سازمان بهداشت جهانی مخالف دوز سوم زودهنگام است

برنامه بلندمدت وزارت بهداشت ایران برای تزریق واکسن کرونا هر ۶ یا ۹ ماه یک‌بار

سازمان بهداشت جهانی از کشورهای ثروتمند خواسته تزریق دوز سوم را حداقل تا پایان ماه سپتامبر به تأخیر بیندازند و واکسن‌های مازاد خود را در اختیار کشورهای فقیر قرار دهند.

شهروندآنلاین- تزریق دوز سوم واکسن برای مقابله با انواع جهش‌یافته ویروس کرونا و بالا بردن ضریب ایمنی در برخی کشورها مثل بریتانیا، امارات متحده عربی و آمریکا در دستور کار قرار گرفته است.

با این حال سازمان بهداشت جهانی از کشورهای ثروتمند خواسته تزریق دوز سوم را حداقل تا پایان ماه سپتامبر به تأخیر بیندازند و واکسن‌های مازاد خود را در اختیار کشورهای فقیر قرار دهند.

آمریکا این درخواست را نپذیرفت و کاخ سفید اعلام کرد که برای تأمین امنیت شهروندان خود، تزریق دوز سوم واکسن را به تعویق نمی‌اندازد. در این کشور ۵۲.۶درصد از جمعیت یا بیش از ۱۷۴میلیون نفر واکسینه شده‌اند.

با سرعت گرفتن برنامه واکسیناسیون تقویتی همزمان با کاهش ایمنی بدن در برابر سویه دلتا ویروس، آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی بار دیگر به شدت مخالفت این سازمان را با تزریق دوز سوم در شرایطی که سهم عمده‌ای از جمعیت جهان هنوز دوز اول واکسن کرونا را هم دریافت نکرده‌اند، ابراز کرد.

اولویت رساندن واکسن به کشورهای فقیر است، نه ترزیق دوز تقویتی

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «من از کشورها می‌خواهم دستکم تا پایان ماه جاری (سپتامبر) برای تزریق دوز سوم مهلت دهند تا کشورهایی که بسیار عقب‌تر هستند نیز به آنها برسند.»

در آمریکا، مقام‌های بهداشت عمومی این کشور خواستار تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا شده‌اند. این در حالی است که در برخی از کشورهای کم‌درآمد در آفریقا تنها کمتر از 2درصد از جمعیت به طور کامل علیه کرونا واکسینه شده‌اند.

این موضع دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در مغایرت کامل با مواضع کارشناسان بهداشت عمومی آمریکا و افرادی همچون آنتونی فائوچی، متخصص بیماری‌های عفونی ارشد این کشور است که از توصیه‌ها برای دریافت دوز سوم یا دوز تقویتی واکسن کرونا حمایت می‌کنند.

دیگر مقامات سازمان جهانی بهداشت نیز پیشتر گفته بودند که واکسن‌های تقویتی در کشورهای ثروتمندتر موضوعی جدا از دوزهای واکسن در برخی دیگر از کشورها و برنامه‌های به اشتراک گذاشتن واکسن از جمله از طریق طرح کوواکس نیست و برای غلبه بر همه‌گیری کرونا، توجه به این مسأله مهم است.

برنامه وزارت بهداشت ایران برای تزریق دوز سوم تا 2 سال آینده

وزیر جدید بهداشت کشور ما نیز روز چهارشنبه از تزریق دوز سوم واکسن به برخی افراد واکسینه‌شده خبر داد و گفت: «دوز سوم برای افراد در خطر بالا و کادر درمان تزریق خواهد شد.»  تاکنون حدود ۱۰درصد مردم به طور کامل واکسینه شده‌اند و تعداد افرادی که دو دوز واکسن تزریق کرده‌اند، حدود ۹میلیون نفر است.»

نکته قابل توجه درباره تزریق دوز سوم در برخی کشورها این است که تاکنون بیش از ۷۰درصد جمعیت آنان با دریافت دو دوز واکسینه شده‌اند و حالا این کشورها قصد دارند تزریق دوز سوم را آغاز کنند.

به عبارت دیگر در کشور ما در حال حاضر تمرکز اصلی بر تمکیل چرخه اول واکسیناسیون است.

معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران نیز درباره تزریق دوز سوم واکسن کرونا عنوان کرده که تزریق دوزهای تقویتی یکی از برنامه‌های ملی در وزارت بهداشت واکسیناسیون است؛ این مهم حداقل باید تا دو سال آینده انجام شود.

به گفته توکلی بعد از کامل شدن واکسیناسیون اول کرونا، در حقیقت بین ۶ تا ۹ ماه یک‌بار، کل کشور باید واکسینه شوند.

نادر توکلی با بیان اینکه حوزه بهداشت و درمان کشور برای واکسیناسیون، زیرساخت‌های خیلی خوبی در مراکز مخصوص این کار فراهم کرده است، گفت: «با دو شیفته شدن مراکز واکسیناسیون در تهران، تعداد تزریق واکسن روزانه افزایش‌یافته است.»

تأمین واکسن در دستور کار نخست وزارت بهداشت و درمان است. این وزارتخانه پیگیر تأمین واکسن از برندهای متنوع موجود از کشورهای مختلف و همچنین استفاده از واکسن‌های تولید داخل است. تأمین این واکسن‌ها قطعا در تسریع واکسیناسیون اثر بسیار زیادی خواهد گذاشت و گروه‌های سنی زیادی در ماه‌های آینده واکسینه می‌شوند.

تبعات اجتماعی شدید مرگ‌ومیر گروه سنی میانسال

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران از آغاز به کار واکسیناسیون مشاغل خبر داده است: «در برنامه نزدیک در نظر داریم خیلی سریع به واکسیناسیون تمام افراد بالای ۱۸ سال برسیم، زیرا با واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال، مرگ‌ومیرها بیشتر در سنین ۴۰ تا ۶۰ سال اتفاق می‌افتد.»

او گروه سنی ۴۰ تا ۶۰ سال را گروه مولد و سازنده جامعه عنوان کرد و افزود: «مرگ‌ومیر در این گروه سنی تبعات اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی دارد و به همین جهت تمرکز اصلی افزایش سرعت واکسیناسیون عمومی در جامعه است.»

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران درباره واردات واکسن بخش خصوصی با تأکید بر لزوم تأمین ایمن و مطمئن واکسن عنوان کرد آنچه اهمیت دارد این است که واکسن بدون اینکه زنجیره سرمایش آن دچار اشکال شود، به مردم برسد و تزریق شود. واکسنی که از زنجیره سرما خارج شود، بعد از چند ساعت اثر خود را از دست می‌دهد. تضمین کاملی وجود ندارد که زنجیره سرما در واکسن‌هایی که بخش خصوصی وارد می‌کنند، رعایت شود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.