آینه تمام‌نمای مهربانی

روایت گوشه‌ای از خدمات داوطلبان هلال‌احمر در طرح ملی نذر آب 4

سال 1397 بود که برای اولین بار در کشور طرح ملی نذر آب با هدف رسیدگی به وضعیت خشکسالی استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌جنوبی، هرمزگان و کرمان از سوی جمعیت هلال‌احمر کلید خورد. در سال نخست شاید رساندن آب با بطری‌های آب‌معدنی و اجرای برنامه‌های کمک‌رسانی به مردم مناطق محروم در اولویت کار بود، اما امسال با گذشت چهار سال از اجرای این طرح، اقدامات بزرگی در قالب نذر آب در مناطق محروم انجام می‌شود که پایداری پروژه‌ها و حل ریشه‌ای مشکلات کم‌آبی اساس آنهاست. اجرای طرح نذر آب 4 از تیرماه تا پایان شهریور ماه امسال در هشت شهرستان سیستان‌وبلوچستان، سه شهرستان خراسان‌جنوبی، دو شهرستان هرمزگان و دو شهرستان جنوب کرمان کلید خورد و تیم‌هایی از داوطلبان برای ارایه خدمات به مردم این شهرستان‌ها اعزام شدند و در سه محور سلامت و بهداشت، معیشت و خدمات عمرانی اتفاقات خوبی را تا به حال رقم زده‌اند.

فهرج؛ شرقی‌ترین منطقه استان کرمان است. همه، این منطقه را به عنوان محروم‌ترین شهرستان کرمان می‌شناسند. زمین‌های خشکیده و ترک‌خورده روستاهایش حکایت از غصه‌ مردمان لب تشنه‌اش دارد. آب با تانکر به روستاها می‌رسد و اراضی کشاورزی از بی‌آبی، خشک و برهوت شده‌اند. امسال تیم‌هایی از استان‌های کرمان، گیلان و اردبیل برای ارایه خدمات داوطلبانه در قالب طرح ملی نذر آب 4 راهی این منطقه شده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان از تأمین یک‌میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های آب آشامیدنی سالم و پایدار برخی از روستاهای بخش نگین کویر شهرستان فهرج در قالب طرح نذر آب۴ و با مشارکت خیرین داوطلب هلال‌احمر خبر می‌دهد و می‌گوید: « نذر آب 4  یک تفاوت اساسی با طرح‌های گذشته دارد و آن تأکید بر تأمین آب شرب سالم و پایدار است، بنابراین داوطلبان هلال‌احمر استان‌های اردبیل، گیلان و کرمان با این هدف، برنامه‌های حمایتی خود را در مناطق کمتربرخوردار و درگیر با تنش آبی در شهرستان‌های فهرج، نرماشیر و ریگان در پیش گرفتند.»

تنش آبی ایجادشده در نواحی جنوب‌شرق استان کرمان زندگی مردم این مناطق را فلج کرده و اجرای نذر آب تنها امید آنها برای رهایی از این وضعیت است. به گفته رضا فلاح، یک‌میلیارد تومان برای تأمین آب آشامیدنی سالم و احیای قنوات با مشارکت خیرین داوطلب هلال‌احمر استان‌های کرمان، گیلان و اردبیل در نظر گرفته شده است تا پس از اجرای این طرح 10هزار نفر از آب شرب سالم بهره‌مند شوند.

ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به ۳هزار بیمار

طرح نذر آب با محوریت تأمین آب آشامیدنی اجرا می‌شود، اما در سایه این طرح خدمات معیشتی و سلامت‌محور هم به مردم مناطق محروم ارایه می‌شود. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان می‌گوید: «با حضور بیش از 15 پزشک داوطلب عمومی و متخصص و پیراپزشک از جمعیت هلال‌احمر استان‌های گیلان و اردبیل همراه با توزیع داروی رایگان؛ خدمات بهداشتی و درمانی به ۳هزار بیمار نیازمند ارایه و 30 ویلچر توسط هلال‌احمر استان کرمان و گیلان بین بیماران نیازمند در شهرستان فهرج توزیع شده است.»

به گفته او در سایه اجرای طرح نذر آب 4 در کرمان  35 روستا از خدمات این طرح بهره‌مند شدند: «مجموع هزینه خدمات ارایه‌شده معیشت‌محور، سلامت‌محور و تأمین آب شرب سالم در قالب طرح ملی نذر آب4 در شهرستان فهرج 2میلیارد تومان است.»

کمک 730میلیون تومانی گیلانی‌ها

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان هم حجم خدمات ارایه‌شده گیلانی‌ها به مردم مناطق محروم کرمان را 730میلیون تومان برمی‌شمارد و می‌گوید: «۵۲۰ بسته‌ معیشتی، ۲۳۰ بسته بهداشتی، ۵۰ تخته پتو، ۲۰۰ ثوب لباس، سه کمک جهیزیه عروس، ۲۰۰۰ باکس آب‌معدنی، ۱۱ عدد ویلچر، هفت عدد منبع آب در این طرح توزیع و همچنین ویزیت رایگان حدود ۷۰۰ نفر توسط پزشکان، بازدید کارشناسان بهداشت محیط و بازدید از خانواده‌های شهدا در این طرح ارایه شده است.»

البته طی سال‌های گذشته هم داوطلبان گیلانی اقداماتی نظیر ارسال تانکر آب، توزیع آب‌معدنی، توزیع اقلام دارویی و بهداشتی و توزیع بسته‌های معیشتی را در قالب طرح نذر آب انجام داده‌اند.

نذر آب؛ گره‌گشای مشکل آبرسانی

در استان هرمزگان هم اهالی سیریک میزبان پویش نذر آب بودند. پویشی که به همت خیرین استان فارس  و گلستان در این منطقه اجرا شد. به گفته «مختار سلحشور» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان اجرای طرح ملی نذر آب در شهرستان سیریک گره‌گشای مشکل آبرسانی در روستاهای تعیین‌شده بود. با ورود هلال‌احمر به حل این مشکل در روستاهای دهستان بیابان که تا ۷۰ روز پیش امکان تأمین آب شرب وجود نداشت، هم‌اکنون آخرین نقطه مسکونی این منطقه یعنی روستای خرگوشی هم آبرسانی شده است.

به گفته او با کاهش میزان بارش‌ها در سال‌های اخیر و افزایش تنش آبی استان هرمزگان، شهرستان سیریک برای اجرای طرح نذر آب در نظر گرفته شد که خیرین استان فارس با حضور در شهرستان نسبت به ارزیابی و احصای مشکلات اقدام کردند.

آموزش آمادگی در مخاطرات طبیعی

در کنار خیرین و داوطلبان استان فارس هلال‌احمری‌های استان گلستان هم در مناطق درگیر خشکسالی استان هرمزگان در قالب پویش نذر آب 4 حسابی سنگ‌تمام گذاشتند و با اعزام به مناطق محروم بخش سندرک در شهرستان میناب کاری کردند کارستان.

به گفته «محمدحسین ییلاقی» معاون امور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر گلستان، توزیع تانکرهای آب، بسته‌های معیشتی و بهداشتی، لوازم‌التحریر ویژه کودکان، اهدایی خیرین داوطلب ‌و ارایه آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه در قالب خانه‌های هلال، از جمله اقدامات کاروان اعزامی استان گلستان در قالب طرح ملی نذر آب۴ است: «در روز اول استقرار تیم هلال‌احمر گلستان، 110 بسته معیشتی به ارزش بیش از ۴۰۰میلیون ریال حاوی برج، روغن، شکر، ماکارونی، رب گوجه‌فرنگی و ماکارونی میان خانواده‌های کم‌برخوردار روستاهای زمین در و بن کرم از توابع بخش سندرک شهرستان میناب استان هرمزگان توزیع شد.»

علاوه بر این با توجه به  قرارگرفتن هرمزگان بر کمربند چین‌خوردگی زاگرس و مکران و زلزله‌خیزی میناب و فرسوده و قدیمی‌بودن بافت منطقه، آموزش آمادگی در مخاطرات طبیعی با استفاده از ظرفیت مربیان آموزشی در روستای زمین در، از توابع بخش سندرک شهرستان میناب برگزار شده و  ۸۰ فراگیر در این کلاس‌ها با رعایت پروتکل‌های آموزشی در حال آموزش هستند و با اقدامات قبل، حین و پس از زلزله آشنا می‌شوند.»

چتر حمایتی بر سر سیستان‌وبلوچستان

سیستان‌وبلوچستان مقصد دیگر تیم‌هایی است که در قالب طرح نذر آب 4 راهی مناطق محروم کشور می‌شوند. استانی که در مقایسه با سه استان دیگر هم از لحاظ تعداد روستاهای درگیر با خشکسالی آمار بیشتری دارد، هم به لحاظ محرومیت. استان آذربایجان‌شرقی از جمله استان‌های مشارکت‌کننده در طرح نذر آب 4 آن هم در استان سیستان‌وبلوچستان است. داوطلبان این استان به گفته «حسین خیرجو» معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی به 23 روستای شهرستان مهرستان سفر کرده و مردم ساکن در این مناطق را از خدمات حمایتی و بهداشتی و درمانی داوطلبان استان آذربایجان‌شرقی در قالب طرح نذر آب۴ بهره‌مند کرده‌اند: «این کاروان ۱۷نفره متشکل از پزشکان متخصص، عمومی، پرستار و ماما بود که در طول سه روز به بیش از ۸۰۰ نفر خدمات بهداشتی و درمانی و داروی رایگان ارایه کردند.»

علاوه بر این بیش از ۵۰۰ بسته معیشتی و بهداشتی شامل برنج، روغن، ماکارونی، رشته، سویا، انواع البسه و شوینده‌ها، کفش و لوازم‌التحریر در بین ۲۳ روستای این استان توزیع شده است. خیرجو، ارزش ریالی کمک‌های داوطلبانه خیرین آذربایجان‌شرقی در قالب نذر آب 4 را بالغ بر 6میلیارد ریال اعلام می‌کند: «توزیع تانکرهای آب ۱۰۰۰ لیتری و آب‌معدنی در بین مناطق عشایری و کپرنشین نیز از دیگر برنامه‌های کاروان اعزامی داوطلبان این استان بوده است.»

کمک 15میلیون ریالی سمنانی‌ها به بیماران

کنار داوطلبان استان آذربایجان‌شرقی سمنانی‌ها نیز برای توزیع کمک‌های داوطلبانه خود در قالب طرح نذر آب 4 راهی مناطق محروم سیستان شده‌اند. مظفر محمدخانی، معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان سمنان می‌گوید: «دلگان مقصد داوطلبان و خیرین سمنانی بوده و تاکنون ۲۰۰ سبد حمایتی و معیشتی و ۲۰۰ بسته لوازم‌التحریر به‌ منظور توزیع میان هموطنان درگیر خشکسالی این شهرستان توزیع شده است.»

همچنین استان سمنان به‌عنوان معین استان یزد حدود ۴۰۰ بسته غذایی و لوازم‌التحریر و لوازم بهداشتی بین ساکنان کم‌برخوردار روستاهای شهرستان دلگان استان سیستان‌وبلوچستان توزیع کرده است: «علاوه بر بسته‌های غذایی و لوازم‌التحریر، تقبل 15میلیون ریال هزینه دارویی نیازمندان شهرستان دلگان، تقبل بخشی از هزینه زندگی دو خانواده نیازمند به مدت یک سال برای هر خانواده در هر ماه 5میلیون ریال، تأمین 21 تانکر 1000 لیتری و دو تانکر 5000 لیتری بخشی از خدمات جمعیت هلال‌احمر استان سمنان در این شهرستان بود. بسته‌های مواد غذایی شامل برنج، ماکارونی، سویا، شکر، رب گوجه، حبوبات، روغن مایع و بلغور گندم که ارزش ریالی هر بسته حدود 2میلیون و 200 هزار ریال و ارزش هر بسته لوازم‌التحریر و لوازم بهداشتی یک‌میلیون و 600هزار ریال است.»

مرهم پزشکان یزدی بر زخم اهالی دلگان

دلگان همچنین میزبان تیم درمانی و پزشکی هلال‌احمر استان یزد هم بود، تیمی متشکل از بسیج جامعه پزشکی متشکل از متخصصان اطفال، عفونی، زنان و زایمان، داخلی و پزشک عمومی، روانشناس، ماما، جراح و تعدادی از اعضای داوطلب و امدادگر که به منظور ارایه خدمات بشردوستانه به شکل کاملا داوطلبانه در شهرستان دلگان و اجرای طرح نذر آب4 حضور یافتند. به گفته محسن حرازی‌زاده، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر یزد در راستای فعالیت این کاروان، 3هزار نفر در شهرستان دلگان و روستاهای اطراف از خدمات درمانی، بهداشتی، آموزشی و معیشتی و تیم سحر جوانان هلال‌احمر این کاروان بهره‌مند شدند: «تنها در دو روز نخست حضور این تیم در منطقه 712 نفر توسط تیم درمانی هلال‌احمر یزد ویزیت شدند. از این تعداد 127 بیمار از خدمات پزشک متخصص داخلی، 150 نفر پزشک عمومی، 122 نفر پزشک اطفال، 59 نفر پزشک عفونی، 186 نفر پزشک زنان، زایمان و ماما و 68 نفر ختنه و همچنین تعدادی از خدمات روانشناسی بهره‌مند شدند.»

درست است اغلب خدمات یزدی‌ها در قالب نذر آب4 حول محور ارایه خدمات بهداشتی و درمانی بود، اما آنها معیشت مردم ساکن در این مناطق را هم فراموش نکردند و سعی کردند با توزیع 270 بسته غذایی شامل روغن، چای، برنج، شکر، ماکارونی، قند، رب گوجه، سویا و …. و 560 بسته بهداشتی نیز بین مردم مناطق محروم دلگان لبخند رضایت را میهمان چهره این اهالی کنند. علاوه بر این در حوزه رفع مشکلات آبی مردم نیز  12 عدد تانکر به حجم (2 عدد 10هزار ، 3 عدد 500 لیتری، 7 عدد 1000 لیتری) 150 متر لوله و اتصالات در مناطق محروم جای‌گذاری و همچنین 2450 شل آب‌معدنی نیز در روستاهای دلگان توزیع شده است.

یزدی‌ها در طرح نذر آب 4  با همکاری جمعیت هلال‌احمر استان یزد و سمنان در منطقه دلگان اجرای پروژه آبرسانی پایدار را با مشارکت شرکت «علی‌بابا» برای روستای هندل‌آباد با ظرفیت 80 خانوار آغاز کرده‌اند و امیدوارند تا پایان شهریور این طرح تکمیل شود و مردم از آن بهره‌مند شوند.

کمک 20میلیارد ریالی پایتخت‌نشینان به نذر آب 4

از پایتخت هم تیم‌هایی از داوطلبان راهی شهرستان زرآباد سیستان‌وبلوچستان شدند، تیم‌های بهداشتی، درمانی، حامی کودکان و پشتیبانی از جمله این تیم‌ها بودند.

تیم‌های بهداشتی، درمانی، حامی کودکان و پشتیبانی هلال‌احمر استان تهران به منظور اجرای طرح «نذر آب4» به شهرستان زرآباد در سیستان‌وبلوچستان اعزام می‌شوند. فتحی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران می‌گوید با توجه به فراخوانی که انجام شده بود بالغ بر 20میلیارد ریال کمک‌های جمع‌آوری‌شده از سوی نهادها و خیرین جهت تکمیل فرآیند کمک‌رسانی به هموطنان جمع‌آوری و صرف تهیه بسته‌های معیشتی، تأمین آب شرب سالم و کمک به بیماران مبتلا به کرونا شد.

داوطلبان هلال‌احمری استان تهران در قالب نذر آب4 راهی منطقه زرآباد سیستان‌وبلوچستان شدند: «تیم بهداشتی و درمانی اعزام‌شده از جمعیت هلال‌احمر تهران  شامل 15 پزشک عمومی، متخصص و فوق‌تخصص در کنار دندانپزشکان و پیراپزشکان هستند تا خدمات خود را به شکل داوطلبانه به هموطنان مناطق کم‌برخوردار در سیستان‌وبلوچستان ارایه کنند.»

این گوشه‌ای کوچک از اجرای چهارمین طرح نذر آب در مناطق محروم کشور بود. طرحی که تا پایان شهریور ماه ادامه دارد و تیم‌های داوطلبان همچنان در مناطق محروم حاضرند و با جان و دل مشغول ارایه خدمات داوطلبان به مردم مناطق محروم هستند. داوطلبانی که عشق به مردم دارند و در هر برهه‌ای از زمان ثابت کرده‌اند کار داوطلبانه و خدمت خالصانه آنها را خسته نمی‌کند و آماده‌اند برای ارایه خدمات بشردوستانه به دورترین نقاط کشور سفر کنند تا شادی را میهمان دل محرومان کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.