آشوب در افغانستان، طوفان در امریکا

کیوسک: نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های نیویورک‌تایمز، واشینگتن‌پست و گاردین؛ اول سپتامبر 2021

تحولات افغانستان در صدر خبرهای جهان است؛ طوفان و آتش‌سوزی در صفحات نخست روزنامه‌های آمریکایی.

نیویورک‌تایمز

«با رد انتقادها، بایدن خروج را موفقیت چشمگیر می‌داند» عنوان گزارش اصلی نیویورک‌تایمز است که در آن گفته: «طالبان روز سه‌شنبه پیروزی کامل را جشن گرفتند و به هدفی رسیدند که طی دو دهه آن را پرورانده بودند: خروج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان.

بایدن سه‌شنبه (31 آگوست) با قوت، انتقاد از تصمیم خود برای پایان‌دادن به جنگ 20ساله آمریکا در افغانستان را رد کرد، از موفقیت فوق‌العاده تخلیه کابل گفت و پایان دوره‌ای را اعلام کرد که در آن ایالات متحده از قدرت نظامی برای بازسازی سایر کشورها استفاده می‌کند.»

تصویر اصلی نیویورک‌تایمز روایتی از خسارات طوفان آیدا در آمریکاست با این توضیح: «ویرانگری طوفان در Grand Isle لوئیزیانا. نیواورلئانی‌ها روز سه‌شنبه بدون برق ماندند و 700هزار نفر در ایالت لوئیزیانا آب نداشتند.»

«همه تلاش‌ها برای دور نگه‌داشتن شعله‌ها از تاهو شکست می‌خورد» عنوان گزارشی دیگر در صفحه نخست است که با تصویری از آتش‌سوزی در آمریکا همراه است با این توضیح: «آتش‌نشان روز دوشنبه برای نجات خانه‌ای در Meyers، کالیفرنیا، در چند مایلی جنوب دریاچه تاهو تلاش می‌کند.» این گزارش گفته آنان هزاران آتش‌نشان، 25 هلیکوپتر و بیش از 400 ماشین آتش‌نشانی و 70 کامیون آب اعزام کردند. با این‌حال آتش هنوز ادامه دارد.نیویورک‌تایمز

گاردین

«چرا آمدند، اگر می‌خواستند این‌گونه ما را رها کنند؟» عنوان گزارش اصلی گاردین است که بر تجربیات افغانستانی‌های معمولی که از آینده خود در زمان طالبان بیمناکند، تمرکز کرده است.

تصویر اصلی گاردین که با دوربین دید در شب گرفته شده است، فردی نظامی را نشان می‌دهد که تنها و تفنگ به‌دست نیمه‌شب به سمت هواپیمای آمریکایی می‌رود. او که آخرین نظامی آمریکایی بود که خاک افغانستان را ترک کرد کریس دوناهو، ژنرال بلندپایه ارتش آمریکاست.

«تحقیقی نشان داد گذرنامه‌های کوویدِ دولت احساسات ضد واکسن را در افراد مُردد تقویت می‌کند» عنوان گزارشی دیگر در صفحه نخست است.

گذرنامه کووید مدرک رسمی کاغذی یا دیجیتالی است که واکسینه‌شده‌ها دریافت می‌کنند و دربردارنده اطلاعات مربوط به واکسیناسیون، نتیجه منفی آزمایش یا بهبود پس از ابتلا به کروناست و با آن می‌توان به زندگی عادی برگشت.گاردین

واشینگتن‌پست

«بایدن پایان جنگ را اعلام و از خروج دفاع کرد» عنوان گزارش اصلی واشینگتن‌پست است که گفته بایدن روز سه‌شنبه از کاخ سفید سخنرانی‌ای تلخ برای پایان درگیری‌ای تلخ ایراد و تأکید کرد پایان این جنگ فرا رسیده است. او از عملیات تخلیه نیروها از افغانستان دفاع کرد.

روزنامه گفته اگرچه حدود 200 آمریکایی همچنان در افغانستان سرگردانند، اما پس از آمدن طالبان، بیش از 122هزار نفر از افغانستان خارج شده‌اند.

واشینگتن‌پست در گزارشی با عنوان «در خیابان‌های آرام کابل، روز شادی و بیم» تصویری از خیابان‌های کابل را نشان داده و گفته به‌ دنبال خروج کامل نیروهای آمریکایی، سه‌شنبه آرامشی مرموز بر پایتخت افغانستان حاکم شد.

«برنگردید! به تخلیه‌شده‌های آیدا هشدار داده شد» عنوان گزارشی از طوفان آیدا در آمریکاست که با تصویری از مردم طوفان‌زده  همراه شده و گفته در پی طوفان آیدا، ساکنان جنوب‌شرقی لوئیزیانا نومیدانه به دنبال غذا، برق، آب و کمک هستند.

واشینگتن‌پست

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.