عملیات ویژه امدادگران در دره پالنگان

روز گذشته، سقوط مینی‌بوس به دره در کردستان 16 کشته برجای گذاشت

سقوط مینی‌بوس به دره، 16 مسافر را به کام مرگ کشاند. چند مسافر دیگر نیز زخمی و راهی بیمارستان شدند. امدادگران هلال‌احمر با اعزام به محل حادثه‌ مرگبار سقوط مینی‌بوس به دره در محور پالنگان به کامیاران نسبت به رهاسازی ۱۶ فوتی و امداد به ۱۰ مصدوم اقدام کردند.

ساعت ۱۱:۰۵ روز پنجشنبه، واژگونی یک مینی‌بوس به مرکز ۱۱۵ اورژانس کردستان اعلام شد. بلافاصله یک فروند بالگرد، یک اتوبوس آمبولانس و ۶ دستگاه آمبولانس به محل حادثه در روستای پالنگان در شهرستان کامیاران اعزام شدند. این مینی‌بوس از مریوان به سمت پالنگان حرکت کرده بود. در سرازیری گردنه «تفین» به روستای پالنگان بر اثر عدم‌توانایی راننده در کنترل خودرو به دره سقوط کرد. یکی از مصدومان بدحال این حادثه با استفاده از بالگرد به بیمارستان کوثر سنندج انتقال یافت. اتوبوس آمبولانس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز برای مداوا و انتقال سایر مصدومان به محل حادثه اعزام شد. با حضور امدادگران مشخص شد که سرنشینان این مینی‌بوس کشته و زخمی شده‌اند. بنابراین موضوع به هلال‌احمر نیز اطلاع داده شد.

مرگ در دره

پیام جلالی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کردستان درباره جزئیات این حادثه گفت: «ساعت ۱۱ روز پنجشنبه ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۰ این سانحه توسط اورژانس ۱۱۵ به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر اعلام شد. آنها درخواست پشتیبانی عملیات از جمعیت هلال‌احمر داشتند. بلافاصله پنج تیم امدادونجات هلال‌احمر شهرستان‌های کامیاران و سروآباد شامل سه آمبولانس، دو خودرو کمک‌دار و یک خودرو مجهز به ست امدادونجات به محل حادثه اعزام شدند. با همکاری دیگر عوامل امدادی، نسبت به انتقال مصدومان حادثه به بیمارستان‌های کامیاران و سنندج اقدام شد. در این حادثه که در کیلومتر ۵۲ جاده‌ پالنگان به ترین به وقوع پیوست، همه‌ سرنشینان یک مینی‌بوس که از مریوان عازم منطقه بودند، کشته و زخمی شدند. همه‌ سرنشینان مینی‌بوس ساکن یکی از روستاهای مریوان بوده و متأسفانه در جاده‌ پالنگان به این حادثه‌ مرگبار دچار شدند.»

دکتر پیام جلالی ادامه داد: «با توجه به بالابودن تعداد افراد مصدوم همه امکانات خودرویی و تیم‌های موجود در شهرستان کامیاران شامل ۱۵ نجاتگر به سر صحنه اعزام شده و به مصدومان کمک‌رسانی کردند.»

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان اضافه کرد: «پس از انتقال مصدومان به بیمارستان کامیاران به دلیل وخامت حال‌شان، یکی از مصدومان توسط آمبولانس جمعیت هلال‌احمر به سنندج منتقل شد.»

نقص فنی و بی‌احتیاطی راننده مینی‌بوس

این در حالی است که سرهنگ عیسی گوهری، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان درباره علت این حادثه گفت: «علت وقوع سانحه رانندگی در محور سروآباد_کامیاران نقص فنی و بی‌احتیاطی راننده مینی‌بوس اعلام شده است. پیرو خبری مبنی بر وقوع سانحه رانندگی در کیلومتر ۴۲ محور فرعی سروآباد_کامیاران بلافاصله بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.»

او با بیان اینکه تیم ویژه پلیس راه وقوع این سانحه رانندگی را بررسی کرد، افزود: «کارشناسان وقوع این حادثه را بی‌احتیاطی راننده مینی‌بوس به علت عدم‌توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از نقص فنی در سیستم ترمز به علت استفاده مکرر در شیب سرازیری اعلام کردند.»

رئیس پلیس راه کردستان ادامه داد: «براساس آخرین آمار این مینی‌بوس ۲۶ تا ۲۷ نفر سرنشین داشته که بیش از ظرفیت مجاز بوده است. در این حادثه رانندگی ۱۵ نفر سر صحنه جان خود را از دست دادند. به دلیل جراحات وارده تعداد کشته‌شدگان به ۱۶ نفر رسیده و حال چند نفر دیگر از مصدومان وخیم است. در مشاهدات اولیه مشخص است که مینی‌بوس ابتدا به بدنه کوه برخورد کرده و سپس به داخل دره سقوط کرده است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.