بعد از 18 ماه سرسختی، نوبت مرخصی‌رفتن است

مبارزه با کرونا یک نبرد فرسایشی برای پرستاران است

شهروندآنلاین– هجده ماه از هجوم کووید-19 می‌گذرد؛ 18ماه بدون استراحت و مرخصی برای پرستاران. 18ماهی که سختی کار و فشار مضاعف، مشاهده مرگ بیماران و کمبود نیرو چاشنی شبانه‌روزش بوده. عضو شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری معتقد است پرستاران به مرخصی و استراحت نیاز دارند.

به اعتقاد یوسف رحیمی تبعیض سبب اختلاف و کاهش انگیزه است. رحیمی با اشاره به اینکه میان نیروهای شرکتی و رسمی در گروه پرستاری تفاوت وجود دارد، می‌گوید: «با وجود تحصیل و خدمات یکسان، میان این دو تفاوت وجود دارد. تفاوتی که  اختلاف و کاهش انگیزه را دربردارد.»

او  با تأکید بر این مسأله که نزدیک به دو سال است پرستاران با بیماری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ادامه می‌دهد: «مبارزه با این بیماری یک نبرد فرسایشی برای آنهاست. برای جلوگیری از خستگی و فرسایشی‌شدن پرستاران نیاز به جذب نیرو در سیستم درمان کشور داریم. به‌خصوص در این شرایط که بخش‌های غیرفعال بیمارستان هم به دلیل افزایش کرونا فعال شده است.»

به اعتقاد رحیمی افزایش بیماران و نبود پرستار کافی، زحمت پرستاران را بیشتر کرده است. او ادامه می‌دهد: «همین امر باعث آسیب و فرسایش پرستاران و کاهش خدمات باکیفیت درمانی برای بیماران است.»

متأسفانه در بحران کرونا نه‌تنها پرستاران مرخصی نداشتند، بلکه در شیفت‌های طولانی‌مدت در حال ارایه خدمات به بیمار هستند.» او ادامه می‌دهد: «در بحران کرونا و تعطیلات، مشاغل دیگر تعطیل و دورکار بوده‌اند، در حالی که پرستاران شبانه‌روز مشغول ارایه خدمت هستند. بنابراین مناسب است امتیازاتی برای این عزیزان در نظر گرفته شود که کمکی برای معیشت و التیام سختی آنها باشد.»

به گفته عضو شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری اولین معضل در گروه پرستاری، کمبود نیرو است. به اعتقاد رحیمی لازم است به صورت کارشناسی و سازمان‌یافته در این خصوص تصمیم گرفته شود. «نیاز است به استانداردهای جهانی نسبت پرستار به جمعیت نزدیک شویم.» او ادامه می‌دهد: «وجود نیروی کافی کیفیت خدمات پرستاران را افزایش می‌دهد و از فرسودگی پرستاران جلوگیری می‌کند.» به اعتقاد رحیمی فوت بیمار فشار روحی و روانی زیادی برای پرستاران ایجاد می‌کند. بنابراین شایسته است مرخصی‌هایی در نظر گرفته شود تا التیام‌بخش روحی برای پرستاران باشد. «متأسفانه در بحران کرونا نه‌تنها پرستاران مرخصی نداشتند، بلکه در شیفت‌های طولانی‌مدت در حال ارایه خدمات به بیمار هستند.» او ادامه می‌دهد: «در بحران کرونا و تعطیلات، مشاغل دیگر تعطیل و دور کار بوده‌اند، در حالی که پرستاران شبانه‌روز مشغول ارایه خدمت هستند. بنابراین مناسب است امتیازاتی برای این عزیزان در نظر گرفته شود که کمکی برای معیشت و التیام سختی آنها باشد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.