بازوی رسانه‌ای احمد مسعود در نبردهای پنجشیر کشته شد

ادعای طالبان: پنجشیر به‌طور کامل به کنترل ما درآمد 

منابع معتبر تأیید می‌کنند که فهیم دشتی سخنگوی جبهه مقاومت ملی در نتیجه درگیری در پنجشیر جان باخته است.

شهروند آنلاین: فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان همراه با جنرال صاحب عبدالودود زره، خواهرزاده‌ قهرمان ملی افغانستان در نتیجه‌ درگیری‌ها در پنجشیر جان باختند.

درحالی که اخبار ضد و نقیضی از نبردهای دره پنجشیر در افغانستان منتشر می‌شود، برخی منابع آگاه کشته‌شدن فهیم دشتی،‌ سخنگوی جبهه مقاومت ملی و ژنرال عبدالودود زره، خواهرزاده احمد مسعود، فرمانده ارشد نیروهای مقاومت ضدِ طالبان را مورد تأیید قرار داده‌اند.

فهیم دشتی از یاران بسیار نزدیک احمدشاه مسعود و مشاور رسانه‌ای پسرش احمد مسعود در جبهه مقاومت به شمار می‌رفت و یکی از خبرنگاران ارشد و باسابقه در افغانستان بود.

او پس از پیوستن به جبهه مقاومت مشاور رسانه‌ای احمد مسعود، فرمانده کنونی این جبهه ضد طالبان شد و تا دقایقی پیش از کشته‌شدن درباره آمادگی دفاعی نیروهای این جبهه در ولایت پنجشیر اطلاع‌رسانی‌ می‌کرد.

فهیم دشتی

احمد مسعود پس از انتشار خبر کشته‌شدن فهیم دشتی با انتشار پستی در اینستاگرام او را یاری با وفا و با وقار خواند و نوشت: «دشتی در راه مبارزه با آزادی و جنگ در مقابل طالب جام شهادت را نوشيد.»

همزمان با تشدید درگیری‌های روز یکشنبه میان طالبان و نیروهای مقاومت در پنجشیر دو طرف از پیشروی‌ و پیروزی‌هایی خبر دادند که با توجه به نبود مستندات هنوز از سوی منابع مستقل تأیید نشده است.

برخی منابع آگاه نیز از کشته‌شدن مولوی فصیح‌الدین، یکی از فرماندهان ارشد طالبان در شمال‌شرق افغانستان در جریان نبرد با جبهه مقاومت در پنجشیر خبر داده‌اند.

بر اساس آخرین خبرهای تأیید نشده، نیروهای هوایی پاکستان با پهپاد‌های تهاجمی به دره پنجشیر حمله کرده و تلفات سنگین نیروهای مقاومت در روز یکشنبه اغلب ناشی از این حملات بوده است.

از سوی دیگر گفته می‌شود که احمد مسعود در جای امنی در دره پنجشیر پناه گرفته و امرالله صالح،‌ معاول اول رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان نیز به تاجیکستان رفته است.

در صورت تأیید نهایی خبرهای یادشده نباید انتظار داشت که نیروهای طالبان طی ساعت‌ها یا روزهای آینده کار بسیار دشواری برای تسلط بر تنها نقطه اشغال نشده در خاک افغانستان توسط شبه‌نظامیان اسلامگرا داشته باشند.

گفته می‌شود که احمد مسعود پس از تحولات روز یکشنبه به نوعی مذاکره با طالبان پذیرفته و تأکید کرده که در صورت توقف حملات از سوی طرف مقابل حاضر به پذیرفتن درخواست شورای علمای افغانستان جهت پایان دادن به جنگ است.

ادعای طالبان: پنجشیر به‌طور کامل به کنترل ما درآمد 

سخنگوی طالبان مدعی شد ولایت پنجشیر به‌طور کامل تحت کنترل این گروه قرار گرفته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در اطلاعیه‌ای مدعی شد: آخرین تلاش‌ها برای امنیت کامل در کشور نیز نتیجه داده و ولایت پنجشیر تحت کنترل کامل طالبان قرار گرفته است.

او گفته است که برخی از رهبران جبهه پنجشیر شکست خورده و مابقی از منطقه متواری شدند. او همچنین به مردم ولایت پنجشیر اطمینان داده که علیه آنها تبعیضی صورت نخواهد گرفت. تاکنون منابع جبهه پنجشیر در این‌باره اظهارنظری نکرده‌اند.

در همین حال احمد مسعود، رهبر مقاومت پنجشیر در توییتی نوشت که: طالبان با ما نمی‌جنگند اما ارتش و استخبارات پاکستان آنها را رهبری می‌کنند.

او نوشت: طالبان آنقدر قوی نیستند که با ما رقابت کنند اما ارتش پاکستان با آنها همکاری می‌کند. پاکستان را تحریم کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.