گوش و چشم شما می‌شویم

«شهروندآنلاین» پای صحبت‌های الهه بحری، بنیانگذار اپلیکیشن «هاناپ» نشسته تا او از ایده‌اش برای زندگی راحت‌تر ناشنوایان بگوید

لیلا مهداد- متولد ماه آخر سال است یعنی 13 اسفند 73؛ زاده «سورمق» استان فارس. الهه بحری تحصیلاتش را در رشته فناوری اطلاعات تمام کرده؛ فارغ‌التحصیل دانشگاه علمی‌-کاربردی آباده. الهه حالا در بیست‌وشش سالگی بنیانگذار استارتاپ و مدیرمسئول آژانس تبلیغاتی «هاناپ» و مدیرعامل شرکت آتیه‌سازان توسعه ناشنوایان است. الهه در ابتدای جوانی عضو هیأت مدیره شرکت فناوری است. فعالیتی در وب‌مستر دارد و برگزیده در ریهابتک2020 است. پای صحبت‌های او نشسته‌ایم تا از «هاناپ» برایمان بگوید. اپلیکیشنی مختص ناشنوایان. اپلیکیشنی که دسترنج جوانان متولد 67 تا 76 است. جوانانی که در ابتدای کار با سرمایه شخصی‌شان تصمیم گرفتند کار بزرگی کنند. «هاناپ» امکان تشخیص صدا، خدمات بانکی، خرید و فروش، تماشای فیلم و سرگرمی و حتی درآمدزایی را برای ناشنوایان مهیا کرده است.

«هاناپ» چگونه متولد شد؟

ایده «هاناپ» از  زندگی روزمره یک ناشنوا شکل گرفت. حمیدرضا محترم که سال‌ها با مشکلات جامعه ناشنوایان عمر گذرانده. ایده‌ای که از همان ابتدای مطرح شدن به دنبال آسان‌تر کردن زندگی برای ناشنوایان بود. هرچند ایده «هاناپ» هم مانند هر ایده اولیه‌ای به مرور زمان شکل کامل‌تری به خود گرفت. حالا «هاناپ» می‌تواند همراه ناشنواها و کم‌شنواها شود تا بتوانند زندگی مستقل‌شان را بسازند.

«هاناپ» به چه معناست و قرار است چه کارکردی در زندگی ناشنواها و کم‌شنواها داشته باشد؟

«ه»هاناپ یعنی هشدار. الفش از  ایمنی می‌گوید. نونش یعنی ناشنوا و الف و پ آخرش مخفف اپلیکیشن است. شاید بتوان «هاناپ» را این‌گونه معنی کرد. اپلیکیشنی برای هشدار و ایمنی بیشتر ناشنواها. وقتی از «هاناپ» صحبت می‌شود نباید بخش هوشمند آن را فراموش کرد. بخشی که با هوش مصنوعی کار می‌کند و می‌تواند صدا را بشنود و به فرد ناشنوا اخطار بدهد. «هاناپ» قابلیت تشخیص صداها را هم دارد. این اپلیکیشن صداها را شناخته و آنها را از طریق گوشی موبایل یا ساعت هوشمند به فرد ناشنوا اطلاع می‌دهد. از صدای زنگ آیفون تا گریه نوزاد تا صدای لوازم خانگی و حیوانات.

هرچند این قابلیت «هاناپ» به اینجا ختم نمی‌شود. «هاناپ» این قابلیت را دارد صحبت‌ها را به متن تبدیل کند و در اختیار فرد ناشنوا قرار دهد. این اپلیکیشن این توانایی را به فرد ناشنوا می‌دهد تا متنی را نوشته و به شکل صدا در اختیار دیگران قرار دهد.

و قابلیت‌های دیگر «هاناپ».

«هاناپ» در کنار تشخیص صداها این قابلیت را هم دارد که نوشتار را به گفتار و گفتار را به نوشتار تبدیل کند. قابلیتی که در بخش‌های مختلف زندگی ناشنوایان کارایی بالایی دارد. این قابلیت همراه خوبی برای فرد ناشنوا در جلسات کاری است. در چنین جلساتی «هاناپ» با تشخیص صدای فردی که صحبت می‌کند به فرد ناشنوا می‌گوید چه کسی در حال صحبت است. هرچند این قابلیت «هاناپ» به اینجا ختم نمی‌شود. «هاناپ» این قابلیت را دارد صحبت‌ها را به متن تبدیل کند و در اختیار فرد ناشنوا قرار دهد. این اپلیکیشن این توانایی را به فرد ناشنوا می‌دهد تا متنی را نوشته و به شکل صدا در اختیار دیگران قرار دهد.

آیا «هاناپ» در تشخیص صدا مختصر می‌شود یا قرار است اغلب ابعاد زندگی ناشنواها را پوشش دهد؟

«هاناپ» خدمات کیف پول را هم دارد. قابلیتی که به فرد ناشنوا این امکان را می‌دهد تا به راحتی کارهای بانکی‌اش را انجام دهد. هرچند «هاناپ» سعی کرده است با مناسب‌سازی بستر کمک کند تا ناشنوایان با تکنولوژی همراه باشند و از بسیاری از برنامه‌های کاربردی استفاده کنند. خدماتی مثل مشورپ، شنوایی‌سنج در محل، تپسی، امداد خودرو، برنامه آموزش آشپزی، تست کرونا و ثبت‌نام واکسن. دسترسی به فروشگاه یکی دیگر از خدمات این اپلیکیشن است. «هاناپ» به ناشنوایان کمک می‌کند تا هم خرید داشته باشند و هم محصولات‌شان را بفروشند. درواقع «هاناپ» بستر خوبی است برای درآمدزایی ناشنوایان. قابلیتی که ایده‌پردازان این اپلیکیشن در راستای مسئولیت اجتماعی‌شان آن را مدنظر قرار داده‌اند. «هاناپ» تی‌وی یکی دیگر از قابلیت‌های این اپلیکیشن است. قابلیتی که کمک می‌کند تا ناشنوایان انواع فیلم‌های سرگرمی، آموزشی، مستندها و برنامه‌های تلویزیونی را با زیرنویس و زبان اشاره تماشا کنند.

تا اینجای کار «هاناپ» تمام‌قد ایستاده تا زندگی آسان‌تری برای ناشنوایان رقم بزند. آیا می‌توان خدمات دیگری را به این موارد اضافه کرد؟

«هاناپ»شاپ را هم داریم. فروشگاهی که در آن ساعت هوشمند، باتری سمعک، ردیاب خودرو و هر چیزی که مناسب ناشنوایان است، موجود است.

«هاناپ» قرار است کدام نیاز ناشنوایان را برطرف کند؟

ناشنوایان و کم‌شنواها به دلیل نشنیدن صدای محیط اطراف‌شان، درک صحیحی از محیط پیرامون‌شان ندارند. شاید به همین دلیل اغلب این افراد منزوی‌‌اند. این اپلیکیشن به افراد ناشنوا و کم‌شنوا کمک می‌کند با شناخت فضای پیرامون‌شان از حالت منزوی‌بودن خارج شوند. ما سعی کرده‌ایم «هاناپ» را پر از امکانات مفید برای ناشنوایان و کم‌شنوایان کنیم. این اپلیکیشن کمک می‌کند ناشنوایان مستقل باشند و هر روز بیشتر پیشرفت کنند.

و نقاط قوت و ضعف «هاناپ».

 «هاناپ» سخت‌افزار نیست که هزینه بالایی ایجاد کند. «هاناپ»نرم‌افزار روی گوشی همراه است و این قابلیت را دارد که در هر مکانی مورد استفاده قرار گیرد. «هاناپ» شاید امروز کامل به نظر نرسد، اما سعی می‌کنیم همیشه آپدیت و به‌روزرسانی شود. این اپلیکیشن نیاز به حمایت دارد. اگر بتوانیم جذب سرمایه‌گذار کنیم، این نرم‌افزار رو به پیشرفت خواهد بود و کامل‌تر از امروز خدمات ارایه خواهد کرد.

«هاناپ» خدمات کیف پول را هم دارد. قابلیتی که به فرد ناشنوا این امکان را می‌دهد تا به راحتی کارهای بانکی‌اش را انجام دهد. هرچند «هاناپ» سعی کرده است با مناسب‌سازی بستر کمک کند تا ناشنوایان با تکنولوژی همراه باشند و از بسیاری از برنامه‌های کاربردی استفاده کنند. خدماتی مثل مشورپ، شنوایی‌سنج در محل، تپسی، امداد خودرو، برنامه آموزش آشپزی، تست کرونا و ثبت‌نام واکسن. دسترسی به فروشگاه یکی دیگر از خدمات این اپلیکیشن است.

آیا تیمی طراحی این اپلیکیشن را به عهده داشته است؟

تیم «هاناپ» به مرور تکمیل شد. به جرأت می‌توانم بگویم یکی از مهم‌ترین دلایل به نتیجه رسیدن این اپلیکیشن تیم خوب و دلسوزش بود.

داستان تشکیل تیم «هاناپ»چه بود؟ این تیم متشکل از چه کسانی با چه تخصص‌هایی است؟

ایده «هاناپ» از حمیدرضا محترم بود که ناشنوا هستند. آشنایی ما به دانشگاه برمی‌گردد؛ هم‌دانشگاهی بودیم. 23سال بیشتر نداشتم که با ایده «هاناپ» آشنا شدم، خیلی برایم جذاب بود. همان روز تصمیم گرفتم همه تلاشم را کنم تا این ایده عملی شود. چند ماه بعد شهرزاد سبزعلیان به جمع ما اضافه شد. او هم به «هاناپ» علاقه‌مند شد. ما با سرمایه‌های شخصی‌مان توانستیم استارت ایده را بزنیم. در ابتدا برای برنامه‌نویسی «هاناپ» با یک شرکت همکاری کردیم. متأسفانه در ابتدای راه بودیم و کم‌تجربه. هرچند شرکت انتخابی‌‌مان در برنامه‌نویسی هوش مصنوعی خیلی ضعیف بود. یک سال زمان با صرفه سرمایه 70میلیونی نتیجه موفقی برایمان در پی نداشت.

نتیجه این تجربه یک‌ساله چطور به رشد «هاناپ» کمک کرد؟

تصمیم گرفتیم از اول شروع کنیم. در ابتدا تصمیم بر تکمیل تیم شد. تصمیم درست و منطقی هم بود. ما توانستیم تیم برنامه‌نویسی برای «هاناپ» داشته داشیم. برنامه‌نویس اصلی پوریا میرابراهیمی بودند.  فردی که هم با هوش مصنوعی آشنا بودند، هم با فرهنگ ناشنوایان. دو فاکتوری که باعث شد نیاز واقعی جامعه هدف ما را بشناسند و به ما کمک کنند. در ادامه کار زینب اسماعیلی و مریم عبدالهی به تیم «هاناپ» اضافه شدند. «هاناپ» دیگر یک تیم قوی به خود می‌دید. بعد از کلی تلاش و پشت‌سر گذاشتن چالش‌های بسیار نسخه اصلی «هاناپ» آماده شد و پنجم شهریور منتشرش کردیم.

متأسفانه مارکت‌های ایرانی مثل کافه بازار و مایکت همکاری خوبی با ما نداشتند، برای همین تصمیم گرفتیم برویم به سمت گوگل‌پلی. همکاری خوبی با ما داشتند و خوشبختانه ناشنوایان می‌توانند از طریق گوگل‌پلی یا سایت «هاناپ» با امنیت این اپلیکیشن را دانلود کنند.

بستر انتشار این اپلیکیشن از مارکت‌های ایرانی بود؟

متأسفانه مارکت‌های ایرانی مثل کافه بازار و مایکت همکاری خوبی با ما نداشتند، برای همین تصمیم گرفتیم برویم به سمت گوگل‌پلی. همکاری خوبی با ما داشتند و خوشبختانه ناشنوایان می‌توانند از طریق گوگل‌پلی یا سایت «هاناپ» با امنیت این اپلیکیشن را دانلود کنند.

این اپلیکیشن زیرمجموعه استارتاپی متولد شد؟

خیر. «هاناپ» به صورت مستقل ایجاد شده و کار می‌کند. درواقع این اپلیکیشن زیرمجموعه شخص یا جایی نیست.

آیا در نظر دارید در ادامه اپلیکیشن‌های دیگری هم رونمایی کنید یا خیر؟

دو اپلیکیشن دیگر هم هست که ان‌شاءالله در آینده متولد خواهند شد.

*چقدر می‌توان ادعا کرد این اپلیکیشن داخلی است؟ آیا از نمونه خارجی الگوبرداری شده است یا خیر؟

این اپلیکیشن کاملا ایرانی است. طبق بررسی تیم تحقیق و توسعه اپلیکیشن‌های موجود برای ناشنوایان در  کشورهای دیگر بسیار ساده‎‌تر یا به صورت سخت‌افزار است. هدف ما این است به ناشنوایان کمک کنیم، چه ایرانی و چه خارجی. قصد داریم این اپلیکیشن را یک روز جهانی کنیم.

چند سال فعالیت منجر به تولد «هاناپ» شد؟

حدودا سه سال.

هزینه این اپلیکیشن برای ناشنواها چقدر خواهد بود؟

دانلود نرم‌افزار رايگان است. شارژ اولیه 15.000 تومان است و ناشنوایان می‌توانند از خدمات اپلیکیشن رايگان استفاده کنند. هرچند اما بعد از آن با خرید بسته‌های نرم‌افزار می‌توانند از خدماتش بهره ببرند. درست مانند خرید اینترنت برای موبایل.

نمی‌شود گفت شکست. شکست از نظر من یعنی رها کردن. قرار گرفتن در یک مسیر و تلاش برای رسیدن به هدف قطعا چالش‌ها و مشکلاتی خواهد داشت. اگر ما با رسیدن به چالش‌ها و مشکلات همه‌ چیز را رها کنیم، می‌شود شکست. در حالی که اگر آنقدر ادامه بدهیم تا به نتیجه برسیم، می‌شود تجربه. تجربه ما را پخته‌تر می‌کند و دیگر شکستی در کار نیست.

سه سال تلاش برای رسیدن به امروز. در این مسیر چندبار شکست خوردید یا ناامید شدید؟

نمی‌شود گفت شکست. شکست از نظر من یعنی رها کردن. قرار گرفتن در یک مسیر و تلاش برای رسیدن به هدف قطعا چالش‌ها و مشکلاتی خواهد داشت. اگر ما با رسیدن به چالش‌ها و مشکلات همه‌ چیز را رها کنیم، می‌شود شکست. در حالی که اگر آنقدر ادامه بدهیم تا به نتیجه برسیم، می‌شود تجربه. تجربه ما را پخته‌تر می‌کند و دیگر شکستی در کار نیست.

و اما همکاری با ناشنوایان.

یکی از همکارانم ناشنواست. من واقعا این را تجربه کردم که معلولیت نمی‌تواند جلوی انسان‌ها را برای رسیدن به خواسته‌های‌شان بگیرد. متأسفانه خیلی از افراد جامعه یا مسئولان اوایل همکاری خوبی نداشتند آن هم به دلیل ناشنوا بودن. اما محترم با تلاش بی‌وقفه ثابت کرد که می‌تواند از افراد شنوا هم موفق‌تر باشد. در حال حاضر خیلی‌ها علاقه‌مند به همکاری با محترم هستند و این درس مهمی برای من بود.

افتخارات هاناپ.

«هاناپ» در همین مدت کوتاه توانسته گواهی ثبت اختراع، دو گواهی ثبت برند تجاری را به خود اختصاص بدهد. کسب رتبه نخست استارتاپ برتر جشنواره توان‌تک، کسب رتبه نخست بخش تاک و شرکت برتر در سال‌های 95،96، 97 جزو افتخارات «هاناپ» است. برگزیده در ریهابتک 2019 و 2020 هم در کارنامه «هاناپ» به چشم می‌خورد. «هاناپ» عضو پارک علم و فناوری استان فارس و جزو 15 نفر برتر نمایشگاه الکامپ2019 هم هست. پذیرش جشنواره بین‌المللی تجاری‌سازی اختراعات در حوزه معلولان توانا هم بخشی از کارنامه «هاناپ» است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.