سوگ شیعیان از عراق و کویت تا لبنان

آیت‌الله سید محمدسعید حکیم، از مراجع چهارگانه نجف درگذشت

برنامه تشیع پیکر آیت‌الله سیدمحمد سعید حکیم صبح امروز شنبه در کربلای معلا و صبح یکشنبه در نجف اشرف برگزار خواهد شد.

شهروند آنلاین: آیت‌الله سیدمحمد سعید حکیم از مراجع بزرگ نجف اشرف عصر روز جمعه بر اثر ایست قلبی درگذشت. او نوه مرجع بزرگ سیدمحسن حکیم و خواهرزاده شهید محمدباقر حکیم است. دولت عراق امروز شنبه را در سوگ رحلت آیت‌الله سیدمحمد سعید حکیم عزای عمومی اعلام کرد و همچنان پیام‌های تسلیت داخلی و بین‌المللی به این کشور ادامه دارد.

 علاوه بر یک روز عزای عمومی در عراق، استانداری نجف اشرف نیز از امروز شنبه به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کرده است. «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت عراق در پیامی درگذشت آیت‌الله العظمی حکیم از مراجع عالیقدر شیعه را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: رحلت یکی از شاخص‌ترین چهره‌های شهر علم و فقاهت، نجف اشرف، حوزه‌های علمیه و یکی از ارکان معرفت، هدایت و فقاهت، مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی سیدمحمدسعید حکیم، بزرگ خاندان حکیم، خاندان علم و فقاهت و شهادت، فاجعه‌ای بزرگ برای ما و مسلمانان و پیروان اهل بیت و ملت عراق است.

حزب‌الله و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان، سفارت ایران در بغداد، کنسولگری ایران در نجف اشرف، دولت کویت، برهم صالح رئیس‌جمهوری و مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق، دفتر وقف شیعی و مجلس اعلا، مقام‌ای اقلیم کردستان عراق و سفارت آمریکا در بغداد، از جمله ارسال‌کنندگان پیام تسلیت به دولت عراق و خانواده آیت‌الله حکیم هستند.

هیأت حشد الشعبی عراق نیز در پیامی درگذشت آیت‌الله حکیم را تسلیت گفت و او را یکی از مبارزان علیه رژیم بعث صدامی و نیز حامیان گروه‌های مقاومت علیه تروریسم داعشی و پشتیبان تأسیس حشد الشعبی دانست.

برنامه تشیع پیکر آیت‌الله سیدمحمد سعید حکیم صبح امروز شنبه در کربلای معلا و صبح یکشنبه در نجف اشرف برگزار خواهد شد.
این مرجع تقلید در دوران رژیم بعث صدام حسین هشت سال به زندان افتاد. ایشان پس از وفات سیدابوالقاسم خویی، مرجع تقلید شد. از سید محمدسعید حکیم ۲۴ عنوان کتاب در بیش از چهل جلد، در موضوع‌هایی نظیر،‌ فقه  مسائل مُستَحدَثه و برخی مسائل اجتماعی، به چاپ رسیده و برخی آثار او به زبان‌های دیگر ترجمه شده است .

این مرجع تقلید شیعیان در شهرهایی مثل نجف، قم،‌ دمشق و بیروت دفتر نمایندگی دارد.

این عالم ربانی در مقبره آیت‌الله سیدمحسن حکیم نزدیک حرم مطهر علوی به خاک سپرده خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.