبکه نمایش خانگی، صداوسیما را راضی نکرده و این نهاد در پی وسیع‌تر کردن قلمروی نفوذش است.

سریال سلمان فارسیشهروندآنلاین: رئیس سازمان صداوسیما از تدارک پخش همزمان «سلمان فارسی» داود میرباقری در صداوسیما و سینما خبر داد. خبری که در فضای مجازی و کاربران شبکه‌های اجتماعی به سیطره کامل صداوسیما بر عرصه هنر کشور تعبیر شده است. اتفاقی که نشان می‌دهد تلویزیون بعد از در اختیار گرفتن شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌های عرضه آنلاین محصولات تصویری قصد توسعه نفوذش در سالن‌های سینما را نیز دارد که می‌تواند یادآور تجربیات ناموفق و شکست‌خورده اوایل دهه 70 و نمایش همزمان نسخه‌های تلویزیونی و سینمایی سریال‌هایی چون «هفت سنگ»، «بانی چاو»، «مسافر ری» و … باشد.

پخش همزمان فیلم و سریال!

ساعاتی پیش عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما در جریان بازدید از پشت صحنه سریال «سلمان فارسی» وعده داد که صداوسیما قصد دارد این سریال فاخر را همزمان با پخش از صداوسیما در سالن‌های سینما نیز به نمایش درآورد. سریال الف‌ویژه داوود میرباقری، سازنده سریال‌هایی چون «امام علی»، ‌«مسافر ری»، ‌«معصومیت از دست رفته» و «مختارنامه» که پیش‌بینی می‌شود فیلمبرداری‌اش حوالی پنج سال طول بکشد و حالا در اولین سال‌های تولید وعده نمایشش در سینما داده شده است!

نکته جالب اینکه ظاهرا پخش نسخه سینمایی سریال‌ها این روزها به عنوان یک گزینه جدی در صداوسیما قلمداد می‌شود و همین چند هفته پیش هم شاهد تدوین دوباره و استخراج یک نسخه سینمایی از سریال «سربداران» محمدعلی نجفی توسط محمدرضا ورزی، کارگردان سریالی چون «معمای شاه» بوده‌ایم!

حمایت از یک اندیشمند صاحب‌سبک!

عالی‌ترین مقام صداوسیما که برای سومین بار از پشت صحنه سریال «سلمان فارسی» در حاشیه رود ارس در منطقه سیه‌رود جلفا در استان آذربایجان‌شرقی دیدار می‌کرد؛ با اعلام خسته نباشید و خداقوت به داوود میرباقری، نویسنده و کارگردان و سایر عوامل این سریال تلویزیونی گفت که «مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» برای رسانه ملی از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین صداوسیما نهایت تلاشش را می‌کند تا سازندگان سریال بتوانند طبق زمان‌بندی پیش‌بینی‌شده کارشان را به سرانجام رسانند.»

روابط عمومی رسانه ملی در ادامه ضمن اشاره به اینکه رئیس سازمان صداوسیما از داوود میرباقری به عنوان «متفکر و اندیشمندی صاحب‌سبک» یاد کرده؛ از او در باب ارزش و اهمیت سریال «سلمان فارسی» نقل کرده که «داستان «سلمان فارسی»، داستان مهمی برای ما است و روایتگر حقیقت‌طلبی ایرانیان و داستان زیبای اسلام است. بنابراین امیدواریم در زمان پخش سریال «سلمان فارسی» در ایران با دوبله و پخش همزمان در کشورهای مختلف و سینماهای داخل کشور، کاری استثنایی صورت بگیرد!»

الگوی سریال‌سازی

خبرگزاری صبا به نقل از حمید شاه‌آبادی، معاون سیما نیز در ادامه افزوده که «مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» اثری پیشرو در عرصه جهانی است و قطعا می‌تواند روند سریال‌سازی را متحول کرده و الگویی برای سایر تولیدات سیما باشد.» شاه‌آبادی سومین حضور رئیس صداوسیما در پشت صحنه «سلمان فارسی» را نشان‌دهنده عزم جدی صداوسیما برای حمایت از این اثر خواند و در ادامه نیز خبر از تسریع روند ساخت دکورهای این مجموعه داد.

داوود میرباقری، نویسنده و کارگردان سریال «سلمان فارسی» نیز ضمن تشکر از حمایت رسانه ملی گفت که «کار تاکنون با استانداردهای خوبی ساخته شده و امیدواریم با همین کیفیت ادامه یابد. در واقع ما با دانستن چالش‌ها و سختی‌های چنین کاری پا در مسیر ساخت سریال «سلمان فارسی» گذاشتیم و از پس مشکلات برآمده‌ایم.» میرباقری در شرایطی این صحبت‌ها را بر زبان می‌آورد که همین چند وقت پیش در گفت‌وگو- درددلی با محمدرضا شهیدی‌فرد از کمبودهای پرشمار و حتی قصورهای عجیب در روند تولید این سریال خبر داده و به اصطلاح نالیده بود. سریالی که از همان ابتدا معلوم بود که تولید دشواری خواهد داشت و حتی خود داوود میرباقری هم ‌به صراحت به «شهروندآنلاین» گفته بود که بزرگی ساخت سریال سلمان فارسی، سه برابر مختارنامه است و سفرهای متعددی به مناطق ‌مختلف داخلی مثل جزیره قشم، کویر شهداد و البته کشورهایی مانند مراکش، تونس، ترکیه، ارمنستان و ‌گرجستان برای بررسی لوکیشن‌ها نیاز است…

درباره سریال سلمان فارسی

سریال «سلمان فارسی» به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری و تهیه‌کنندگی حسین طاهری، سریال الف ویژه سازمان صداوسیماست که به سفارش سیمافیلم ساخته می‌شود. سریالی درباره زندگی سلمان که داستان پرماجرایی است: داستان اشراف‌زاده‌ای که در یک خانواده زرتشتی متمول ایرانی به دنیا می‌آید، ‌کنجکاوی مذهبی‌اش باعث می‌شود قید آرامش اشرافی را زده، دینش را عوض کرده و مسیحی شود و حدود 6‌هزار ‌کیلومتر شهر به شهر برود تا نهایتا پیامبر آخر را در مدینه ببیند. یک زندگی پرفرازونشیب و پرماجرا که در سه فصل ایران ساسانی، بیزانس و حجاز صدر اسلام روایت می‌شود…

فیلمبرداری «سلمان فارسی» از آذر سال ۱۳۹۸ در شهداد کرمان آغاز شده و حالا کاروان سلمان با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عبور از جزیره قشم، شاهرود، شهرک سینمایی نور و جلفا هم‌اکنون به رود ارس رسیده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.