توکیو و بارانی از طلا؛ پارالمپیک 2020 تاریخی شد

کاروان ورزش ایران در پارالمپیک توکیو بهترین نتیجه تاریخ را به نام خود ثبت کرد

ایران با 12 طلا، 11 نقره و یک برنز به کار خود در پارالمپیک 2020 توکیو پایان داد تا تقریبا پیش‌بینی مسئولان کمیته پارالمپیک محقق شود.

ورزشکاران معلول ایرانی طی 10 روز در توکیو درخشان‌تر از همیشه ظاهر شدند و لحظه‌به‌لحظه مردم ایران را با وجود محدودیت‌هایی که داشتند، به وجد آوردند. طلا پشت طلا؛ اتفاقی بود که در روزهای اخیر برای کاروان پارالمپیکی ایران در توکیو رخ می‌داد و مردم عادی را هم با اینکه شناختی از اکثر ورزشکاران نداشتند، شگفت‌زده می‌کرد.

طلایی‌های ایران در پارالمپیک را بشناسید

با اینکه در روزهای ابتدایی پارالمپیک در انتظار کسب مدال بودیم، اما در روزهای اخیر بارانی از طلا توسط ورزشکاران ایرانی در توکیو بارید.

1- روح‌الله رستمی، ملی‌پوش پاراوزنه‌برداری ایران با مهار وزنه ۲۳۴ کیلوگرمی موفق شد نخستین مدال طلا کاروان اعزامی ایران به بازی‌های پارالمپیک را به نام خود ضرب کند.

2- وحید نوری، ملی‌پوش جودوی نابینایان با غلبه بر رقیب بریتانیایی خود توانست مقتدرانه به مدال طلای وزن منهای ۹۰ کیلوگرم جودوی پارالمپیک دست پیدا کند. این اولین طلای ایران در رشته جودو در تاریخ پارالمپیک و المپیک بود.

3- محمدرضا خیرالله‌زاده جودوکار وزن مثبت ١٠٠ کیلوگرم تیم‌ملی کشورمان در کلاس B۲ و در فینال پارالمپیک توکیو با غلبه بر چیکویدزه حریف سرسخت گرجستانی با ایپون در کمتر از سه دقیقه به برتری دست یافت و مدال خوش‌رنگ طلا را بر گردن آویخت.

4- امیر خسروانی در مسابقات پرش طول یک مدال طلای ارزشمند برای کاروان پارالمپیکی ایران به دست آورد. او با ثبت رکورد ۷ متر و ۲۱ سانتی‌متر در مسابقات پرش طول بازی‌های پارالمپیک توکیو در کلاس T۱۲  چهارمین طلای ایران را کسب کرد.

5- مهدی اولاد ملی‌پوش پرتاب وزنه با ثبت رکورد ۱۴.۴۵، پنجمین مدال طلای ایران در پارالمپیک توکیو را بر گردن آویخت.

6- هاشمیه متقیان با دستیابی به مدال طلای پرتاب نیزه کلاس ادغامی F۵۵ و F۵۶ بانوان به جمع مدال‌آوران کاروان ایران اضافه شد. او اولین زن طلایی ایران در توکیو بود که به خاطر شادی‌اش بعد از این پرتاب تاریخی حساب مورد توجه قرار گرفت.

7- در مرحله نهایی تپانچه ۱۰ متر پارالمپیک توکیو ساره جوانمردی تیرانداز ایران در رقابت با هفت حریف دیگر خود به عنوان قهرمانی رسید. جوانمردی با کسب ۲۳۹.۲ امتیاز بالاتر از ورزشکار ترکیه و مجارستان قهرمان شد تا هفتمین طلای ایران را هم یک ورزشکار زن کسب کند.

8- ورزشکار پرتاب نیزه ایران در هشتمین روز از شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک، کاروان ورزش کشورمان را صاحب یک مدال طلا کرد. نماینده ایران در این رقابت سعید افروز بود که با پرتابی به میزان ۴۰.۰۵ متر به مدال طلای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو دست یافت.

9- زهرا نعمتی کماندار ایران در بازی‌های پارالمپیک توکیو با قهرمانی در ریکرو انفرادی بانوان ضمن کسب مدال طلای این دوره از مسابقات، سومین طلای خود را در پارالمپیک کسب کرد تا در این زمینه هت‌تریک کند.

10- رقابت‌های دوومیدانی بازی‌های پارالمپیک توکیو در ماده پرتاب نیزه کلاس f۵۴ برگزار شد و حامد امیری نماینده ایران در این رشته با پنج ورزشکار دیگر به رقابت پرداخت و در پایان مدال طلا را کسب کرد. امیری با رکورد ۳۱.۳۵ علاوه بر مدال طلا، رکورد پارالمپیک توکیو را نیز شکست. تعداد مدال‌های طلای کاروان نیز دو رقمی و به عدد ۱۰ رسید.

11- تیم‌ملی والیبال نشسته ایران با اقتدار کامل و فقط با واگذاری یک ست در طول مسابقات، قهرمان پارالمپیک 2020 توکیو شد. این تیم دوست‌داشتنی توانست در فینال مسابقات 3 بر یک روسیه را از پیش‌رو بردارد و قهرمانی خود را جشن بگیرد.

12- اصغر عزیزی اقدم که در وزن 75+ کیلوگرم مسابقات پاراتکواندوی بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو حسابی درخشیده بود، در دیدار پایانی و برای کسب مدال طلا به مصاف ایوان میکولیچ از کرواسی رفت و او را 12 بر 10 شکست داد تا دوازدهمین و آخرین طلای ایران را به نام خود ثبت کند.

ایران در توکیو؛ فراتر از پیش‌بینی‌ها

با بررسی دقیق و کارشناسی ورزشکاران اعزامی، کمیته ملی پارالمپیک ایران پیش‌بینی دقیق خود از مدال‌آوران و حتی رنگ مدال ورزشکاران در توکیو را قبل از شروع مسابقات منتشر کرده بود. پیش‌بینی کمیته ملی پارالمپیک این بود که ایران با ۶۲ ورزشکار، صاحب ۲۸ مدال شود. این پیش‌بینی به صورت جزئی‌تر شامل ۱۱ مدال طلا، ۱۱ نقره و ۶ برنز بود. اما کاروان ایران دیروز به کار خود در پارالمپیک با 12 طلا، 11 نقره و یک برنز پایان داد؛ نتیجه‌ای که به نوعی فراتر از انتظارات بود. شاید فقط از نظر تعداد مدال، پیش‌بینی‌ها محقق نشد، اما کسب 12 مدال طلا در نوع خود یک نتیجه تاریخی به حساب می‌آید. تا قبل از این بهترین نتیجه تاریخ برای کاروان ایران در پارالمپیک لندن به ثبت رسیده است. 10 طلا، 7 نقره و 7 برنز در پارالمپیک 2012 به نام ایرانی‌ها به ثبت رسید و کاروان ایران را در رده یازدهم این رویداد قرار داد. در توکیو اما کاروان ایران با یک نگاه کیفی اعزام شد و توانست دو طلا نسبت به لندن بیشتر کسب کند. با این حال ایران نتوانست از نظر جایگاه خودش را در میان 10 کشور برتر پارالمپیک توکیو جای دهد و در رده دوازدهم جدول مدال‌ها ایستاد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.