سپتامبر پر از سینوفارم

تأکید وزرای خارجه ایران و چین بر اجرایی‌ کردن سند راهبردی ۲۵ ساله

وزیر امور خارجه چین از ارسال حجم بالای واکسن سینوفارم در ماه سپتامبر و طی روزهای آینده به کشورمان خبر داد.

شهروندآنلاین: وزیر امور خارجه از تأکید و اهتمام ویژه وزارت‌ امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران بر عملیاتی‌کردن توافق مشارکت راهبردی و پیگیری برنامه توسعه روابط با چین خبر داد.  وانگ ای عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان آغاز به‌ کار وزیر امور خارجه کشورمان را تبریک گفت.

وزیر امور خارجه چین بر نقش سازنده و کلیدی کشورمان در تحولات منطقه تأکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ضرورت تسریع در دریافت هرچه بیشتر واکسن در چارچوب توافق روسای‌جمهوری دو کشور را مورد اشاره قرار داد و بر نقش آن در عبور از فراگیری فعلی در ایران تأکید کرد

وانگ ای با تأکید بر اینکه جهت‌گیری چین توسعه همه‌جانبه روابط دوجانبه فی‌مابین است، اهتمام جدی رئیس‌جمهوری چین برای توسعه روابط دو کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود: «معتقدیم هیچ تحول یا مانعی در سطح بین‌المللی نمی‌تواند در روابط پایدار دو کشور خللی ایجاد کند.»

وزیر امور خارجه چین در ادامه آمادگی کشورش برای اجرای توافقات پیشین بین دو کشور و از جمله سند مشارکت راهبردی ۲۵ساله و همچنین پیگیری موارد مورد توافق در گفت‌وگوی تلفنی دو رئیس‌جمهوری را مورد تأکید قرار داد.

وانگ ای تأکید کرد که جامعه بین‌المللی راهی جز مبارزه با یکجانبه‌گرایی و قلدرمآبی در سطح جهانی ندارد.

حجم بالای سینوفارم در روزهای آینده به ایران می‌آید

وزیر امور خارجه چین همچنین در این گفت‌وگو در ادامه از ارسال حجم بالای واکسن سینوفارم در ماه سپتامبر و طی روزهای آینده به کشورمان خبر داد.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بر روابط راهبردی دو طرف و دوستی دیرینه مردم دو کشور تأکید و از حمایت چین برای پیوستن کشورمان به پیمان شانگهای تشکر کرد.

طرفین همچنین تأکید کردند آمریکا مسئول وضعیت کنونی افغانستان است و  نقشی که طی دو دهه گذشته در قبال مردم افغانستان داشته، غیرسازنده بوده است

امیر عبداللهیان یکجانبه‌گرایی آمریکا را تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی ذکر کرد و سیاست قطعی ایران در مخالفت با مداخله‌جویی‌های برخی قدرت‌ها در امور داخلی کشورهای دیگر از جمله چین را مورد تأکید قرار داد.

او روابط ایران و چین را بر پایه دوستی راهبردی و شراکت قدیمی ارزیابی کرد و با تشریح اولویت‌های دولت سیزدهم از جمله سیاست خارجی آسیا محور، اراده ایران برای توسعه همه‌جانبه روابط با چین را مورد تصریح قرار داد.

وزیر امور خارجه همچنین اهتمام ویژه وزارت‌ امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران بر عملیاتی‌کردن توافق مشارکت راهبردی و پیگیری برنامه توسعه روابط را مورد تأکید قرار داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ضرورت تسریع در دریافت هرچه بیشتر واکسن در چارچوب توافق روسای‌جمهوری دو کشور را مورد اشاره قرار داد و بر نقش آن در عبور از فراگیری فعلی در ایران تأکید کرد.

در تبادل‌نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین همچنین ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و گروه‌ها در افغانستان، مبارزه با تروریسم و موادمخدر به عنوان اولویتی مهم، ارسال کمک‌های انسانی به صورت بدون وقفه و تلاش برای باز بودن‌ گذرگاه‌های مرزی تأکید شد.

طرفین همچنین تأکید کردند آمریکا مسئول وضعیت کنونی افغانستان است و  نقشی که طی دو دهه گذشته در قبال مردم افغانستان داشته، غیرسازنده بوده است.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین توافق کردند در حاشیه نشست سران شانگهای با یکدیگر دیدار کنند و گفت‌وگوها ادامه یابد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.