کارگردان زن افغان چگونه از محاصره طالبان فرار کرد؟!

ماجرای هالیوودی فرار یک زن از دست طالبان

شهروندآنلاین: در روزهای پیشروی طالبان در ایالت‌های مختلف افغانستان، صحرا کریمی کارگردان زن افغانستانی یکی از کسانی بود که در پیج شخصی‌اش بیشترین اطلاع‌رسانی را برای آگاه‌کردن مردم کشورش به انجام رساند که بسیاری از آنها به‌اصطلاح وایرال شدند؛ ازجمله آن ویدیویی که در آن صحرا کریمی در حالی که به سوی (یا از) محل کارش در حال دویدن بود، با هراس و نگرانی و سرآسیمگی خبر از ورود طالبان به کابل می‌داد. فیلم‌هایی که در کنار شغل صحرا کریمی به عنوان کارگردان سینما و رئیس افغان‌فیلم او را تبدیل به سیبل خوبی برای طالبان -بعد از پیروزی- می‌کردند. در اولین روزهای تسلط طالبان بر افغانستان، اما، خبر آمد که صحرا کریمی توانسته به هر طریق ممکن از افغانستان خارج شود.

حالا در شرایطی که صحرا کریمی در جشنواره فیلم ونیز حضور دارد، گفته می‌شود که این کارگردان افغانستانی به زودی فیلمی درباره ماجرای فرارش از کابل خواهد ساخت.

فرار از کابل

روز گذشته در جریان جشنواره فیلم ونیز صحرا کریمی از ساخت یک فیلم سینمایی بر اساس ماجرای فرار از کشورش خبر داد.

این کارگردان زن افغانستانی و رئیس موسسه ملی افغان‌فیلم که در پی تحولات اخیر از افغانستان گریخته، گفت که قصد ساخت یک فیلم سینمایی بر اساس ماجرای واقعی و دلهره‌آور فرار از کشورش را دارد.

این فیلم سینمایی که «پرواز از کابل» نام دارد و به تهیه‌کنندگی کتایون شهابی ساخته می‌شود، روایتگر 40 ساعت دلهره‌آور از ورود طالبان به کابل در تاریخ 15 آگوست 2021 تا زمانی خواهد بود که صحرا کریمی درنهایت توانست به همراه خانواده‌اش از افغانستان خارج و ابتدا به استانبول و از آنجا به شهر کیف در اوکراین نقل مکان کند.

دنیایی که فرو ریخت

صحرا کریمی درباره این فیلم می‌گوید: «می‌خواهم به تمام دنیا نشان دهم که همه چیز معمولی بود و یک روز مثل همیشه بود؛ اما ناگهان همه چیز فرو ریخت.»

کریمی که روز گذشته به عنوان میهمان ویژه هفتادوهشتمین جشنواره فیلم ونیز درباره نقش سینمای بین‌الملل در ارتباط با افزایش آگاهی عمومی پیرامون شرایط کنونی مردم و هنرمندان در افغانستان صحبت می‌کرد، همچنین گفت: «از جامعه بین‌المللی سینما می‌خواهم که صدای ما باشد و ما را فراموش نکند، ما مستعد و سختکوش هستیم و داستان‌هایی برای روایت داریم و می‌توانیم بخشی از جامعه جهانی باشیم.»

 یک فیلم اروپایی-ایرانی

ایسنا در این زمینه گزارش می‌دهد که کتایون شهابی تهیه‌کننده ایرانی که تهیه اولین فیلم بلند صحرا کریمی به نام «حوا، مریم، عایشه» را نیز بر عهده داشت، به همراه «آدامیک هریکووا» رئیس آکادمی فیلم و تلویزیونی اسلواکی، تهیه‌کنندگان فیلم «پرواز از کابل» خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.