کدام خودروها باید مالیات بپردازند؟
خودروهای بالای یکمیلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، لوکس قلمداد شدهاند
طبق قانون بودجه امسال، خودروهایی که قیمت آنها بالای یکمیلیارد تومان باشد، مشمول پرداخت مالیات هستند.
پیشبینی درآمد ۶هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی از مالیات خودروهای لوکس
عبدالرضا ارسطو، کارشناس اقتصادی با اشاره به نرخ اخذ این مالیات بیان کرد: «این قانون به صورت پلکانی برای خودروهای بالای یکمیلیارد تومان تصویب شد. به این صورت که خودروهای بین ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یکمیلیارد تومان، یک درصد و خودورها تا ۳ میلیارد تومان، ۲ درصد و خودروهای بالای ۴.۵ میلیارد تومان با نرخ ۴ درصد مشمول مالیات میشوند. این نوع مالیات در طبقهبندی نظام مالیاتی ذیل مالیات بر دارایی و ثروت قرار میگیرد و با مالیات بر درآمد تفاوتهایی دارد.»
خودروهای بین ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یکمیلیارد تومان، یک درصد و خودورها تا ۳ میلیارد تومان، ۲ درصد و خودروهای بالای ۴.۵ میلیارد تومان با نرخ ۴ درصد مشمول مالیات میشوند
ارسطو ادامه داد: «در مالیات بر خودروهای لوکس صرفا مالکیت خودرو بدون توجه به اینکه میزان آلایندهبودن آن چقدر است و بدون توجه به حجم موتور، با درنظرگرفتن معیار قیمت مشمول مالیات شدهاند. در قانون بودجه امسال حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از این محل درآمد مالیاتی پیشبینی شده است. دولت مکلف بوده که تا انتهای خردادماه آییننامه اجرایی آن را تصویب کند، اما تاکنون خبری از تصویب آن نیست. براساس گزارش درآمدهای مالیاتی سهماهه ابتدای امسال نیز رقمی از این محل وصول نکردیم.»
او با اشاره به نقدهایی که به این قانون وارد است، تصریح کرد: «درباره این مالیات اختلافنظرهایی میان کارشناسان و فعالان بازار وجود دارد. یکی از این اختلافات این است که تعریف ما از خودروی لوکس چه میتواند باشد؟»
هدف اخذ مالیات از خودرو در سایر کشورها، تنظیمگری بازار است
در قانون بودجه امسال و سال گذشته خودروهای بالای یکمیلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان لوکس قلمداد شدهاند، در حالی که در کشورهای دنیا خودروهایی با شاخص و برندهایی خاص، خودروی لوکس معرفی و مشمول مالیاتهای مضاعف شدهاند. البته تقریبا در بسیاری از کشورهای دنیا مالکیت خودرو به صورت دورهای و سالانه مشمول مالیات میشود، اما از آن بهعنوان ابزاری برای تنظیمگری بازار و محیطزیست استفاده کردند.
حدود ۴۰درصد مردم از خودرو استفاده نمیکنند؛ بنابراین شاید کمتر از ۵درصد جامعه خودروی بالای یکمیلیارد تومان هم نداشته باشند. این قانون میتواند تا حدی کسری بودجه دولت را جبران کند
این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: «در کشور ما نیز در گذشته در قانون مالیات بر ارزش افزوده، چند مدل مالیات بر خودرو داشتیم. البته ارقامی که خودروها را مشمول میکرد، بسیار پایینتر از قانون بودجه فعلی بود؛ مانند مالیات شمارهگذاری، مالیات نقل و انتقال و مالیات بر ارزش افزوده خودرو که مبالغ وصولی خوبی نیز داشته است.»
او افزود: «شاخص دقیقی برای اینکه تعداد خودروهایی که مشمول این قانون میشوند، وجود ندارد. براساس گزارشهای ما، حدود ۴۰درصد مردم از خودرو استفاده نمیکنند؛ بنابراین شاید کمتر از ۵درصد جامعه خودروی بالای یکمیلیارد تومان هم نداشته باشند. این قانون میتواند تا حدی کسری بودجه دولت را جبران کند. ما هرکاری کنیم که از راههای مالیاتی تا حدودی این کسری بودجه را کنترل کنیم، مسلما میتوانیم از تبعات بعدی کسری بودجه از جمله تورم نیز جلوگیری کنیم.»
ارسطو اظهار کرد: «قانون بودجه یک قانون یکساله است و باید سعی کنیم قوانینی که منجر به قوانین اصلی میشود را در جای خود اصلاح کنیم. فکر میکنم بزرگترین نقدی که به مالیات خودروهای لوکس وارد میشود، این است که مبنای مصوب آن یک قانون موقت یکساله به نام قانون بودجه است که شاید زمانی برای بررسی کارشناسی بیشتر آن و رفع ایرادات آن در بستر بودجه وجود ندارد.»
او بیان کرد: «اگر نمایندگان مجلس طرحی ارایه دهند که این قانون در قوانین اصلی مالیاتی جایگاه خود را پیدا کند، مسلما خیلی از ایرادات و انتقاداتی که به آن میشود را میتوان برطرف کرد و قابلیت اجرای بالاتری هم پیدا میکند.»