10 نکته در مورد برد سخت یوزهای ایرانی برابر سوریه

تیم ملی در شرایطی سه امتیاز با ارزش گرفت که نمایش نه‌چندان دلچسب ایران منتقدانی هم داشت

در روزی که سرمربی و مربی تیم ملی روی نیمکت حضور نداشتند، کسب سه امتیاز بهترین اتفاق برای یوزهای ایرانی در بازی اول مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی بود.

چند تغییر در ترکیب تیم ملی و بازی دفاعی سوریه و البته غیبت دراگان اسکوچیچ و وحید هاشمیان روی نیمکت تیم ملی، باعث شده بود تا میلیون‌ها ایرانی نتوانند پنجشنبه‌شب بازی دلچسبی را از یوزهای ایرانی در استادیوم آزادی شاهد باشند. با این حال شوت علیرضا جهانبخش بعد از برخورد با بدن بازیکن حریف و البته با چاشنی شانس وارد دروازه سوری‌ها شد تا ایران مثل دوره قبلی بتواند استارت خوبی در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی داشته باشد. حالا تیم ملی راهی قطر شده تا برای دومین بازی خود مقابل عراق آماده شود، اما «شهروند» در گزارشی 10 نکته جذاب بازی ایران برابر سوریه را بررسی می‌کند.

1- چهره‌های جدید در ترکیب تیم ملی

میلاد سرلک در خط هافبک قبلا هم برای تیم ملی در دوران اسکوچیچ بازی کرده بود، اما بازهم جزو بازیکنان کم‌سابقه‌ای بود که در ترکیب اصلی قرار گرفت. از سوی دیگر اما سورپرایز اصلی ترکیب ایران برابر سوریه حضور جعفر سلمانی بود؛ بازیکنی که با نظر اسکوچیچ در پست دفاع راست به صادق محرمی ترجیح داده شد؛ اگرچه بعد از یک نیمه از بازی بیرون رفت. اتفاقا جای او را هم سعادت حردانی گرفت. این بازیکن جوان فولاد هم اولین تجربه ملی خود را پشت‌سر گذاشت و عملکرد نسبتا خوبی هم داشت.

2-اسکوچیچ، سرمربی غیابی

هرچند مسئولان فدراسیون تلاش زیادی کردند با گرفتن تست‌های پرتعداد از دراگان اسکوچیچ و وحید هاشمیان و امید به منفی‌شدن تست کرونای آنها بعد از طی‌کردن دوران قرنطینه، آنها را به بازی با سوریه برسانند، اما مثبت‌شدن برخی از تست‌ها باعث شد اسکوچیچ و هاشمیان ریسک نکرده و از خانه به تماشای این دیدار بنشینند. البته که قطعا سرمربی کروات با کادرفنی خود در ارتباط بوده، اما به هرحال در این بازی به صورت غیابی سرمربیگری تیم ملی را برعهده داشت.

3-غیبت سردار به چشم آمد

بدون برنامه‌بودن در خط حمله و استفاده نکردن از برخی موقعیت‌ها باعث شد تا جای خالی سردار آزمون کاملا در بازی با سوریه به چشم بیاید. این مهاجم که در سال‌های اخیر پای ثابت خط حمله تیم ملی بوده، به خاطر محرومیت این بازی را از دست داد تا زوج رویایی او و طارمی در خط حمله تشکیل نشود. البته باید در بازی با عراق شاهد هنرنمایی سردار در کنار طارمی باشیم.

4- خوش‌یمنی بازوبند برای جهانبخش

در روزی که علیرضا جهانبخش بازوبند کاپیتانی تیم ملی را باز و بسته بود، نقش کلیدی در زمین داشت. او که در نیمه اول به‌عنوان وینگر چپ بازی می‌کرد و در نیمه دوم با جلوآمدن وحید امیری آزادتر شد، توانست شلیک نهایی را خیلی به موقع انجام داده و تک‌گل سه امتیازی بازی را برای ایران به ثمر برساند. جالب اینکه جهانبخش در دوره قبلی مقدماتی جام جهانی هم در بازی اول مقابل قطر گلزنی کرده بود.

5- سرلک از هوش رفت!

با توجه به بازی خشن سوری‌ها از همان دقیقه اول، بازی شکل فیزیکی به خودش گرفته بود و درگیرانه پیش می‌رفت. میلاد سرلک در برخورد با عمر خربین، مهاجم سوریه حسابی از ناحیه سر آسیب دید؛ اتفاقی که برای ثانیه‌ها باعث شد این هافبک ایرانی از هوش برود. نگرانی چند لحظه‌ای بازیکنان و حاضرشدن کادر پزشکی بالای سر سرلک با اینکه اتفاق بدی را در پی نداشت، اما به خاطر ضربه محکمی که به سر سرلک خورده بود، او راهی از زمین بیرون و راهی بیمارستان کرد.

6- نقش کلیدی کریم‌ها؛ از انصاری‌فرد تا باقری

کریم باقری در غیاب اسکوچیچ و وحید هاشمیان دایما لب خط حضور داشت و سعی می‌کرد به بهترین شکل بازیکنان را هدایت و کنترل کند؛ کاری که در آن موفق بود. از سوی دیگر اما ویدیویی از رختکن ایران قبل از بازی پخش شده که نشان می‌دهد کریم انصاری‌فرد به‌عنوان یک بازیکن باتجربه برای بقیه صحبت می‌کند و با حرف‌های انگیزشی خود، هم‌تیمی‌هایش را راهی زمین می‌کند.

7- بیرانوند همچنان شماره یک

در روزی که علیرضا بیرانوند چندان به زحمت نیفتاد و فقط ضربه ایستگاهی عمر خربین را از زیر طاق دروازه بیرون کشید، بیش از همه پرتاب‌های بلند او به زمین حریف مورد توجه قرار گرفت. او همچنان شماره یک تیم ملی را در اختیار دارد و با وجود درخشش عابدزاده در لالیگا، فعلا اشتباهی انجام داده که مربیان مجاب به تغییر جدی در چارچوب دروازه شوند.

8- انتقادات از بازی بی‌برنامه

در روزی که تیم ملی یک پیروزی شیرین را جشن گرفت و سه امتیاز باارزش را در مسیر رسیدن به جام جهانی کسب کرد، بازی بی‌برنامه بازیکنان در زمین و فراهم‌نکردن موقعیت‌های زیاد، باعث انتقاد خیلی از فوتبال‌دوستان شد. حالا باید دید در بازی‌های پیش‌رو نحوه نمایش تیم ملی چقدر تغییر خواهد کرد.

9- اسکوچیچ بالاتر از تمام مربیان تاریخ تیم ملی

دراگان اسکوچیچ تاکنون کارنامه‌ای درخشان را به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایران به نام خود ثبت کرده است. پیش از او که حالا هشت پیروزی را در هشت مسابقه با تیم ملی کسب کرده، فرانک اوفارل که از بازی‌های آسیایی 1974 (1353) تهران هدایت تیم ملی فوتبال ایران را به عهده داشت، با پیروزی در تمام 7 دیدار بازی‌های آسیایی، رکورد 7 پیروزی پیاپی را ثبت کرد و تیم ملی ایران به قهرمانی رساند. حالا در تاریخ 11 شهریور 1400 و پس از سال‌ها رکورد او توسط مربی‌ای به مراتب کم‌نام و نشان‌تر شکسته شده است.

10- ایران صدرنشین شد

در روزی که امارات و کره‌جنوبی، به‌عنوان دو تیم مدعی گروه از بازی خانگی استفاده لازم را نکردند و موفق به شکست حریفان خود نشدند، ایران از فرصت استفاده کرد و با کسب یک پیروزی شیرین، صدرنشین گروه خود شد. شاگردان دراگان اسکوچیچ با تک‌گل سوریه بازی را به نفع خود خاتمه دادند و حالا با سه امتیاز به استقبال دیدار حساس با عراق در دوحه خواهند رفت تا یک دیدار تکراری را با حریف مرحله قبلی خود برگزار کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.