سهم ایران برای زیارت اربعین: 30هزار نفر!

دولت عراق: در اربعین فقط مرزهای هوایی را به روی زائران باز می‌کنیم

حسن خوشخو مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: تاکنون از سوی دو کشور تصمیمی برای برگزاری یا عدم برگزاری مراسم اربعین گرفته نشده و به صورت رسمی درباره این موضوع به ما اطلاع نداده‌اند.

شهروند آنلاین: پنجم مهرماه امسال مصادف با اربعین است. روزی که همه سالِ زائران حسینی از طریق مرزهای زمینی و هوایی با پای پیاده یا با استفاده از اتوبوس، قطار یا هواپیما خودشان را به نجف و پس از آن کربلا می‌رساندند. اما امسال هم مانند سال گذشته مسأله‌ای به نام کرونا سفر به عراق را برای زائران با مشکلاتی و نگرانی‌هایی مواجه کرده است. دولت عراق اعلام کرده در اربعین فقط مرزهای هوایی را به روی زائران باز می‌کند و آنها را بدون ویزا نمی‌پذیرد.

نهادهای داخلی و کنسولگری عراق اعلام کرده‌اند برخلاف سال‌های گذشته، ویزای انفرادی برای زائرن اربعین صادر نمی‌کنند و صدور ویزا در فرودگاه‌های این کشور متوقف شده است. عراق پیشتر در بخشنامه‌ای از شرکت‌های هواپیمایی درخواست کرده بود مسافران بدون ویزا را به عراق منتقل نکنند.

بنا بر اظهارات سخنگوی سازمان هواپیمایی، تنها شرکتی که مجوز صدور ویزا همزمان با صدور بلیت سفر به عراق را داشت، شرکت هواپیمایی «العراقیه» بود که از ابتدای هفته، این شرکت رسما صدور ویزا را متوقف کرده است.

دفتر نخست‌وزیری عراق نیز مدتی قبل، با ارسال بخشنامه‌ای به وزارت کشور عراق، تنها مرجع ذیصلاح را که عهده‌دار مسؤولیت ورود و خروج زائران و گردشگران خارجی به این کشور است، سازمان گردشگری اعلام کرد. بنابراین، درخواست ورود گروه‌های زیارتی و سیاحتی تنها به سازمان گردشگری زیرمجموعه‌ وزارت فرهنگ عراق محول شده و فقط شرکت‌های گردشگری مجاز و مورد تأیید این سازمان می‌توانند برای ورود و خروج گروه‌های گردشگری و زیارتی اقدام کنند.

بنابر اعلام کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق، نخست‌وزیر این کشور با ورود ۳۰هزار زائر ایرانی و ۱۰هزار زائر از کشورهای عربی و سایر کشورها برای شرکت در مراسم اربعین موافقت کرده است. عراق سال گذشته اربعین را به صورت داخلی و بدون زائران خارجی برگزار کرد.

دولت عراق تأکید کرده که ورود زائران در اربعین امسال، فقط از طریق مرز هوایی و الزاما با داشتن تست منفی پی‌سی‌آر که حداکثر ۷۲ساعت از تاریخ آن گذشته باشد، امکان‌پذیر است.

سازمان حج و زیارت نیز از مردم خواسته است با توجه به بسته‌بودن مرزهای زمینی، به هیچ‌وجه به مرزهای زمینی مراجعه نکنند.

همچنین فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در اطلاعیه‌ای از زائران ایرانی که قصد دارند در مراسم اربعین شرکت کنند، خواسته است قبل از دریافت ویزای معتبر عراق، برای رزرو بلیت پرواز به این کشور اقدام نکنند.

پیش از این رئیس‌جمهوری برگزاری مراسم اربعین حسینی را منوط به موافقت دولت عراق و اعلام شرایط پذیرش زوار از جانب این کشور دانسته و تأکید کرده بود: «بدون تردید در صورت موافقت کشور میزبان کسانی می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند که با تأیید وزارت بهداشت و درمان هر دو دوز واکسن کرونا را زده باشند.»

سازمان هواپیمایی: فعلا برنامه‌ای برای پروازهای اربعین نداریم

در همین راستا مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «تاکنون برنامه‌ای از سوی دو کشور عراق و ایران برای سفرهای اربعین و پروازهای آن به صورت رسمی ابلاغ نشده است و ما تابع تصمیمات و پروتکل‌های بهداشتی هستیم.»

حسن خوشخو- مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره اظهار کرد: «تاکنون از سوی دو کشور تصمیمی برای برگزاری یا عدم برگزاری مراسم اربعین گرفته نشده و به صورت رسمی درباره این موضوع به ما اطلاع نداده‌اند.»

او افزود: «شرکت‌های هواپیمایی منتظر تصمیم‌گیری مسئولان دو کشور در این زمینه هستند. اگر برنامه‌ای برای برگزاری مراسم اربعین در این شرایط کرونایی باشد، مسلما برنامه‌ریزی‌ها برای پروازهای اربعین نیز از سوی شرکت‌های هواپیمایی انجام شده و به اطلاع زائران خواهد رسید.»

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: «سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین‌های داخلی تابع تصمیمات و پروتکل‌های بهداشتی هستند و هر تصمیمی در این زمینه گرفته شود، آن را اجرایی خواهیم کرد.»

پیش‌ ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین متوقف شد

همچنین به منظور اعلام نحوه اعزام زوار ایرانی به عراق جهت مراسم اربعین، امروز سامانه سماح اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی ثبت‌نام برای زیارت اربعین متوقف شده است.

درحالی که روز گذشته از سوی ستاد مرکزی اربعین اعلام شد مشتاقان زیارت اربعین از امروز می‌توانند در سامانه سماح ثبت‌نام کنند. امروز این سامانه اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی ثبت‌نام متوقف شده است؛ چراکه با توجه به اخبار واصله در خصوص تصمیم دولت عراق مبنی بر تخصیص سهمیه 30هزار نفری برای جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در مراسم اربعین و صرفا تعیین مرز هوایی برای اعزام و ضرورت لزوم آگاهی از جزئیات و شرایط مدنظر کشور عراق و نحوه اعزام مشتاقان مقرر شد که ثبت‌نام فعلا متوقف تا در خصوص تصمیم طرف عراقی در ستاد مرکزی اربعین بررسی، تصمیم‌گیری و اعلام شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.