پایان کابوس کرونا در سینما

تماشای این فیلم‌ها- در سینما و اینترنت- اجباری است!

فیلم‌های مهم جدیدی که می‌آیند تا داستان کرونا در سینما به نقطه پایان نزدیک شود.

پولاد امین: ظاهرا داستان کرونا را در دنیای سینما باید تمام‌شده دانست. یک بحران بی‌سابقه شانزده‌هفده ماهه که سالن‌های سینما را بست، مردم را از تجمعات مختلف هراسان کرد، مرگ را از رگ گردن به انسان نزدیک‌تر کرد و هراسی همگانی را بر دنیا حاکم ساخت. این ماجرا کمپانی‌های فیلمسازی را هم مجبور کرد که برای حفظ ارزش دارایی‌شاپ شماری از بهترین فیلم‌های خود را در انبار نگه دارند- تا روزی و روزگاری دیگر، که شرایط تغییر کرده باشد. وضعیتی که در این یک‌سال و اندی بارها و بارها با تغییرها و تعویق‌های مکرر در زمان اکران فیلم‌های بزرگ کمپانی‌های بزرگ (از جمله جیمز باند جدید- که اعلام زمان اکران و تعویق اکرانش برای خود داستانی شد!) به وضوح تجربه شد- که حتی در زمان وقوع رخدادهای تاریخ‌سازی مانند جنگ‌های بزرگ جهانی نیز به وقوع نپیوسته بود.

حالا اما با واکسیناسیون درصد قابل توجهی از جمعیت شماری از کشورهای اروپایی و آمریکایی به نظر می‌رسد که حداقل در آن کشورها داستان کرونا را باید تمام‌شده دانست. اتفاقی که باعث شده کمپانی‌های فیلمسازی کم‌کم فیلم‌هایشان را از پستوها و انبارها بیرون کشیده و بخواهند چه روی پرده یا حتی به شیوه‌ استریم به نمایش بگذارند.

با واکسیناسیون درصد قابل توجهی از جمعیت شماری از کشورهای اروپایی و آمریکایی به نظر می‌رسد که حداقل در آن کشورها داستان کرونا را باید تمام‌شده دانست. اتفاقی که باعث شده کمپانی‌های فیلمسازی کم‌کم فیلم‌هایشان را از پستوها و انبارها بیرون کشیده و بخواهند چه روی پرده یا حتی به شیوه‌ استریم به نمایش بگذارند

این روند بازگشت به زندگی عادی که آغازش را در ماه‌های اخیر با بازگشت تماشاگران به استادیوم‌های ورزشی در مسابقات فوتبال اروپا و در دنیای سینما هم با اکران فیلم‌هایی مانند «سریع و خشمگین ۹» و «بیوه سیاه» به تماشا نشستیم، حالا فصل پاییز را به فصل ترافیک فیلم‌های بزرگ و به اصطلاح بلاک‌باسترهای کمپانی‌های مهم تبدیل کرده- و این واقعیت که پاییز فصل جوایز سینمایی هم محسوب می‌شود، ترافیک فصل پس از همه‌گیری کرونا و بازگشت سینما و سرگرمی به شرایط پیش از کرونا را شدیدتر و شلوغ‌تر از همیشه کرده است.

آنچه در پی می‌آید، فهرست فیلم‌های مهم و مورد انتظار کمپانی‌های سینمایی است که به نظر می‌رسد دست در دست هم گذاشته‌اند تا پاییز را به یک فصل مهیج سینمایی تبدیل کنند. فیلم‌هایی که قرار است ضیافتی کم‌نظیر برای سینمادوستانی برگزار کنند- که بعد از این کابوس دوساله چشم‌انتظار روزهای روشن معمولی هستند.

سیندرلا

«سیندرلا» که از امروز سوم سپتامبر (۱۲ شهریور) از طریق آمازون‌پرایم استریم می‌شود، به کارگردانی و نویسندگی کی کانون و بازی کامیلا کابیو در نقش پرنسس مشهور دیزنی ساخته شده است. این فیلم که آیدینا منزل، پیرس برازنان و جیمز کوردن نیز دیگر بازیگرانش هستند، موزیکالی است که علاقه‌مندان این نوع فیلم‌ها مدت‌های زیادی است در نمایش‌اش هستند. فیلمی که در تبلیغاتش وعده داده اجرای ترانه‌های اورژینال زیادی علاوه بر بی‌شمار موسیقی پاپ کلاسیک از محبوب‌ترین گروه‌های سال‌های اخیر را می‌توان در آن به تماشا نشست.

شانگ چی و افسانه ده حلقه

دیگر فیلمی که از امروز ۳ سپتامبر به نمایش گذاشته می‌شود «شانگ چی و افسانه ده حلقه» نام دارد.

«شانگ چی و افسانه ده حلقه» که قرار شده در سالن‌های سینما به نمایش درآید، بعد از «بیوه سیاه» جدیدترین تلاش دنیای سینمایی مارول برای راضی‌کردن علاقه‌مندان این نوع فیلم‌هاست. فیلمی با بازی سیمو لیو در نقش یک رزمی‌کار مشهور و یک مبارز مرگبار به نام شانگ‌چی- که به‌عنوان یک خدمتکار در سانفرانسیسکو زندگی بی‌سروصدایی دارد؛ اما در نهایت مجبور می شود بار دیگر با پدر جنایتکارش ماندارین درگیر شود.

فیلم «شانگ چی» البته قرار نیست تنها در سینماها به نمایش درآید. فعلا رابطان رسانه‌ای این فیلم گفته‌اند که «شانگ چی…» بعد از ۴۵ روز نمایش در سینماها سراغ نمایش آنلاین خواهد رفت- و از طریق سرویس دیزنی‌پلاس استریم خواهد شد.

ورق‌شمار

«ورق‌شمار» یا «کارد کانتر» که قرار است از دهم سپتامبر (۱۹ شهریور) در سینماها به نمایش گذاشته شود، جدیدترین تلاش پل شرایدر در ساخت دنیا و آدم‌های زخم‌خورده‌اش است.
فهرستی تمام‌نشدنی از نام‌های بزرگ؛ از بازیگرانی مانند اسکار آیزاک، ویلم دفو، تیفانی هدیس و تای شریدان تا نویسنده و کارگردانی چون پل شرایدر- که داستان یک قمارباز کهنه‌کار را روایت می‌کند که به پسری جوان کمک می‌کند که بتواند انتقام خود را از یک سرهنگ بی‌رحم ارتش ایالات متحده بگیرد.
درباره این ساخته پل شرایدر باید به این نکته نیز اشاره کرد که «ورق‌شمار» ابتدا در فستیوال فیلم ونیز برای اولین‌بار به نمایش درآمده و سپس اکران گسترده این فیلم در سینماها آغاز خواهد شد.

گریه کن ماچو

جدیدترین فیلم کلینت ایستوود به نام «گریه کن ماچو» که از روز هفدهم سپتامبر (۲۶ شهریور) در سینماها اکران می‌شود، بیش از هر چیز دیگر به خاطر بازگشت کلینت ایستوود به دنیای وسترن انتظارات و کنجکاوی‌های بسیاری به وجود آورده است. اتفاقی که بعد از «نابخشوده» که آخرین فیلم او در این ژانر بود و در سال ۱۹۹۲ به نمایش درآمد، بارها و بارها وعده داده شد، اما ایستوود در تمام این سال‌ها در مسیر ساخت وسترن به موفقیت نرسید، تا همین امسال- که بالاخره توانست «گذیه کن ماچو» را جلوی دوربین ببرد!

درباره فیلم «گریه کن ماچو» که بر اساس رمانی نوشته ان ریچارد نش ساخته شده، همچنین باید گفت که کلینت ایستوود در این فیلم در نقش یک سوپراستار سابق اسب‌سواری بازی می‌کند- باید از توانایی‌های خود در این زمینه برای آوردن ادواردو مینت از مکزیک به ایالات متحده استفاده کند.

همچنین باید گفت که ایستوود در دهه ۱۹۸۰ بازی در این فیلم را رد کرده بود و البته در اوایل دهه ۲۰۰۰ نیز تلاش‌هایی برای ساخت این فیلم با بازی آرنولد شوارتزنگر انجام داده بود- که هیچ‌کدام از آن تلاش‌ها به نتیجه نرسیدند، تا این نسخه که گفته می‌شود ایستوود از آن به‌عنوان وصیتنامه سینمایی‌اش نام برده است.

زمانی برای مردن نیست

«زمانی برای مردن نیست» که هشتم اکتبر (۱۶ مهر) به سینماها خواهد آمد، بیست‌وپنجمین فیلم فرانچایز جیمز باند و آخرین فیلم این مجموعه بازی دانیل کریگ در نقش مامور ۰۰۷ است. اولین فیلم بزرگی که به دلیل شیوع کرونا با تأخیر در اکران مواجه شد و بعدتر هم دوبار دیگر با تعویق در زمان نمایش مواجه شد، که البته به نظر می‌رسد موانع برطرف شده و جیمز باند جدید در حال ورود است!

در «زمانی برای مردن نیست» جیمز باند با شروری به نام سافین با بازی رامی مالک روبه‌رو می‌شود و در خانه نیز با بحرانی دیگر و افشاگری ترسناکی از جانب شخصیت مادلین سوان با بازی لیا سیدو مواجه است. اما در این مسیر شخصیت‌های نائومی با بازی لاشانا لینچ و بلوفلد با بازی کریستوف والتز نیز به او کمک خواهند کرد.

هالووین قاتل

«هالووین قاتل» که از پانزدهم اکتبر (۲۳ مهر) در سینماها به نمایش درخواهد آمد، گفته می‌شود که نزدیک‌ترین فیلم به نسخه اصلی سال ۱۹۷۸ جان کارپنتر و دنباله سال ۲۰۱۸ این فرانچایز است. فیلمی در ادامه استراتژی موفقیت‌آمیز این دو فیلم، که یک‌بار دیگر دیوید گوردون‌گرین را بر صندلی کارگردانی نشانده و از جیمی لی کورتیس و جودی گریز نیز در نقش‌های لوری و کارن استرود استفاده کرده است.

ونوم: بگذار کشتار شود

«ونوم: بگذار کشتار شود» که از پانزدهم اکتبر (۲۳ مهر) در سینماها اکران می‌شود، رویکرد متفاوتی در قیاس با «ونوم…» اصلی دارد. دنباله‌ای با کارگردانی اندی سرکیس و بازی تام هاردی- که حال و هوای کمدی دارد و رابطه بین ادی براک و همراه فرازمینی‌اش را با نگاهی شوخ و شنگ‌تر دنبال می‌کند.
درباره دنباله «ونوم…» باید به تیم بازیگرانش هم اشاره کرد- که علاوه بر تام هاردی و وودی هارلسون، هنرپیشه‌هایی مانند نائومی هریس و استفن گراهام را نیز شامل می‌شود.

آخرین دوئل

«آخرین دوئل» که از پانزدهم اکتبر (۲۳ مهر) در سینماها اکران خواهد شد، داستانی درباره آخرین دوئل قانونی در فرانسه روایت می‌کند، که در قرن چهاردهم رخ داده است. بازگشت ریدلی اسکات به دنیای پرهیجان آثار تاریخی، با بازیگرانی مانند مت دیمون، بن افلک، آدام درایور و جودی کومر، که این نیز به واسطه ستاره‌هایش- از بازیگران تا کارگردانی که خود هم ستاره است- نگاه‌های بسیاری را متوجه خود کرده است.
«آخرین دوئل» درباره شخصیت ژاک لو گریس با بازی درایور است که به تعرض به شخصیت کومر متهم شده. در این میان شوهر او با بازی دیمون خواستار محاکمه یا دوئل است.

تلماسه

«تلماسه» دنیس ویلنوو را شاید بتوان مهم‌ترین فیلم اکران پاییز محسوب کرد. یک اقتباس بسیار بسیار مورد انتظار- که قرار است از بیست‌ودوم اکتبر (۳۰ مهر) در سینماها و البته هم‌زمان توسط سرویس استریمینگ اچ‌بی‌او مکس به نمایش گذاشته خواهد شد.

درباره این فیلم اقتباسی از فیلم کلاسیک تلماسه دیوید لینچ که گفته می‌شود می‌تواند ژانر علمی- تخیلی را بازتعریف کند، این نیز گفته شده که در قیاس با فیلم دیوید لینچ نسبت به منبع اصلی اقتباس نزدیک‌تر است- که همین هم می‌تواند کنجکاوی‌ها را درباره آن بیشتر کند.
همچنین باید گفت که دنیس ویلنوو درباره این فیلم که با حضور تیموتی شالامه، اسکار آیزاک، دیو باتیستا، زندایا، ربکا فرگوسن، جاش برولین، جیسون موموآ و استلان اسکارسگارد یکی از پرستاره‌ترین فیلم‌های امسال است، گفته که این فیلم پایان کار تلماسه نخواهد بود و می‌خواهد دنباله‌ای بر این فیلم بسازد که ادامه رمان فرانک هربرت را نیز شامل خواهد بود.

اعزام فرانسوی

«اعزام فرانسوی» که چند هفته پیش در فستیوال کن نگاه‌ها را متوجه خودش کرد. از بیست‌ودوم اکتبر (۳۰ مهر) در سینماها اکران خواهد شد.
فیلمی ساخته وس اندرسون- و حتی شاید پروژه رویایی این کارگردان که بالاخره بعد از سال‌های زیادی ساخته شده و به زودی نیز اکران خواهد شد.

«اعزام فرانسوی» که داستانی در مورد یک روزنامه آمریکایی را در فرانسه روایت می‌کند، از داستان‌های متفاوتی تشکیل شده که همگی در این روزنامه رخ می‌دهند. انبوهی داستان با انبوهی ستاره بزرگ، از بنیسیو دل‌تورو، بیل ماری، سیرشا رونان و فرانسس مک‌دورمند، تا تیموتی شالامه- که این دومین فیلمش است که در این روز اکران می‌شود!

ابدی‌ها

«ابدی‌ها» که از پنجم نوامبر (۱۴ آبان) در سینماها اکران خواهد شد، جدیدترین فیلم کلوئی ژائوی چینی است که پارسال با «سرزمین آواره‌ها» ستاره کارگردانی فصل جوایز سینمایی بود.
«ابدی‌ها» که بعد از «شانگ چی» جدیدترین تلاش در دنیای سینمایی مارول به شمار می‌آید، درباره اولین دوره‌های زمانی دنیای سینمایی مارول است- که در آن قهرمانان مشهور داستان به زمین آمده و درباره تاریخ بشر بررسی و تحقیق می‌کنند.
درباره «ابدی‌ها» همچنین به بازیگران این فیلم ابرقهرمانی، از جمله جما چان، ریچارد مدن، آنجلینا جولی و کیت هرینگتون می‌توان اشاره کرد.

کیت

«کیت» که از دهم سپتامبر (۱۹ شهریور) از طریق نتفلیکس استریم خواهد شد، در ادامه موفقیت فیلم «جان ویک» و با همان فرمول‌های آن فیلم ساخته شده و دنبال تکرار موفقیت‌های آن فیلم است. فیلمی با بازی ماری الیزابت وینستد در مورد قاتلی که در توکیو مسموم شده و حالا در تنها ۲۴ساعتی که از زندگی‌اش باقی مانده، باید کارهایش را سامان دهد و جلوی مرگ را بگیرد.

«کیت» که با کارگردانی سدریک نیکلاس- ترویان ساخته شده، علاوه بر وینستد، از حضور بازیگرانی چون وودی هارلسون و میکاییل هویزمن نیز بهره‌مند است.

بدخیم

«بدخیم» یا «کینه‌جو» که از دهم سپتامبر (۱۹ شهریور) از طریق اچ‌بی‌او مکس استریم خواهد شد، تازه‌ترین فیلم ترسناک جیمز وان است. فیلمی درباره شخصیت مدیسون با بازی آنابل والیس که بعد از دیدن رویای قتل‌هایی بی‌رحمانه متوجه می‌شود که این قتل‌ها در زندگی واقعی او رخ می‌دهند.
«بدخیم» نیز قرار است مثل دیگر فیلم‌های استودیوی برادران وارنر از پروتکل‌های اکران این استودیو در سال ۲۰۲۱ تبعیت کند- که به این معناست که این فیلم نیز همزمان در سینماها و البته از طریق سرویس استریمینگ اچ‌بی‌او مکس به نمایش درخواهد آمد.

زندانیان سرزمین ارواح

«زندانیان سرزمین ارواح» که از هفدهم سپتامبر (۲۶ شهریور) در سینماها به نمایش گذاشته می‌شود، یک وسترن نئونوآر متفاوت است- که به گفته بسیاری از عوامل از جمله نیکلاس کیج و دیگر کسانی که فیلم را دیده‌اند، دیوانه‌کننده‌ترین فیلمی است که تاکنون ساخته شده است.
نیکلاس کیج در این فیلم نقش یک خلافکار بدنام به نام قهرمان را دارد- که برای نجات دختر فرماندار فرا خوانده می‌شود. دختری که در یک دنیای ماوراءالطبیعی تاریک گم شده است و برای فرار از این دنیای کابوس‌وار، قهرمان باید نفرین شیطانی را- که کنترل این جهان را در اختیار گرفته- از بین ببرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.