رفتار مداخله‌جویانه در منطقه ممنوع

امیرعبداللهیان در تماس تلفنی وزیر خارجه فرانسه: ثبات منطقه راهکار بومی و درون منطقه‌ای دارد

وزیر امور خارجه فرانسه در این گفت‌وگو، ضمن تبریک به وزیر امور خارجه کشورمان خواستار گسترش تماس‌ها و گفت‌وگوها در خصوص مسائل مورد توجه طرفین شد.

شهروند آنلاین: وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه، دیروز در یک گفت‌وگوی تلفنی در خصوص مهم‌ترین تحولات روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند.

وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود، بر لزوم بازگشت فوری تهران به مذاکرات هسته‌ای تأاکید کرد.

به گزارش شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، وزارت امور خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه این کشور با «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر جدید امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

بنا بر آنچه در این بیانیه آمده، لودریان در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان بر اهمیت و لزوم بازگشت بی‌درنگ ایران به مذاکرات هسته‌ای و از سرگیری فوری مذاکرات پس از ماه توقف آن در ماه ژوئن گذشته تأکید کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزیر خارجه فرانسه در این گفت‎وگوی تلفنی همچنین نسبت به تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده است.

در همین حال، خبرنگار شبکه خبری «المیادین» نیز گزارش داد که وزیر خارجه فرانسه با همتای ایرانی خود برای تبریک تصدی این منصب تماس گرفته و در این گفت‌وگوی تلفنی نیز خواهان بازگشت سریع به  شده است.

به دنبال آن نیز، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که امیرعبداللهیان و لودریان در یک گفت‌وگوی تلفنی، در خصوص مهم‌ترین تحولات روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به تبادل نظر پرداختند و در ادامه نیز از اهداف «کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت» در ترغیب تعاملات منطقه‌ای حمایت کردند.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، وزیر خارجه فرانسه در گف‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود، ضمن تبریک به او برای تصدی این منصب، خواستار گسترش تماس‌ها و گفت‌وگوها در خصوص مسائل مورد توجه طرفین شده است.

عبداللهیان نیز در این تماس تلفنی تأکید کرد که هیأت حاکمه آمریکا به واسطه خروج غیرقانونی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه مردم بزرگ ایران و طرف‌های اروپایی نیز به دلیل بی‌عملی خود، مسئول بروز شرایط فعلی هستند و بایستی به اجرای کامل تعهدات برجامی خود بازگردند و بر این اساس نیز جمهوری اسلامی در مذاکراتی که نتایج ملموسی را در تأمین حقوق و منافع مردم ایران در بر داشته باشد، حضور خواهد یافت.

وزیر امور خارجه ایران در این‌باره افزود: «متأسفانه هیأت حاکمه فعلی آمریکا نیز به‌رغم ادعاهای قبلی، در صدد استفاده از تحریم‌های غیرقانونی به عنوان ابزار فشار بر جمهوری اسلامی ایران است اما بایستی بداند که ما تسلیم چنین فشارهایی نخواهیم شد و اروپا نیز باید با موضع‌گیری‌های سنجیده، تلاش کند نقش سازنده‌ای را ایفا کند.»

امیرعبداللهیان در ادامه نیز اظهار داشت: «بحران‌های منطقه‌ای نتیجه سیاست‌های مداخله‌جویانه قدرت‌های خارجی است و سیاست خارجی دولت سیزدهم به روابط با همسایگان اولویت می‌دهد و همان‌گونه که در نشست اخیر بغداد تصریح کردیم، ثبات منطقه راهکار بومی و درون منطقه‌ای دارد و هرگونه رفتار مداخله‌جویانه و غیرمسئولانه می‌تواند آشفتگی منطقه را بیشتر کند.»

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه همچنین در مورد تحولات افغانستان گفت‌وگو کرده، جایی که ضرورت همکاری برای ترغیب تمامی طرف‌ها به تشکیل دولت فراگیر به منظور تضمین ثبات و امنیت در این کشور و منطقه را مورد تأکید قرار دادند و توافق کردند به گفت‌وگوهای فی‌مابین در خصوص موارد یادشده ادامه بدهند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.