اصل گفت‌وگوهای وین انجام می‌شود

خطیب‌زاده: حملات دیشب به اشد وجه محکوم و شهادت رهبران افغانستان موجب تأسف است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیامدهای تاخیر در گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام گفت: اصل گفت‌وگوها انجام می‌شود

شهروند آنلاین: «سعید خطیب‌زاده» در نشست خبری مجازی با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی درباره سفر احتمالی مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران گفت: «اجلاس آتی شورای حکام، نشست عادی است ولی هیچ طرفی نباید اشتباه محاسباتی کند. استفاده سیاسی از بستر آژانس پاسخ متفاوتی از سوی ایران دارد.»

 سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه ایران و آژانس رابطه فنی و محترمانه دارند، افزود: «امیدواریم کسی درباره این رابطه دخالت نکند. سفر گروسی به تهران را شنیده‌ایم ولی نمی‌دانیم برنامه‌ریزی شده است. بنابراین گفت‌وگوهای فنی و به سوالات پاسخ داده شده و گفت‌وگوها به صوت منظم ادامه دارد.

خطیب‌زاده درباره پیامدهای تأخیر در گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام گفت: «اصل گفت‌وگوها انجام می‌شود. ایران هم بارها اعلام کرده مذاکرات برای اطمینان برای اجرای بی‌کم و کاست تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه خواهد داشت. گفت‌وگوها باید تأمین‌کننده منافع عالیه مردم و ایران باشد که بارها با نقض مکرر آمریکا و بی‌عملی اروپا این منافع تأمین نشده است.»

او با بیان اینکه گفت‌وگوها باید تضمین‌کننده تأمین منافع مردم ایران باشد، یادآور شد: «با این هدف حتی یک‌ساعت هم تعلل نخواهیم کرد. انتقال دموکراتیک در ایران انجام شده است و باید همه اجازه این مسأله را بدهند که این انتقال انجام شود. دولت و وزرا مستقر شدند. درباره ادامه مذاکرات پیام‌هایی که از سوی رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه داده شده است، روشن است.»

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: «طرف آمریکایی باید بداند با ذهنیت دوران ترامپ نتیجه‌ای جز شکست حداکثری کسب نمی‌کند. آنها باید با دستور کار واقعی به وین بیایند و برجام را بی‌کم و کاست انجام دهند. این مسأله ما را سریع به احیای برجام و توافق کمک می‌کند.»

مداخله خارجی در افغانستان نتیجه‌ای جز شکست ندارد

خطیب‌زاده درباره تصرف پنجشیر توسط طالبان خاطرنشان کرد: «اخبار پنجشیر بسیار نگران‌کننده است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم و شهادت رهبران افغانستان موجب تأسف است. دخالت خارجی در دست بررسی است. همگان باید بدانند تاریخ افغانستان نشان داده است مداخله خارجی نتیجه‌ای جز شکست ندارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه، مردم افغانستان را بسیار غیور و استقلال‌طلب توصیف کرد و گفت: «مداخله خارجی محکوم است. پنجشیر از طریق سیاسی، مذاکره و وساطت باید حل شود. هیچ کسی نباید اجازه دهد که این مسیر به برادرکشی ختم شود. طالبان باید به تعهدات خود پایبند باشد. گزارش‌هایی که درباره محاصره پنجشیر داریم که درباره قطع برق، گرسنگی دادن مردم و… است، خلاف حقوق بین‌المللی است.»

خطیب‌زاده با بیان اینکه ایران تمامی مساعی خود را برای تشکیل پایان دادن آلام مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر به کار می‌گیرد، عنوان کرد: «تذکر جدی می‌دهم تمامی خطوط قرمز باید رعایت شوند. ایران با دقت نظر و از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می‌کند. نهادهای بین‌المللی در کنار کشورهای منطقه وظیفه دارند صلح و ثبات در افغانستان را تضمین کنند.»

او افزود: «با کمک گروه‌های افغانستانی کمک خواهیم کرد که صلح پایدار در این کشور ایجاد شود. همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند که رفتار دولت آتی و گروه‌هایی که در قدرت هستند، نوع رفتار ایران و کشورهای بین‌المللی را نسبت به آنها مشخص می‌کنند. هرچقدر آنها مسئولانه رفتار کنند، پاسخ درست‌تری را از سوی نظام بین‌الملل، کشورهای منطقه و ایران دریافت خواهند کرد.»

 وزارت امور خارجه از روز اول و حتی قبل از ورود کرونا به کشور، این خطر را گوشزد کرد و فراگیری آن را در دنیا اعلام کرد. در مرحله جذب کمک‌های بین‌المللی و منابع نیز اقداماتی انجام داده شد. در فاز تأمین واکسن هم برای تسریع واردات واکسن نقش کلیدی داشت.

واردات واکسن را از مقاصد مختلف پیگیری کردیم

او با تأکید بر اینکه به جهت حفظ آرامش جامعه و اجازه به مجاهدان سلامت تلاش کردیم با سکوت به تحقق برنامه‌ها کمک کنیم، عنوان کرد: «تمامی سفرا برای تأمین منابع اولیه و دستگاه‌های مورد نیاز حتی دستگاه‌های مورد نیاز برای واکسن داخلی تلاش کردند. واردات را از مقاصد مختلف پیگیری کردیم؛ چه تولید مشترک و چه واردات از چین، هند و روسیه و سبد کوواکس.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه با تلاش‌های گسترده و جدیت چند هفته اخیر، نزدیک به ۲۵میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن از چین وارد کشور شد، گفت: «چندین میلیون دوز از سبد کوواکس نیز وارد کشور شده است. سبدهای خرید از کشورهای دیگر و دریافت کمک را هم داشتیم. این تلاش‌ها در هفته جاری تشدید می‌شود.»

خطییب‌زاده با بیان اینکه واکسن حداقل به اندازه ۲۰میلیون دوز در سه هفته آینده وارد کشور می‌شود، اظهار داشت: «این واردات، علاوه بر واکسن‌هایی است که به شکل مقطعی و ناگهانی وارد کشور می‌شوند. چند 10میلیون دوز واکسن هم در ماه اکتبر وارد کشور می‌شود. وزارت امور خارجه وعده نداده است بلکه اگر مسأله‌ای تحقق یافته، خبر آن را داده است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.