دردی غیر قابل تصور را تصور کنید

بیانیه پاتریک یوسف، مدیر منطقه آفریقای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، به مناسبت روز جهانی مفقودین

در روز جهانی مفقودین از همه دعوت می‌کنم یک دقیقه وقت بگذارند و سعی کنند چیزی غیر قابل تصور را تصور کنند؛ دردی را که مردمی می‌کشند که سال‌ها و بلکه دهه‌ها هیچ خبری از عزیزان‌شان ندارند و نمی‌دانند آیا عزیزان‌شان زنده‌اند یا مرده.

پاتریک یوسف، مدیر منطقه آفریقای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به مناسبت روز جهانی مفقودین بیانیه ای صادر کرد که در آن آورده است: «در روز جهانی مفقودین از همه دعوت می‌کنم یک دقیقه وقت بگذارند و سعی کنند چیزی غیر قابل تصور را تصور کنند؛ دردی را که مردمی می کشند که سال‌ها و بلکه دهه‌ها هیچ خبری از عزیزان‌شان ندارند و نمی‌دانند آیا عزیزان‌شان زنده‌اند یا مرده. نمی‌دانند که آیا در خطر هستند یا در امنیت، بیمارند یا سالم و آیا غذای کافی دارند.»

این تجربه واقعیت زندگی ده‌ها هزار خانواده‌ای است که در قاره آفریقا زندگی می‌کنند. حقیقت این است که مفقودشدگی یکی از آسیب‌زننده‌ترین و طولانی‌مدت‌ترین عواقب بشردوستانه مخاصمات مسلحانه، خشونت و مهاجرت است.

کمیسیون حقوق بشر و انسان‌های اتحادیه آفریقا اخیرا قطعنامه‌ای را تنظیم کرده است که می‌تواند به عنوان الگویی تغییردهنده برای کشورها و سایر مناطق جهان به کار رود. این قطعنامه نشان می‌دهد که نهادهای آفریقایی از نیاز به فراهم‌کردن واکنشی اثربخش برای این تراژدی انسانی آگاه و آماده افزودن بر تلاش‌هایشان برای جلوگیری از جداافتادن مهاجران یا گم‌شدن آنها در کنار افزایش حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده هستند.

تا کنون کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر کشورهای آفریقایی لیست شامل 48 هزار آفریقایی ثبت‌شده به عنوان مفقودالاثر را دارند. این عدد تنها بازگوکننده بخش کوچکی از تعداد واقعی مفقودین و بحران بشردوستانه‌ای است که ما با آن روبه‌رو هستیم.

هنگامی که اخبارمخاصمه و خشونت را می‌شنویم، تأکید این اخبار معمولا بر آوارگان و کشته‌هاست. ما تمایل داریم توجه خود را متمرکز بر آسیب قابل مشاهده و نیازهای مادی بکنیم و تراژدی مردمی که از عزیزان‌شان جدا می افتند اغلب کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اما حقیقت این است که این مصیبت تا سال‌های پس از ساکت‌شدن اسلحه‌ها و رفتن دوربین‌های تلویزیونی ادامه می‌یابد.

در آفریقا تعداد بالایی از مهاجران در مسیر رسیدن به مقصد فرصت‌های اقتصادی بهتر و امنیت مفقود می‌شوند. در این مسیرها، مهاجران اغلب به وسیله قاچاقچیان مورد سوءاستفاده‌های وحشتناک قرار می گیرند. خطر از دست‌دادن ارتباط با اعضای خانواده هم خیلی جدی است. مهاجران اغلب به تلفن دسترسی ندارند و یا به دلیل هزینه بالا یا ترس با خانواده‌ها تماس نمی‌گیرند.

مفقودشدن افراد تحت هر شرایطی اثری ویرانگر بر خانواده‌های ایشان می‌گذارد و ایشان در کنار این عواقب با مشکلات اداری، حقوقی و اقتصادی زیادی روبه‌رو می‌شوند.

پاتریک یوسف از تمام دولت‌ها خواسته که بر 3 اولویت بشردوستانه تمرکز کنند: جلوگیری از مفقودشدن افراد، تسهیل جست‌وجو و شناسایی مفقودین و پاسخ‌دادن به نیازهای خاص خانواده‌های ایشان. «ما در کمیته بین‌المللی صلیب سرخ متعهد به کمک برای حفظ ارتباط میان اعضای خانواده‌ها به رغم آوارگی و مهاجرت هستیم. ما همچنین آماده فراهم‌کردن تخصص‌های حقوقی و فنی خود برای کمک به تعیین سرنوشت و مکان مفقودین و حمایت از خانواده‌های ایشان هستیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.