داستان ادامه‌دار مافیای کنکور در فضای مجازی

گزارشی از باندهای فروش سوالات آزمون‌های سراسری در کشور

بازارشان داغ می‌شود این روزها؛ آنهایی که به هر شگردی مردم را سرکیسه می‌کنند. در فضای مجازی مردم ساده‌لوح را پیدا می‌کنند، هدف قرار می‌دهند و در بازار دروغین‌شان، سوال می‌فروشند، به آنهایی که درگیر روز تعیین‌کننده برای آینده‌شان هستند. آنهایی که قرار است تست بزنند و زندگی و آینده خود را تضمین‌کنند. اما برای راحت‌ترشدن کارشان در چاه عمیقی فرو می‌روند. قربانی کلاهبرداران می‌شوند و سرنوشت‌شان تغییر می‌کند. تبهکاران در این روزهای تابستانی کار و بارشان سکه می‌شود. سوال‌هایی را که به ادعای خودشان سوال‌های کنکور است، به کنکوری‌ها می‌فروشند، پول به جیب می‌زنند و با آینده این جوان‌ها بازی می‌کنند. کافی است یک جست‌وجوی ساده در اینترنت بزنید. پر است از تبلیغات فروش سوالات کنکور با قمیت‌های نجومی؛ آنهایی که مدرک می‌فروختند، در این روزها سوال هم می‌فروشند. آزمون‌های سراسری بازاری مکاره برای کلاهبرداران راه انداخته که سال‌هاست ادامه دارد. هنوز هم عده‌ای در تله این تبهکاران گیر می‌افتند. در تازه‌ترین خبر 9نفر از فروشندگان این سوالات تقلبی کنکور دستگیر شده‌اند.

سرهنگ داود معظمی گودرزی جزئیات دستگیری این متهمان در فضای مجازی را روایت کرد: «در حوزه فروش سوالات کنکور سراسری ۹ متهم را دستگیر کرده‌ایم. آنها اقدام به فروش سوالات کنکور سراسری در فضای مجازی می‌کردند.»

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ درباره واقعی‌بودن سوالات به فروش رفته توسط این متهم‌ها در فضای مجازی گفت: «این افراد نه‌تنها سوالات واقعی را در دست نداشتند، بلکه با هدف کلاهبرداری از شهروندان پا به عرصه فروش سوالات کنکور گذاشته بودند.»

او با اشاره به پای کار بودن پلیس برای جلوگیری از برنامه‌های کلاهبرداران ادامه داد: «این طرح به صورت مستمر در پلیس فتا ادامه دارد. افرادی که در فضای مجازی اقدام به تبلیغ فروش سوالات کنکور کنند، دستگیر خواهند شد. تا به امروز افراد زیادی نیز در این راستا دستگیر شده‌اند.»

معظمی گودرزی با اشاره به اینکه تا به امروز حتی یک سوال کنکور هم در اختیار این کلاهبرداران نبوده، گفت: «تنها هدف افراد، کلاهبرداری از شهروندان بوده و با استفاده از سوالات و پاسخنامه‌های کنکور سال‌های گذشته، پول‌هایی را از هموطنان دریافت می‌کردند.»

بازداشت یک زن کلاهبردار

تقریبا از خرداد ماه شروع می‌شود. آنهایی که مافیای فروش سوالات کنکور را در فضای مجازی راه می‌اندازند. 17 خرداد امسال بود که یکی از این باندهای مافیایی در فضای مجازی منهدم شد.

این ماجرا در اسلام‌آباد غرب رخ داد. عامل خرید و فروش سوالات کنکور سراسری در این شهرستان دستگیر شد. این فرد برای صدور حکم لازم به دستگاه قضائی معرفی شد. پس از اطلاع مأموران پلیس امنیت عمومی اسلام‌آباد غرب درخصوص فعالیت زنی که اقدام به خرید و فروش سوالات کنکور سراسری می‌کرد، موضوع در دستور کار قرار گرفت. این زن به بهانه کمک به داوطلبان آزمون سراسری، خارج از ضوابط و برای دستیابی به افشا و پاسخ سوالات آزمون سراسری کنکور دست به کلاهبرداری می‌زد. در همین راستا مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و فنی موفق به شناسایی محل اختفای متهم در شهرک جهاد اسلام‌آباد غرب شدند. آنها پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه او را دستگیر کردند.

12 فروشنده سوالات کنکور

کنکور 1400 باز هم مافیاهای بزرگی داشت. دوم تیر ماه در تهران 12 نفر از اعضای باند فروش سوالات کنکور دستگیر شدند. سوالات کنکور 1400 قرار بود توسط این 12 مرد لو برود. آنها در قبال لو دادن سوالات کنکور 1400 قصد اخاذی داشتند. برای کنکوری‌ها دام پهن کرده بودند که رازشان فاش شد. سوالات کنکور 1400 را قرار بود در فضای مجازی منتشر کنند که پلیس تهران نقشه شوم‌شان را برملا کرد.

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به دستگیری فروشندگان سوالات کنکور ۱۴۰۰ گفته بود: «یکی از موضوعاتی که هر ساله با آن درگیر هستیم افراد سودجویی هستند که در فصل امتحانات مدعی‌اند به سوالات کنکور دسترسی دارند.»

او با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی مشترک برای شناسایی این افراد افزود: «با همکاری دادستانی و سازمان سنجش این‌کارگروه ویژه در حال فعالیت است و تاکنون ۱۲ نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند. افرادی هستند که صرفا تبلیغاتی مبنی بر اینکه به سوالات و پاسخنامه‌ها دسترسی دارند، انجام می‌دهند. بنابراین به هیچ عنوان این مضامین صحت ندارد.»

رئیس پلیس فتای پایتخت با بیان اینکه گردش حساب متهمان در حال بررسی است، گفت: «تمام سوالات کنکور تا ساعت و دقیقه برگزاری این آزمون در قرنطینه و پلمپ است.»

سوالات کنکور؛ 7میلیون تومان

در همین زمینه، 13 تیر ماه بود که یک جوان کلاهبردار دیگر دستگیر شد. جوانی که سوالات کنکور را 7میلیون تومان می‌فروخت و پس از دریافت پول متقاضیان را بلاک می‌کرد. مأموران پلیس فتا با رصد فضای مجازی به مرد جوانی رسیدند که با قیمت 7میلیون تومان اقدام به فروش سوالات کنکور کرده بود.

مرد جوان پس از دستگیری گفت: «در فضای مجازی به بهانه فروش سوالات و کلید پاسخ کنکور مبلغ 7میلیون تومان می‌گرفتم، سپس شماره‌ها را بلاک می‌کردم.»

در همین راستا، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران گفت: «این روزها کنکوری‌ها مراقب کلاهبردارها باشند. تا به امروز ۲۰ کلاهبردار در این زمینه دستگیر شده‌اند. باید به این نکته اشاره کرد هرگونه گفته درخصوص قرار دادن کلید سوال‌ها و پاسخ کنکور کذب محض و فقط کلاهبرداری است.»

دستگیری 20 نفر از مدعیان فروش سوالات کنکور 1400

این در حالی است که در نیمه تیر ماه، ۲۰ نفر دیگر از کسانی که اقدام به فروش سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ در فضای مجازی می‌کردند، دستگیر شدند. مأموران پلیس فتا، در رصد فضای سایبر، در بیش از ۱۰۰ کارگروه استانی و شهرستانی، تعداد زیادی سایت و تارنما را که اقدام به فعالیت مجرمانه در این خصوص می‌کردند، شناسایی کردند.

تحقیقات فنی و بررسی‌های به عمل آمده از مجرمان دستگیرشده نشان داد تعدادی از داوطلبان کنکور با این ترفند مبالغ زیادی تحت عنوان بیعانه به این کلاهبرداران پرداخت کرده‌اند. بنابراین ضمن مسدودکردن حساب‌های مالی این مجرمان اقدامات نهایی برای بازگشت پول به فریب‌خوردگان صورت گرفت.

پیگیری جدی قوه قضائیه

بیست‌ودوم تیرماه نیز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه درباره اقدامات دستگاه قضا درخصوص تخلفات صورت‌گرفته در کنکور سراسری اخیر اعلام کرد: «ما در برگزاری کنکور اخیر گزارشاتی داشتیم، هم در حوزه خرید و فروش سوالات و هم افشای سوالات به صورت پاسخ‌زنی‌های مشهور. در این ارتباط در دادسرای عمومی و انقلاب تهران ۶ پرونده تشکیل شده است. در یکی از این پرونده‌ها هفت نفر از مرتبطان شناسایی و دستگیر شده‌اند. در دیگر پرونده‌ها نیز افرادی دستگیر شده‌اند و قوه قضائیه به صورت جدی این موضوع را پیگیری می‌کند.»

با این حال با توجه به هشدارهای بسیار زیاد پلیس فتا و سایر مسئولان سازمان سنجش، متأسفانه باز هم شاهد فریب تعدادی از متقاضیان بودیم، ولی طبق آمار پلیس فتا و با تجزیه‌وتحلیل پرونده‌های قضائی سال ۱۴۰۰ در مقایسه با ادوار گذشته، شکواییه‌های قضائی در این حوزه کاهش نسبتا خوبی پیدا کرده است .

مسئولان همیشه هشدار می‌دهند که تمام سوالات کنکور تا ساعت و دقیقه نهایی برگزاری این آزمون در قرنطینه و پلمپ قرار می‌گیرد. بنابراین هموطنان به هیچ عنوان هویت کاربری خودشان را در اختیار موسسات آموزشی غیرمجاز قرار ندهند تا در آینده سوءاستفاده‌ای از آنها صورت نگیرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.